آغاز رقابت تئاتری‌های ۴ قاره در ضیافت فجر ۴۱

در مراسم افتتاحیه این رویداد، بزرگداشت‌هایی برای زنده‌یادان سعید تشکری و علی سلیمانی برگزار شد.

آغاز رقابت تئاتری‌های ۴ قاره در ضیافت فجر ۴۱

از دیروز عصر بخش اجراهای صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز و مراسم افتتاحیه آن نیز برگزار شد. مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور که از 25 دی ماه با بخش رادیوتئاتر آغاز شد، طی 10 روز تا 11 بهمن ماه ادامه خواهد داشت و نمایش‌های مختلفی روی صحنه خواهد رفت. در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین نکات این رویداد نمایشی:

چطور بلیت بخریم؟

برای تماشای آثار چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، می‌توان به سامانه گیشه 7 مراجعه کرد. اجراهای بخش‌های گوناگون این رویداد در نشانی https://gisheh7.ir/tfestival  بلیت‌فروشی می‌شود و علاقه‌مندان به تماشای آثار جشنواره می توانند از این طریق بلیت بخرند. هر قطعه بلیت این دوره از جشنواره به مبلغ 80 هزار تومان به فروش می‌رسد. اجراها در سالن اصلی تالار وحدت، 4 سالن مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی و دو سالن تماشاخانه ایرانشهر همگی در شهر تهران روی صحنه می‌رود.

کدام اجراها روی صحنه می‌روند؟

در این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 35 اثر در بخش مسابقه بزرگ تئاتر ایران، 23 اثر در بخش بین الملل، 35 اثر در بخش تئاتر خیابانی و 13 اثر در بخش رادیوتئاتر حضور دارند. از جمله اجراهایی که از ایران در این رویداد حضور دارند، می‌توان به «در و گبر و یک قرص نان» به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی از کرج، «در سوگ شب هزار و یکم...» به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی پویان عطایی از اصفهان، «دختران» به نویسندگی علی دل پیشه و کارگردانی علی دل پیشه و کیانوش ایازی از تهران، «مده‌آ» به نویسندگی اوریپید و کارگردانی فاطیما اباحمزه از تهران، «کُرنر زیر درختان بلوط» به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی از ایلام، «مکبث زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی از تهران، «آخرین نامه» به نویسندگی مهرداد کوروش نیا و کارگردانی مهسا بایرام زاده از نقده و «ایرانیان» به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری از مشهد اشاره کرد. همچنین در بخش صحنه‌ای نمایش «ابرهای بی‌باران» به نویسندگی میلاد اکبرنژاد و کارگردانی حسن عابدی به عنوان منتخب استان‌ها حضور دارد.

خارجی‌ها آمدند

این دوره از جشنواره میزبان شماری از نمایش‌های خارجی است که از میان 180 اثر ارسال شده از سوی گروه‌های تئاتری 45 کشور به دبیرخانه جشنواره ، انتخاب شده اند. از جمله این آثار می‌توان به نمایش «مدق الحناء» به نویسندگی و کارگردانی یوسف البلوشی از کشور عمان، نمایش «بی‌وطن» به نویسندگی و کارگردانی لنرسون پونولینی از کشور برزیل، نمایش «لومیر» به نویسندگی و کارگردانی تکسما مونوز از کشور اسپانیا، نمایش «هملت» به نویسندگی و کارگردانی آرا یرناجاکیان از کشور ارمنستان، نمایش «لیزای بیچاره» به نویسندگی و کارگردانی مارکو روزوسکی از کشور روسیه، نمایش «قطار ناقوره» به نویسندگی و کارگردانی ریاد الریمونی از کشور اردن و نمایش «امل» به نویسندگی و کارگردانی جواد اسدی از کشور عراق اشاره کرد. بر اساس اطلاع‌رسانی کوروش زارعی،دبیر این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تنها قاره اقیانوسیه   نماینده‌ای در این دوره از جشنواره ندارد.

2 بزرگداشت

در مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره، بزرگداشت‌هایی برای زنده‌نامان علی سلیمانی و سعید تشکری دو چهره شناخته‌شده و فقید تئاتر برگزار شد. تشکری داستان‌نویس، فیلم نامه‌نویس و نمایش نامه‌نویس و کارگردان تئاتر بود؛ هنرمندی که هر چه کارنامه هنری او بلندبالا و پرآوازه بود، عمرش کوتاه بود و وقتی بهمن سال گذشته چشم از جهان فروبست، ۵۸ بهار را پشت‌سر گذاشته بود. تشکری زاده سال ۱۳۴۲ در شهرستان قوچان بود و برای تحصیل خود رشته ادبیات نمایشی را انتخاب کرد.

او علاوه بر نوشتن، در کار تدریس هم بود و شاگردان زیادی پرورش داد. از زنده‌نام تشکری بیش از ۴۰ عنوان کتاب به یادگار مانده که از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «شاه بهار»، «من هستم گیلگمش»، «سیمیا»، «پاریس، پاریس»، «هندوی شیدا»، «غریب، قریب»، «بار باران» و «آرتیست» اشاره کرد. «وقت خوب مصائب»، «وصل هزار مجنون»، «آینه چشمان»، «دست هزار غریب»، «وقت آفتاب»، «آواز پر جبرئیل»، «اهل اقاقیا» و... تنها بخش کوچکی از نمایش نامه‌های پرشماری است که او نوشته و برای آیندگان به یادگار گذاشته است. علی سلیمانی، بازیگر توانای کشورمان که بیشتر به بازی در فیلم‌هایی چون «به وقت خماری» و «تنگه ابوقریب» شناخته می‌شد، به دلیل درگیری ریه ناشی از پیشروی ویروس کرونا، چشم از جهان فروبست.

او ۱۰ آبان ۱۳۴۹ در تهران متولد شد، دانش آموخته کارشناسی رشته نمایش گرایش بازیگری بود و حرفه خود در عرصه نمایش را از سال ۷۱ و به عنوان یکی ازعوامل پشت صحنه تئاتر آغاز کرد. وی سال ۷۳ برای اولین بار در نمایش «صبح طلوع نمی‌کند» روی صحنه تئاتر رفت و بعد از چند اجرای تئاتر در سال ۷۴ با فیلم «سفر به چزابه» برای اولین بار جلوی دوربین بازی کرد.

این بازیگر مستعد در سال ۹۰ با سریال «سقوط یک فرشته» به شهرت رسید. سلیمانی بازی در فیلم هایی چون «سگ کشی»، «بی‌پولی» و سریال‌هایی چون «وضعیت سفید»، «وارش»، «اشک‌ها و لبخند‌ها» و «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را در کارنامه هنری خود داشت.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها