شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت اکران عمومی ندارد

دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت اکران عمومی ندارد و اگر استقبال شود بلیت‌های تک سانس می‌فروشیم.

شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت اکران عمومی ندارد

نشست خبری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت صبح پنجشنبه (۱۷ آذرماه) در مرکز گسترش سینمای مستند برگزار شد.

دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت اکران عمومی ندارد و اگر استقبال شود بلیت‌های تک سانس می‌فروشیم.

محمد حمیدی مقدم دبیر این جشنواره بیان کرد: زمان دریافت آثار دبیرخانه را ۱۵ روز تمدید کردیم و فیلمسازان توانستند تا آخر شهریور برای ما اثر بفرستند.

وی افزود: در این دوره ۶۱۴ فیلم فرم ثبت نام ارائه کردند که از این میان چیزی حدود ۷۶ فیلم حذف شدند چرا که در دوسال اخیر فیلم‌های تازه را در جشنواره شرکت دادیم و نه آثاری که سال‌های قبل ثبت نام کرده بودند.

انصراف ۲۵ فیلم از جشنواره

حمیدی مقدم گفت: در نهایت ۵۸۷ اثر ثبت قانونی شد؛ ضمن اینکه در بخش شهید آوینی هم فیلم‌های قبلا ثبت نام شده، حذف شدند.

دبیر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: در مجموع سه ماه گذشته که اتفاقات اخیر رخ داد ۲۵ فیلم انصراف دادند که از میان آن‌ها ۵ فیلم به دلیل مشکل حقوقی، ۸ فیلم به دلیل مشکل فنی، ۹ فیلم به دلیل عدم تمایل تهیه کننده و ۳ اثر بنا بر اعتراض به شرایط موجود انصراف دادند.

حمیدی مقدم تاکید کرد: مجموع فیلم‌های انتخاب شده با حساسیت و سخت گیری هیئت انتخاب این دوره از جشنواره ۱۶ فیلم در بخش مسابقه فیلم بلند، ۱۵ فیلم دربخش نیمه بلند و ۱۹ فیلم دربخش کوتاه است.

وی افزود: در بخش شهید آوینی ۱۲ فیلم خواهیم داشت و ۹ فیلم در بخش خارج از مسابقه اکران می‌شود.

حمیدی مقدم: به دوستانی که تصمیم گرفتند امسال در سینما حقیقت نباشند، احترام می‌گذاریم

۹۵ کشور در جشنواره شرکت کردند

حمیدی مقدم تصریح کرد: در بخش بین‌الملل نیز از بین ۱۳۴۸ فیلم از ۹۵ کشور نهایتا به جشنواره رسیدند.

وی افزود: نکته مهم امسال این است که هدف دوسال اخیر مرکز گسترش تمرکز بر استان‌های مختلف کشور است و امسال ما از ۱۶ نقطه مختلف کشور فیلم داریم و امید دارم تمرکز بر استان‌های مختلف بتواند روند تولیدات و کیفیت آنان را افزایش دهد.

وی در ادامه در مورد کمیت و محتوای نشست‌های تخصصی این دوره از جشنواره توضیح داد.

افزایش ۱۶ درصدی آثار رسیده به جشنواره حقیقت

دبیر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت اظهار داشت: تعداد آثار رسیده و حائز شرایط در مقایسه با دوره قبل ۱۶ درصد افزایش داشته است، اما حضور فیلمسازان زن در این دوره ۱۵ درصد کاهش داشته است؛ ضمن اینکه حضور در بخش شهید آوینی ۱۷ درصد رشد داشته است.

بازگشت جشنواره حقیقت به پردیس ملت

حمیدی مقدم گفت: خانه ما همیشه در پردیس سینمایی چهارسو بود که امسال به دلیل رفع موانع و مشکلات گذشته شرایط مهیا شده است که در پردیس ملت باشیم و به دلیل همزمانی جشنواره شانزدهم با رویداد‌های فوتبالی مراسم امسال را از ۷ روز به ۵ روز تقلیل داده‌ایم.

وی در مورد مهمانان بین المللی نیز گفت: رئیس دانشگاه ویجیک روسیه که از چهره‌های شاخص مدرسه فیلمسازی در این کشور است در این دوره حضور دارد، اما اسامی چهره‌های بین المللی را فردا معرفی خواهیم کرد.

حمیدی مقدم: به دوستانی که تصمیم گرفتند امسال در سینما حقیقت نباشند، احترام می‌گذاریم

حضور آثار ۶۶ فیلمساز زن در جشنواره

حمیدی مقدم ادامه داد: در سال‌های اخیر و به طور ویژه در ماه‌های گذشته، مباحث مربوط به زنان مورد توجه جدی اقشار جامعه بوده است. امسال ۶۶ فیلمساز زن آثارشان را ثبت نام کرده و تحویل دبیرخانه داده‌اند. از میان کل آثار رسیده به شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ۵۶ مستند درباره زنان و خانواده است.

وی افزود: به دوستانی که تصمیم گرفتند امسال در حقیقت نباشند احترام می‌گذاریم و تا روز آخر تاکید داریم که باید تعامل میان همه فعالان عرصه حقیقت و مستند برقرار باشد. جشنواره سینما حقیقت تنها امید مستندسازان بوده و هست.

دبیر جشنواره شانزدهم در پاسخ به چرایی عدم اعلام جزئیات جشنواره سینما حقیقت امسال گفت: اسامی شرکت کنندگان را به دلیل فشار مجازی و دیکتاتوری رسانه‌ای و هجمه‌ای که این روز‌ها وجود دارد اعلام نکردیم و تلاش کردیم مانند جشنواره‌های مهم دنیا کنترل شده و هدفمند حرکت کنیم.

وی افزود: برای مدیریت فضای جشنواره این کار را انجام دادیم و خدا را شاکریم که موفق عمل کردیم. آن کسی که به جشنواره سینما حقیقت احترام گذاشت با انتخاب خودش آمد و تحت تاثیر هیجانات و رفتار‌های لحظه‌ای قرار نگرفت. این رفتار‌هایی که عده‌ای با فیلمسازان تماس می‌گرفتند و تحت فشارشان می‌گذاشتند که در جشنواره نباشند در هیچ کجای دنیا اقدام پسندیده‌ای نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها