منتقد سینما:

فیلم‌ خوب در جشنواره فجر نداریم

منتقد سینما مبنی بر کیفیت فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر می‌گوید: جشنواره فیلم فجر تابعی از بدنه سینمای ایران است، اگر جشنواره کم‌رمق باشد، یعنی سینما قوت و کشش لازم را ندارد. درواقع شرایط فعلی بیشتر از اینکه ناشی از ژست تحریم باشد، واقعیت سینمای ایران است.

فیلم‌ خوب در جشنواره فجر نداریم

علیزاده ادامه داد: سینما از پیش از پاندمی وضعیت مطلوبی نداشت و در کمدی‌های تجاری که سرمایه تهیه‌کننده به‌راحتی بازمی‌گشت، در بورس بودند و همین اوضاع سینما را به یک ساختار کاریکاتوری تبدیل کرد. با شیوع کرونا اوضاع وخیم‌تر شد، در یک‌سال اول که سینماها تعطیل و تقریبا تولید متوقف بود، شرایط فعلی هم در واقع تحت‌تاثیر همان سال‌های کرونایی است.
علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط امسال از سال گذشته نیز وخیم‌تر است؟ تاکید می‌کند: نمی‌توان تاثیر شرایط سه ماه پرالتهاب کشور را نادیده گرفت و ندیدن آن، ندیدن یکی از علل افول جشنواره است. هرچند همان‌طور که گفتم، سینمای ایران مدت‌هاست که مغلوب سینمای سرمایه‌سالارانه شده است. به اضافه اینکه سینمای خانگی نیز به یک رقیب جدی برای فیلم‌های سینمایی تبدیل شده و هرچه اقبال مردم به‌سمت سریال‌ها بیشتر می‌شود، به جشنواره فجر کمتر می‌شود.
او درباره کیفیت فیلم‌هایی چون سرهنگ ثریا، جنگل پرتقال، شماره 10، کت چرمی و عطرآلود نیز می‌گوید: کیفیت فیلم‌ها به‌شدت پایین است. فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» که آنقدر عدم حضور بازیگرانش به‌دلیل اختلاف کارگردان و تهیه‌کننده و نه به‌خاطر تحریم حاشیه‌ساز شد، هیچ قصه‌ای ندارد و اساسا نمی‌تواند بعد از اکران پول‌ساز باشد. در این جشنواره اساسا ما فیلم فاخر نداریم اما فیلم‌هایی همچون سرهنگ ثریا یا شماره ده مثال «در شهر کوران، یک چشم بیناست» هستند.
این منتقد سینما توضیح می‌دهد: در واقع این فیلم‌ها فقط به دلیل اینکه قصه‌ای دارند، به نسبت از سایر فیلم‌ها بهتر هستند، فیلم‌هایی مثل شماره 10، جنگل پرتقال، یادگار جنوب که تا به امروز اکران شده‌اند. درواقع وجه تمایزشان تنها این است که یک قصه‌ای دارند اما در کل تمام آثار ضعیف هستند.
او همچنین درباره بازی‌های بازیگران این فیلم‌ها نیز اظهار می‌کند: الناز شاکردوست در «یادگار جنوب» بازی درخشانی ندارد اما ژاله صامتی در سرهنگ ثریا، نقش مکمل فیلم شماره 10 و نقش اول فیلم جنگل پرتقال به نسبت بازی‌ها خوبی از خود ارائه دادند. 

منبع: صبح نو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها