تعطیلات خود را در ارمنستان سپری کنید_ راهنمایی تور ارمنستان (2023)

تور ارمنستان شما را به سرزمینی کوچک و باستانی می برد که در آن تاریخ بی بدیل با مناظر باشکوه آمیخته شده است. خط الرأس کوه های تند بر فراز شهرها بالا می رود، در حالی که جاده های شیب دار و منحنی به صومعه های فئودالی و کاروانسراهای فراموش شده جاده ابریشم منتهی می شوند.

تعطیلات خود را در ارمنستان سپری کنید_ راهنمایی تور ارمنستان (2023)

درست در جایی که رایحه های جذاب ادویه های شرقی در بازارهای رنگارنگ به مشام میرسد، شما می توانید فرش های دستباف نفیس و گلگون را ببینید. صدای جیرجیرک های جنگل های انبوه که با نسیم غروب نواخته می شود، تا زمانی که شب به پایان میرسد و آفتابی که از میان کوهستان ها طلوع می کند. سفر به ارمنستان شما را در تلفیقی از جذابیت های مدرنیته و لذت پژواک گذشته باشکوه فرو می برد. فرصت یک تعطیلات به یاد ماندنی در ارمنستان را از دست ندهید. از شما دعوت می کنیم در راهنمای تور ارمنستان با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این مقصد خیره کننده کسب کنید. اگر به دنبال اطلاعات دقیق تری هستید، در ادامه همراه ما باشید تا برای سفر آینده خود آماده شوید.

 

چرا سفر به ارمنستان

هنگامی که به ارمنستان سفر کنید، تعجب خواهید کرد که چطور می شود افراد، ارمنستان را در فهرست سفرهای خود قرار نمی دهند؟

ارمنستان با تاریخ غنی و پر حادثه، فرهنگ جذاب و طبیعت زیبا، کشوری بسیار شگفت آور برای گردشگران است. تاریخ ارمنستان چیزی جز حوادث نبوده است. این کشور تهاجمات بی شماری را به خود دیده است، زیرا به دلیل موقعیت استراتژیک خود، هدف جنگ های مداوم بر سر این سرزمین بوده است. ارمنستان همچنین موضوع بسیاری از داستان‌های اساطیری همچون به گل نشستن کشتی نوح در کوه آرارات، کوه مقدس ارمنستان یا چگونگی تبدیل شدن به مرکز مسیحیت بوده است. در طول قرن ها وقایع زیادی در ارمنستان اتفاق افتاده است، به همین دلیل است که از نظر فرهنگی حاوی نکات بسیار جالبی است. از طرفی، این کشور نه تنها برای علاقمندان به فرهنگ و تاریخ، بلکه برای دوستداران طبیعت نیز دارای تنوع زیادی در مناظر باشکوه است. همچنین، داشتن ساکنان مهمان نواز در کنار غذاهای لذیذ و ارزان قیمت، این کشور را به مقصدی فوق العاده تبدیل کرده است.

 

چگونه به ارمنستان سفر کنیم؟

خوشبختانه، تور ارمنستان ارزان‌تر از سایر مقاصد گردشگری خارج از کشور است. تورهای زمینی و هوایی ارمنستان، گزینه هایی است که گردشگران ایرانی می توانند برای سفر به ارمنستان انتخاب کنند.

 

تور زمینی ارمنستان

اگر مایل به سفر زمینی به ارمنستان هستید، تنها می‌توانید از گرجستان و ایران وارد این کشور شوید، زیرا مرزهای ترکیه و آذربایجان به ارمنستان سال‌ها است که به دلایل سیاسی بسته شده است. به طور کلی، برای سفر زمینی به ارمنستان از ایران، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • اتوبوس: اتوبوس‌های مسافربری از شهرهای مختلف ایران به ارمنستان حرکت می‌کنند. شما می توانید تورهای زمینی به مقصد ایروان را از تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و یزد انتخاب کنید. تور زمینی ارمنستان از تهران به مقصد ایروان، 24 ساعت طول می کشد.
  • ماشین شخصی: شما می‌توانید با خودروی شخصی یا تاکسی نیز از ایران به ارمنستان سفر کنید. البته بهتر است قبل از سفر، از شرایط وضعیت جاده‌ها و مرزهای دو کشور آگاهی پیدا کنید. همچنین می بایست ملزومات خروج خودرو از کشور همچون تهیه گواهی و پلاک تردد بین المللی، کارت خودرو، پرداخت عوارض خروج و ... را تهیه فرمایید.
  • قطار: در حال حاضر، برگزاری تور ارمنستان با قطار امکان پذیر نیست و مسیر راه‌آهن تهران به ارمنستان به صورت مستقیم فعال نمی باشد، اما شما می‌توانید با قطار به سمت شمال ایران سفر کنید و سپس از مرز بازرگان وارد ارمنستان شوید.
  • موتورسیکلت: برخی از مسافران از موتورسیکلت برای سفر به ارمنستان استفاده می‌کنند. هرچند، این روش در برخی موارد ممکن است دشوار باشد، بنابراین بهتر است قبل از سفر، شرایط و ضوابط مربوط به ورود به ارمنستان به این روش را بررسی کنید.

 

تور هوایی ارمنستان

همچنین شما می توانید برای تور هوایی ارمنستان نیز اقدام کنید. برای سفر به ارمنستان از ایران، می‌توانید از راه‌های هوایی زیر استفاده کنید:

  • پرواز مستقیم: پروازهای تور ارمنستان به طور مستقیم از تهران به ایروان، پایتخت ارمنستان، توسط شرکت‌های هواپیمایی متعددی صورت میگیرد. البته، تعداد این پروازها در فصل‌های پاییز و زمستان ممکن است کاهش یابند.
  • پرواز توسط شرکت‌های خارجی: شرکت‌های هواپیمایی مختلفی مانند آئروفلوت، ترکیش، امارات و قطری از شهرهای مختلف ایران به ارمنستان پرواز می‌کنند. برای این پروازها، نیاز است که از فرودگاه‌های بین‌المللی مانند فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران اقدام کنید.
  • پرواز از طریق کشورهای خارجی: شرکت‌های هواپیمایی مختلف از بسیاری از فرودگاه‌های اروپا، روسیه یا دیگر کشورهای خاورمیانه نیز پروازهای مستقیم به ارمنستان دارند.

در هر صورت، قبل از سفر به ارمنستان از طریق هوایی، بهتر است با شرکت‌های هواپیمایی مختلف تماس بگیرید و شرایط پرواز و مدارک لازم را بررسی کنید. همچنین، در صورت نیاز به ویزا برای ورود به ارمنستان، باید مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید.

آیا به ویزای ارمنستان نیاز دارید؟

بله، برای ملحق شدن به تور ارمنستان از طریق ایران، به ویزا احتیاج دارید. تمامی شهروندان ایرانی برای ورود به ارمنستان باید از قبل ویزا دریافت کنند. برای دریافت ویزا به ارمنستان، می‌توانید به سفارت یا کنسولگری ارمنستان در ایران مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. همچنین، می‌توانید از طریق وب‌سایت سفارت یا کنسولگری ارمنستان، فرم درخواست ویزا را تکمیل کرده و ارسال کنید. هزینه اخذ ویزای ارمنستان از طریق ایران بستگی به نوع و مدت اعتبار ویزا دارد. هزینه‌ها از 6 تا 42 دلار برای ویزاهای توریستی و تجاری با مدت اعتبار مختلف 21 روزه، 120 روزه و چندبار ورود می باشد. زمان صدور ویزا، 3 الی 4 روز طول می کشد.

هزینه سفر به ارمنستان

ارمنستان کشوری بسیار مقرون به صرفه است و همه چیز، از غذا گرفته تا اقامت و حمل و نقل و تفریحات، همگی قیمت بسیار خوبی دارند. در ادامه تجربه هزینه یک اقامت توریستی در ارمنستان را برآورد می کنیم. توجه داشته باشید که این هزینه ها تقریبی و جهت برآورد کلی هزینه یک سفر برای گردشگران تور ارمنستان است. واحد پول ارمنستان AMD (درام) می باشد.

_ یک هتل خوب در ایروان مانند هتل R&R با موقعیت مکانی بسیار مرکزی، صبحانه مفصل و طراحی مدرن در حدود 40 دلار هزینه دارد.

_ ناهار در رستوران در حدود 10 دلار (4000 AMD).

_ نوشیدن یک قهوه، 2 تا 3 دلار (حدود 1000 AMD).

_ بلیط قطار از ایروان به گیومری، 2 تا 5 دلار (1000 - 2.5000 درام) بسته به نوع قطار.

_ مارشوتکا (ون های سفر شهری) از ایروان به دیلیجان، 2 دلار (1000 AMD).

_ بطری آب، 0.30 دلار (حدود 150 AMD).

_ بطری 2 لیتری کوکاکولا، 125 دلار (600 درام).

_ بلیط مترو در ایروان، 0.20 دلار (100 درام).

_ سفر یک روزه از ایروان به دریاچه سوان، حدود 20 دلار (حدود 10000 درام).

_ یک سیم کارت + 2 گیگابایت داده، حدود 6 دلار (2800 AMD).

_ تاکسی یاندکس (شبیه به اسنپ) از فرودگاه تا مرکز ایروان حدود 3 دلار (1500 AMD).

علاوه بر این، هزینه تور ارمنستان از ایران به عوامل دیگری نیز بستگی دارد از جمله:

1. فصل سفر: هزینه سفر به ارمنستان ممکن است در فصل‌های مختلف سال متفاوت باشد. در فصل‌های پربازدید تابستان و بهار، هزینه‌ها معمولا بیشتر هستند.

2. اقامتگاه: هزینه اقامت در هتل‌ها، مهمان‌خانه‌ها و رستوران‌ها به شدت متفاوت است و بسته به سطح رفاهی و امکانات مختلف، متفاوت خواهد بود.

3. مدت سفر: مدت زمانی که در ارمنستان می‌مانید می‌تواند هزینه‌های سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی، مدت زمان بیشتر سفر باعث افزایش هزینه‌های سفر می‌شود.

4. وسیله نقلیه: هزینه‌های مربوط به حمل و نقل در ارمنستان ممکن است بسته به نوع وسیله نقلیه، متفاوت باشد. برای مثال، اجاره خودرو، تاکسی، اتوبوس و قطار.

5. تورهای گردشگری: هزینه تور ارمنستان در تورهای گردشگری مختلف، متفاوت است و بسته به امکانات و سطح رفاهی تورها، می‌تواند متغیر باشد.

در هر صورت، برای داشتن اطلاعات دقیق و هزینه‌های مربوط به سفر به ارمنستان، بهتر است با آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری مختلف تماس بگیرید و از آن‌ها جزئیات را بپرسید. همچنین، می‌توانید از سایت‌های معتبر گردشگری مانند falat-pars استفاده کنید تا هزینه‌های مربوط به اقامت و تفریح در ارمنستان را بررسی کنید.

جاذبه های گردشگری ارمنستان کجاست؟

ارمنستان جایی در بالای کوه های قفقاز با طبیعت جادویی، تاریخ باستانی و میراث فرهنگی­ای است که هنوز به طور کامل کشف نشده است و بنابراین، چیزهای زیادی برای ارائه دارد. ارمنستان اماکن گردشگری طبیعی و تاریخی فراوانی است. برخی از مهم‌ترین اماکن گردشگری ارمنستان عبارتند از:

کلیسای گارنی: کلیسای گارنی یکی از برجسته‌ترین اماکن گردشگری ارمنستان است. این کلیسا در شهر گارنی واقع شده و یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری در این کشور می‌باشد.

کلیسای تاگوه: کلیسای تاگوه نیز یکی از برجسته‌ترین مناطق گردشگری در تور ارمنستان است. این کلیسا در شمال شرقی ارمنستان و در شهر تاگوه واقع شده و برای طراحی و معماری زیبای خود شهرت دارد.

 

دریاچه سوان: دریاچه سوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های جنوب کوهستانی کفکردستان است که از زیباترین مناطق طبیعی این کشور می‌باشد.

شهر ایروان: شهر ایروان پایتخت ارمنستان است و دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری می‌باشد. از جمله جاذبه‌های این شهر می‌توان به موزه مادناریان، معبد زرتشتی، کلیسای سنت آستوان و باغ‌های بوتانیکی اشاره کرد.

شهر جرموک: شهر جرموک یکی از شهرهای قدیمی ارمنستان است که دارای بناهای قدیمی و کلیساهای باستانی بسیاری می‌باشد.

همچنین، ارمنستان دارای مناطق طبیعی زیبایی مانند کوهستان‌های زیبا، غارهای عظیم، آبشارها و دریاچه‌های خیره‌کننده است. برای دیدن این مناطق می‌توانید به شهرها و روستاهایی مانند دیلیجان، آرزوم، سیسیان و یازاجی رفته و از زیبایی‌های طبیعی ارمنستان لذت ببرید.

 

بهترین زمان برای سفر به ارمنستان

ارمنستان که در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد، دارای چهار فصل متمایز است. از نظر آب و هوا، بهار و پاییز مطلوب ترین زمان برای تور ارمنستان هستند اما زمستان و تابستان نیز مزیت های خود را دارد و بدین ترتیب، این کشور را می توان مقصدی شایسته برای سفر در تمام طول سال دانست.

  • زمستان: زمستان زمان مناسبی برای سفر برای علاقه مندان به اسکی است که می خواهند به دامنه های استراحتگاه های محلی مانند تساخادزور بروند. حتی اگر ورزش‌های زمستانی مورد توجه شما نباشد، جشن‌های شاد سال نو و کریسمس ارزش زحمت سفر زمستانی به ارمنستان را دارند. به علاوه، از آنجایی که گردشگران کمتری در زمستان وارد می‌شوند، می‌توانید انتظار اقامت ارزان‌تر و کاهش هزینه‌های سفر را داشته باشید.
  • پاییز: فصل برداشت است و آب و هوای ملایم و رنگ های زنده را به ارمغان می آورد. بازارها، پر از انار و انگور است و مردم محلی در تکاپوی ذخیره مواد غذایی زمستانی خود هستند. این فصل که با جشنواره های منحصربه فرد خود در ارمنستان مشهور است، موج دوم گردشگران تور ارمنستان را به این سرزمین شگفت انگیز می آورد.
  • بهار: فصل زیبای بهار آب و هوای دلپذیر، مراتع سرسبز و شکوفه های کامل را به ارمغان می آورد. اگرچه ممکن است مقداری باران ببارد، اما بیشتر روزها آفتابی و گرم هستند و فرودین و اردیبهشت را برای پیاده‌روی‌های کوتاه‌ و گشت‌وگذار در فضای باز ایده‌آل می‌کنند.
  • تابستان: تابستان‌های ارمنستان گرم و طولانی است، اما وعده میوه‌ها و سبزیجات آبدار از هر نوع را می‌دهد. محلی ها و خارجی ها در این زمان از سال از حصار شهر فرار می کنند تا دره های کوهستانی مرتفع را دریابند و در آب های گوارای دریاچه سوان آب تنی کنند.

 

توصیه های عمومی برای سفر با تور ارمنستان

اگر به فکر سفر با تور ارمنستان هستید، ما برای شما نکاتی را جمع آوری کرده ایم که در طول سفر به دردتان می خورد.

1.زبان

در ارمنستان و در خارج از پایتخت، کمتر کسی انگلیسی صحبت می کند. زبان مردم بومی، ارمنی با الفبای خاص خود است. البته اگر به زبان روسی آشنا هستید هم می توانید به خوبی ارتباط برقرار کنید چراکه این زبان، رایج ترین زبان خارجی در این کشور است و بسیاری از ارمنی ها آن را درک می کنند. علائم راه معمولا به زبان انگلیسی و ارمنی است. سعی کنید چند کلمه مانند سلام (barev) و متشکرم (mersi) را یاد بگیرید. استفاده از ابزارهای ترجمه تلفن همراه نیز گزینه خوبی برای برقراری ارتباط است و شما می توانید با کمک این ابزارها، در هرکجای دنیا که باشید به راحتی با مردم محلی آن مناطق ارتباط برقرار کنید. هرچند، ارمنی ها بسیار مهمان نواز هستند و تمام تلاش خود را می کنند تا به شما کمک کنند، حتی اگر زبان شما را ندانند. البته اکثر ارائه دهندگان اقامتگاه و گردانندگان تور ارمنستان به خوبی به انگلیسی و زبان محلی مسلط هستند و می توانید به کمک آنها ارتباط برقرار کنید. در ادامه برخی عبارات کاربردی در زبان ارمنی را برای شما آورده ایم.

 

عبارت ارمنی

عبارت فارسی

Barev dzes

سلام

Inchpes ek?

چطورید؟

Tstesutyun

خداحافظ

Shnorhakalutyun or Mersi (به شیوه فرانسوی)

متشکرم

Khndrem

خواهش میکنم (اختیار دارید)

Ayo / Voch

بله/ خیر

Vortegh e odanavakayany

فرودگاه کجاست؟

Inch arzhe?

قیمت این چقدر است؟

Anun's... e

اسم من هست ...

Chem haskanum

من نمیفهمم

Neroghutyun

ببخشید

Khntrem

لطفا

Shat hacheli e

از آشنایی با شما خوشبختم

Yes uzum yem gnal depi...

من می خواهم به ... بروم

 

 

 

2.غذا

یکی از بخش های جذاب تور ارمنستان، تجربه چشیدن غذاهای خوشمزه ارمنی است که سازگاری زیادی با ذائقه ایرانی دارد. کشور ارمنستان غذاهای جالب، متنوع و لذیذی دارد و برخی از غذاهای آن همچون شیشلیک و دلمه که خوراک ایرانی ها نیز هست، شهرت جهانی دارد. همچنین نان محلی مردم این کشور نان لواش است که همان لواشی است که ما در ایران تهیه و پخت می کنیم. بنابراین، با چشیدن غذاهای ارمنی احساس غریبی نخواهید کرد. بسیاری از خوراک ها، حاوی گوشت هستند و معمولا از چاشنی های فراوانی برای طبخ غذاهای خود استفاده می کنند و در نتیجه غذاهای ارمنی بسیار خوش طعم است. اگر به کوچه و خیابان های ارمنستان قدم بگذارید، بوی خوشمزه کباب اساساً در هر جایی که می روید به مشامتان می رسد.

به طور کلی، در ذائقه غذایی ارمنی ها هیچ غذای عجیب و غریبی وجود ندارد و بنابراین چشیدن آن ها نسبتا ایمن است.ترکیبات رایج در غذاهای ارمنی شامل گوشت بره، بادمجان، ماست، پنیر دلمه، برگ انگور و بسیاری از ادویه های معطر است. بنابراین، در تجربه تور ارمنستان دغدغه غذا را نخواهید داشت. از آنجایی که تنوع غذایی در ارمنستان زیاد است، توصیه می کنیم قبل از خرید غذا به اغذیه فروش بگویید چه ذائقه‌ای مورد پسندتان است تا شما را در خرید غذای مورد علاقه­تان کمک کند.  ارمنی‌ها از گردشگرانی که به فرهنگ آنها از جمله غذا، علاقه نشان می‌دهند، قدردانی می‌کنند و پرسیدن سؤالاتی در مورد آن غذا معمولا یک ارمنی را هیجان‌زده می‌کند.  

 

3.آب آشامیدنی

آب لوله کشی در ارمنستان، به طور کلی برای نوشیدن بی خطر است. در مناطق کوهستانی (مانند Tatev) اغلب فواره های متعددی در خیابان ها وجود دارد که آب گوارایی را از کوه ها تامین می کند. در سرتاسر این کشور، این فواره های آب که در اصطلاح پولپلک (pulpulak) نام دارد را خواهید یافت. آنها بخش قوی ای از فرهنگ ارمنی هستند، بنابراین در بازدیدهای تور ارمنستان خود از آن ها غافل نشوید. اغلب می‌توانید در یک روز گرم، در مکان‌های شلوغ، مانند میدان جمهوری یا خیابان شمالی، صف افرادی را ببینید که منتظر نوشیدن جرعه‌ای از پولپلک ها هستند. این آب ها از کوهستان ها سرچشمه می گیرد و البته استفاده از آنها کاملا بی خطر است.

تور ارمنستان

فواره های پولپلک

 

4.واحد پول

واحد پول این کشور درام ارمنستان است. ارمنستان کشوری است که شما می توانید در آن، یک سفر خارجی ارزان قیمت را در مقایسه با سایر کشورها تجربه کنید. می توانید برای اقامت خود در یک اقامتگاه مناسب، به طور متوسط شبی 15 دلار برای هر نفر پرداخت کنید. همچنین، شما می توانید با خیال آسوده در رستوران های ارمنستان غذا سفارش دهید و نگران پرداخت هزینه نباشید، چراکه شما این امکان را دارید در رستوران ها تنها با پرداخت حدود 6-8 دلار، یک وعده غذایی به اضافه نوشیدنی تهیه کنید.

 

5.ایمنی سفر

تور ارمنستان کاملا بی خطر است، چراکه میزان امنیت در این کشور بالا است و شاخص های جرم و جنایت در این کشور رقم پایینی دارد. شما با حضور در ارمنستان، یک بار هم در جایی احساس ناامنی نخواهید کرد. تنها منطقه مستعد ناآرامی در ارمنستان، مرز قره باغ کوهستانی است که به دلیل درگیری های سیاسی با آذربایجان است. مرز بین آذربایجان و ارمنستان بسته است و بهتر است به مناطق مرزی این دو کشور نروید.

 

6.حمل و نقل

اتوبوس ها و تاکسی های مشترک (مارشروتکا) شما را با قیمت ارزان به بیشتر مکان های اصلی توریستی می رساند. سیستم رزرو تاکسی اینترنتی در ارمنستان، همچون تاکسی های اینترنتی در ایران است و لازم است در سفر تور ارمنستان اپلیکیشن مخصوص رزرو تاکسی اینترنتی کشور ارمنستان را در گوشی خود نصب داشته باشید. یکی از این برنامه های تاکسی اینترنتی در ارمنستان Yandex است که به شما در جابه جایی های داخل شهر کمک میکند.

همچنین، متروی ایروان یکی از بهترین وسایل حمل و نقل درون شهری در ایروان است که بسیار مقرون به صرفه است. دولت ارمنستان در حال حاضر، مشغول ایجاد ایستگاه های متروی  بیشتر است و ساخت و ساز آن را آغاز کرده است. هم اکنون، تعداد ایستگاه های فعلی مترو محدود است (فقط ده ایستگاه). اما فضای مترو بسیار تمیز و دارای طرح های هنری جالبی است. قابل توجه ترین ایستگاه متروی ایروان، ایستگاه پست مدرن یریتاسارداکان (جوانان) و فواره های زیبا در ایستگاه میدان جمهوری است. طول کامل مترو 13.4 کیلومتر و ساعت کاری از 6.30 صبح تا 11 شب است. قیمت هر بلیط 100 درام است. شما می توانید برای استفاده از مترو در هنگام سفر تور ارمنستان، کارت ایروان (Yerevan card) را تهیه کنید. البته این کارت تنها برای مترو کاربردی نیست. با کمک این کارت می توانید مجوز ورود رایگان به بسیاری از اماکن توریستی از جمله بسیاری از موزه ها را نیز داشته باشید.  

تور ارمنستان

ون های مارشروتکا

 

سخن پایانی

امیدواریم که این راهنما به شما کمک کند تا برای تور ارمنستان زمینی آماده شوید یا حداقل یک نمای کلی از چیزهایی که قرار است در سفر به ارمنستان تجربه کنید، به شما ارائه دهد. می‌توانیم ادعا کنیم این کشور مقدمه‌ای عالی برای یکی از جالب‌ترین تجربیات سفرهای خارجی شما خواهد بود، چراکه ارمنستان در چهارراه اروپای شرقی و آسیای غربی، تلفیقی از دو قاره دنیا را به شما نشان می دهد. اگر سؤال دیگری دارید، لطفاً نظر خود را در زیر بنویسید یا برای ما ایمیل ارسال کنید. خوشحال می شویم که به شما کمک کنیم.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • 🐜
    0

    پاسپورت دارم اما هنوز سفر خارجی نرفتم خیلی خیلی خیلی دوست دارم ب کشور ارمنستان سفر کنم اما پول سفر ندارم خداراخوش نمی آید آخر عمریه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها