از جوانان چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۷۴

بعضی هنرمند شدند و برخی هم مدیر

از میان جوانان حاضر در این جشنواره، برخی هنرمندان سرشناسی شدند، بعضی مدیر و بعضی نیز در حوزه‌های اجرایی، تجربه‌های مختلفی را آزمودند، جشنواره چهاردهم تئاتر فجر میزبان چنین جوانانی بود.

بعضی هنرمند شدند و برخی هم مدیر

اما این تنها ویژگی جالب توجه در این جشنواره نیست چراکه در این رویداد هنری نام اردشیر رستمی هم دیده می‌شود. هنرمند هنرهای تجسمی و البته شاعر که بعدها تجربه بازیگری را هم به دست آورده است.

چهاردهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری محمود عزیزی از ۲۸ دی تا ۵ بهمن سال ۱۳۷۴ برگزار شده است.

این جشنواره میزبان ۳۹ اثر نمایشی بوده که در سه بخش مسابقه، میهمان و خیابانی به صحنه رفته‌اند.

هرچند تا این دوره هم تاریخ برگزاری جشنواره مدام دستخوش تغییر بوده ولی ظاهرا بخش‌های جشنواره به ثباتی رسیده است.

پوستر این جشنواره را بهنام صالحی و همایون مقدس طراحی کرده‌اند.

یکی از نکات جالب توجه در این جشنواره برگزاری نمایشگاه کاریکاتور از اردشیر رستمی است. هنرمندی که بعدها با بازی در نقش شهریارِ شاعر، تجربه بازیگری در تلویزیون را هم به دست آورد.

در این دوره از جشنواره یک گردهمایی هم برپا شده با عنوان «بررسی نمایش در ایران» که نامش یادآور اثر پژوهشی بهرام بیضایی با عنوان «نمایش در ایران» است. محمد نوروزی ( عکاس) تصاویری را از این گردهمایی ثبت کرده است.

عنایت‌الله شهیدی، پرویز زاهدی، سید مصطفی مختاباد و ... از جمله استادان شرکت‌کننده در این سمینار هستند که موضوع تعزیه در آن پررنگ است.

قطب‌الدین صادقی، سیاوش تهمورث، حسین عاطفی، شکرخدا گودرزی، از جمله نام‌های آشنا در این جشنواره هستند.

62494659

چیستا یثربی که در سال‌های بعد بیشتر به عنوان نویسنده مطرح شد، در این دوره از جشنواره نمایشنامه‌ای از خودش را با عنوان «سرخ سوزان» کارگردانی کرده است.

«پای درخت اقاقی» هم نمایشی است که مهدی شفیعی از اندیمشک در جشنواره اجرا کرده است. نامی که در دهه ۹۰ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی مطرح شد و یکی از مدیرانی بود که جامعه تئاتری برای ماندنش تلاش کردند.

دیگر نامی که در این جدول جالب توجه است، رحمت امینی است که با نمایش «گمشدگان دریا» در این جشنواره شرکت داشته است و در سال‌های بعد حضوری پررنگ در مسئولیت‌های اجرایی و تدریس در دانشگاه داشته است.

جالب است که شفیعی و امینی با وجود اینکه در آن مقطع بسیار جوان بوده‌اند، اما به عنوان مهمان در جشنواره حضور داشته‌اند.

شهرام نوشیر با نمایش «آرش سقای خرمشهر»، فرشید صمدی‌پور با نمایش «کمند» ، علی فرحناک با نمایش «به گل نشستگان» و مینا ابراهیم‌زاده با نمایش «افسانه» از دیگر نام‌های شناخته شده در تئاتر هستند که در این دوره از جشنواره حضور داشته‌اند.

 

62494658

قطب‌الدین صادقی که هنرمندی با اسم و رسم بوده در جشنواره چهاردهم یکی از آثار درخشان خود را با نام «مویه جم» روی صحنه برده است. این نمایش نیز یکی از همکاری‌های مثبت صادقی با میکاییل شهرستانی است که در آن دوره در بسیاری از نمایش‌های این کارگردان، نقش محوری را بازی کرده است.

سیاوش تهمورث دیگر هنرمند شناخته شده تئاتر هم نمایشی را با نام «صورت به صورت» اجرا کرده و حسین عاطفی نیز با اثری با عنوان «پیش بازی» در این رویداد هنری حضور داشته است.

شکرخدا گودرزی نمایش «سرود بال سروش» را در جشنواره چهاردهم روی صحنه برده است.

دیگر نام‌هایی که در جدول دیده می‌شوند، چندان شناخته‌شده نیستند و بسیاری از آنان در سال‌های بعد حضور موثری در فضای تئاتر کشورمان نداشته‌اند.

از دیگر نکات قابل تامل این است که در این دوره از جشنواره عکس‌های چندانی از نمایش‌های اجرا شده در جشنواره بر جای نمانده است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها