شبکه سه، سانسور نکرد

آن قدر تلویزیون فیلم‌های داستانی و حتی تاریخی واقعی سیاسی را سانسور می‌کند که از سانسور نکردن می‌توان به مثابه یک خبر یاد کرد.

شبکه سه، سانسور نکرد

اشاره این نوشته به پخش سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان امام جمعه تهران در نماز جمعه ۴۰ سال قبل (۱۶ مهر ۱۳۶۲) و در حالی است که پشت سر ایشان تصویر آیت‌الله منتظری کنار امام خمینی قرار دارد.

شامگاه چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ و در شب تاسوعای حسینی (‌ساعت ۲۱:۴۵) این سخنان درباره حضرت علی‌اکبر در نماز جمعه پخش شد بی‌آن که تصویر آیت‌الله منتظری حذف شود در حالی که به سادگی می‌توانستند تنها چهره امام جمعه را در قابی دیگر قرار دهند ولی این کار را نکردند و به تاریخیت خطبه آسیب نرساندند.

نکته قابل توجه این‌که در آن زمان (‌سال ۱۳۶۲) هنوز مجلس خبرگان آقای منتظری را به عنوان قائم‌مقام رهبری انتخاب نکرده بود (‌در سال ۱۳۶۴ انتخاب شد) اما تصویر او در کنار امام دیده می‌شود در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای رییس جمهوری بود و تصویر ایشان در این مقام در ادارات رسمی کنار رهبر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بود اما در نماز جمعه نه. چون در نماز جمعه به عنوان امام جمعه حاضر می‌شدند نه رییس جمهوری. هر چند بعد از ترور ۶ تیر ۱۳۶۰ بیشتر هاشمی رفسنجانی خطبه ها را ایراد می‌کرد.

هر قدر سانسور در موارد اخلاقی ولو با سخت‌گیری‌های خاص صدا وسیما قابل توجیه باشد اما در موارد سیاسی به شدت به اعتماد عمومی آسیب می‌رساند و از این رو حذف چهره همراهان امام در پلکان هواپیما در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ هر سال دست‌مایه بحث‌های مختلف می‌شود و این در حالی است که تقریبا تمام آنها درگذشته‌اند.

این که خطبه را به مناسبت تاسوعا و عاشورا پخش کردند و کاری به عکس آیت‌الله در پشت سر نداشتند نشان می‌دهد تلویزیون اگر بخواهد می‌تواند کارهای بی‌ربط و ناموجه انجام ندهد.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    چقدر وحشتناک بود
    از دست پرورده خودشان هم میترسند

  • ناشناس
    13

    سانسور کردن ، به خودی خود چیز بدی نیست.
    قرار نیست هر چیز غلطی پخش عمومی بشه.
    محتوا باید سالم و آموزنده و مفید و دقیق باشه

  • ناشناس
    0

    هی زززززرررررااات.

  • هامون
    0

    دیگه فرقی نمیکنه براشون چون منتظری نیست که بخادکاری بکنه اگه زنده بود ..نترس ...سانسورش میکردن

  • سلام
    0

    خوب این خبر فوری همین سایت هم زیر اکثر حبراش نطر دادن را برداشته طفلکی موندم چرا یکی اونجا نوشته هی زرررررااات عجب بیهوده تکرار دنیاست عجب آشفته بازاری دنیا بلللله باتشکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها