گرمای اکران سینمای کودک در پاییز سرد گیشه

بررسی وضعیت فیلم‌ هایی که در پاییز 1401 به نمایش درآمدند، نشان از شکست اغلب فیلم‌ ها دارد.

گرمای اکران سینمای کودک در پاییز سرد گیشه

پاییز امسال 6 فیلم «بام بالا»، «طبقه یک و نیم»، «بیرو»، «لوپتو»، «بخارست» و «جزیره فضایی» ویژه مخاطبان کودک و بزرگ‌سال به نمایش درآمدند، اما تحت تاثیر ناآرامی‌های اخیر چندان با استقبال مخاطبان مواجه نشدند و به فروش عجیب و غریبی دست پیدا نکردند.

هرچند در این میان، آثار کودک و نوجوان موفق شدند جایگاه بهتری در جدول فروش به دست بیاورند و مخاطبان را به سینماها بکشانند، اما به طور کلی گیشه سینما در فصل پاییز روزهای سخت و کم‌رونقی را سپری کرد.

701977_280

اکران 2 کمدی و نجات گیشه با «بخارست»

یکی از اولین فیلم‌هایی که پاییز امسال در شرایط بحرانی به چرخه اکران اضافه شد، فیلم «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی بود. «طبقه یک و نیم» سال 99 ساخته شده بود و ستاره پرطرفداری نداشت که بتواند ضامن فروش فیلم باشد. شرایط جامعه و منتشر نشدن تبلیغات فیلم در صفحه شخصی بازیگران و شبکه‌های اجتماعی هم هرکدام به سهم خود شرایط این فیلم برای فروش خوب در گیشه را سخت‌تر کردند، بنابراین همان طور که پیش‌بینی می‌شد این فیلم کمدی نتوانست فروش خوبی داشته باشد. «طبقه یک و نیم» با بازی مهدی هاشمی، صحرا اسداللهی، شهره سلطانی و سیروس همتی که از 10 آبان اکران شده، حدود 767 میلیون تومان فروش و تقریبا 25 هزار مخاطب داشته است. دومین فیلم کمدی که پاییز امسال اکران شد، فیلم «بخارست» ساخته مسعود اطیابی است. معمولا آثار کمدی این کارگردان پرفروش بوده‌اند، نمایش «دینامیت» دیگر ساخته اطیابی در دوران شیوع کرونا موفقیت‌آمیز بود و «بخارست» نیز برگ برنده‌ای مانند پژمان جمشیدی را داشت، بنابراین با امید به تکان خوردن گیشه، این فیلم از اواخر آبان در سینماها اکران شد. «بخارست» در اولین هفته نمایش، یک میلیارد و 191 میلیون تومان فروش داشته است و همچنین 35 هزار و 578 مخاطب را به سینما آورد. این فیلم در کمتر از دو ماه اکران، فعلا فروش حدود 14 میلیاردی داشته و تقریبا 439 هزار مخاطب به تماشای آن نشسته‌اند. اگر «بخارست» در وضعیت عادی به نمایش درمی‌آمد، این رقم فروش زیادی برای آن نبود و فیلم نتوانست گیشه را نجات بدهد، اما با توجه شرایط فعلی، ساخته جدید اطیابی فروش خوبی داشته است.

سهم زیاد آثار کودک از گیشه

مهرماه در همین صفحه نوشتیم که طی 6 ماه اول سال 1400، آثار کودک و نوجوان سهم زیادی در جدول اکران داشتند. از فروردین‌ تا نیمه مهر 5 فیلم سینمای کودک به نمایش درآمدند و این روند تا پایان پاییز با اکران 3 اثر جدید ویژه کودکان و نوجوانان ادامه پیدا کرد. نمایش فیلم «بام بالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی محصول سال 99، از 14 مهر آغاز شد.

این فیلم با بازی حمید لولایی، امیر غفارمنش و حسین سلیمانی که قصه‌ای تخیلی و فانتزی دارد، تا به حال 111 هزار تماشاگر داشته و 2 میلیارد و 686 میلیون تومان فروخته است. پس از این فیلم، پویانمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری نیز اکران شد و امید می‌رفت که این پویانمایی نیز مانند «پسر دلفینی» مورد توجه قرار بگیرد. «لوپتو» از 11 آبان به نمایش درآمد و فعلا توانسته با فروش حدود 10 میلیارد و 500 میلیون تومانی، حضور موفقی در گیشه داشته باشد. «لوپتو» با تقریبا 436 هزار مخاطب، فروش کمتری از «پسردلفینی» داشته، اما از فیلم‌هایی مانند «طبقه یک و نیم» و «بیرو» سبقت گرفته و فروش بسیار بیشتری داشته است.

«جزیره فضایی» به کارگردانی جواد هاشمی، سومین فیلم سینمای کودک است که در پاییز امسال اکران شد. این فیلم مانند دیگر ساخته‌های هاشمی در فضایی فانتزی و تخیلی تولید شده و کاراکترهای آن نیز گریم‌ عجیب و غریب و لباس‌های خاص و متفاوتی دارند.

«جزیره فضایی» قسمت دوم «تورنادو» و مانند آن موزیکال و کمدی است، بنابراین شانس زیادی برای جلب توجه مخاطبان کودک و نوجوان دارد. این فیلم در کمتر از یک هفته اکران، 4 هزار و 582 مخاطب و حدود 147 میلیون فروش داشته است. با توجه به ویژگی‌های فیلم و شروع خوب آن، انتظار می‌رود «جزیره فضایی» نیز جزو آثار پرفروش امسال قرار بگیرد. اکبر عبدی، الناز حبیبی، کامران تفتی و عباس جمشیدی‌فر از بازیگران این فیلم هستند.

شکست فیلم «بیرو»

فیلم «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی تنها اثر حاضر در چهلمین جشنواره فجر بود که پاییز امسال اکران شد. «بیرو» زندگی علیرضا بیرانوند از کودکی تا دوران اوج او در فوتبال را روایت می‌کرد و در ایام جام جهانی، در شرایطی که مسابقات فوتبال، تیم ملی ایران و بیرانوند مورد توجه بودند به نمایش درآمد، اما تب و تاب جام جهانی به دیده شدن آن و استقبال از این فیلم کمک نکرد.

ناگفته نماند «بیرو» در جشنواره فجر نیز واکنش‌های مثبت منتقدان را جلب نکرد و دست خالی این رقابت را ترک کرد. این فیلم تنها 3 هزار و 347 مخاطب داشته و مبلغ فروش آن نیز 94 میلیون و 162 هزار تومان است. اگر میزان فروش «بیرو» را با دیگر فیلم‌های گیشه پاییز و فیلم جدید «جزیره فضایی» مقایسه کنیم، می‌بینیم که این اثر در گیشه شکست خورده است. حسین بیرانوند بازیگر اصلی فیلم است و مهدی زمین‌پرداز، صحرا اسداللهی، رضا داوودنژاد و سعید داخ نیز در آن ایفای نقش کرده‌اند.

انصراف شانس‌های گیشه از اکران

پیش از ناآرامی‌های اخیر، قرار بود از هفته اول مهر فیلم پرستاره «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس و 2 کمدی «خط استوا» اثر اصغر نعیمی و «گیج‌گاه» کاری از عادل تبریزی روانه پرده سینما شوند. اولین ساخته امید شمس، در جشنواره فجر با استقبال مواجه شد و محبوب مخاطبان بود، 2 کمدی دیگر نیز ستاره‌هایی مانند فرهاد اصلانی، حامد بهداد و باران کوثری داشتند، بنابراین پیش‌بینی می‌شد گیشه پاییز شروع خوب و پررونقی داشته باشد، اما این اتفاق رخ نداد و اوضاع طور دیگری پیش رفت. با توجه به افت مخاطبان فیلم‌ها، صاحبان این آثار تصمیم گرفتند نمایش فیلم‌شان را به زمان نامعلومی موکول کنند.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها