جزئیات هک شب گذشته شبکه خبر صدا و سیما/ واقعیت ماجرا جیست؟

یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما درباره نتایج اولین بررسی‌ها پیرامون هک شب گذشته صدا و سیما، گفت: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است.»

جزئیات هک شب گذشته شبکه خبر صدا و سیما/ واقعیت ماجرا جیست؟

«پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند.

منبع آگاه با اعلام اینکه بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمان کمک نکردند گفت: بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمان حضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه های سیما موفق بوده است.

اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.»

واقعیت ماجرای هک شدن شبکه‌های صداوسیما چیست؟ هک یا نفوذ؟

با آغاز حرکات یک گروه هکری همزمان با اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها بود که ماجرای هک شدن زیرساخت‌های اینترنتی نهادهای دولتی و حاکمیتی ایران مطرح شد. البته بعدا کارشناسان فنی اظهار کردند آنچه آن گروه هکری انجام می‌داد درواقع هک کردن سایت و دسترسی به محتوا و خروجی آن نبوده، بلکه ایجاد ترافیک کاذب برای اخلال در سرور پشتیبانی کننده و درنتیجه از دسترس خارج شدن سایت‌ها بوده است.

زمان زیادی از این اتفاق‌ها سپری نشده که شامگاه شنبه ۱۶ مهر ماه درحالی که تلویزیون در بخش خبری خود در حال پخش سخنانی از مقام معظم رهبری بود، به‌نام گروه دیگری که پیش‌تر نیز با ادعای هک کردن دوربین‌های زندان اوین، به انتشار فیلم‌هایی از برخی اتفاقات داخل زندان اقدام کرده بود، این‌بار تصاویر نامربوط و موهنی از قاب تلویزیون پخش شد. اتفاقی که علاوه بر آنکه توسط بسیاری از مردم دیده شد، توسط رسانه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور نیز به‌شدت مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما پیش‌تر نیز شاهد اتفاق مشابهی از این دست بوده، پرسش‌هایی جدی درباره این اتفاق‌ها و تکرار آن پدید آمده که با توجه به سکوت مطلق مسؤولان و دست‌اندرکاران رسانه ملی تا ساعت‌ها پس از این رخداد، عملا به ابهام‌های جدی نزد عامه و اهالی رسانه انجامید؛ شرایطی که یک سوی آن نیز به شایعاتی درباره‌ از جنس "هک اینترنتی" نبودن این اتفاق‌ها ایجاد کرده است؛ چرا که برخی بر این باورند که با توجه به اینترنتی نبودن سیستم‌های صداوسیما و به‌نوعی ایزوله بودن آنها، عملا امکان نفوذ از طریق اینترنت وجود ندارد.

در همین راستا حسن نجفی سولاری که تا سال‌ ۱۳۸۶ به عنوان رییس مرکز تولید و فنی سیما در سازمان صدا و سیما مشغول بوده، می‌گوید: «کادر رسمی که به این مجموعه تعلق دارد، چطور ممکن است دست به چنین کاری بزند؟ فکر می‌کنم این اتفاق از جای دیگری رخ داده است. در زمان خود ما یک کارمند که می‌خواست وارد سازمان شود، از چند جا کنترل و گزینش می‌شد. بنابراین از افراد در داخل سیستم بعید است که این کار را انجام دهند».

او می‌افزاید: «اگر یادتان باشد، چند ماه پیش نیز از سران گروهک منافقین چیزهایی روی آنتن رفته بود و بعد ظاهرا مشخص شد که روی سیگنال ماهواره صدا و سیما رفته و ماهواره را از خارج از کشور یک لحظه هک کرده بودند. البته این موضوع را باید یک متخصص ماهواره دقیق شرح دهد. کل ماجرا را هم کارشناسان امنیتی باید بررسی کنند که آیا سازمان صدا و سیما الان ترکیب نیروی انسانی و ساختارش به نحوی است که افرادی دست به چنین اقدام‌هایی بزنند؟»

سولاری ادامه می‌دهد: «زمانی که من در سازمان بودم، افرادی که آنجا مشغول به فعالیت بودند، همه بچه‌هایی بودند که قبل و بعد از انقلاب مبارزر بودند و درگیر زندگی سازمان که می‌شدند، شب و روزشان را می‌گذاشتند و زحمت می‌کشیدند و همه‌ تعلق خاطرشان به مردم بود. خود من اوایل انقلاب چند شبانه روز خانه نمی‌رفتم و خب تعلقاتی داشتیم. نمی‌دانم ترکیب نیروی انسانی موجود صدا و سیما با این همه تغییرات که کرده آیا روال‌های گذشته را رعایت می‌کنند؟ آیا واقعا نیروها از انسان‌های توانا انتخاب می‌شوند که تعلق سازمانی داشته باشند؟»

با این اوصاف، چند پرسش باقی است که هر ذهن مخاطبی در انتظار دریافت پاسخ‌های آن‌ها می‌تواند باشد:

۱- اصل اتفاق از چه جنس بوده است؟ آیا به "هک" اینترنتی یا روش‌های مشابه مربوط است یا آنچه که به "نفوذ" تعبیر می‌شود؟

۲- با توجه به اینکه صدا و سیما به‌عنوان "رسانه ملی" توصیف می‌شود و با توجه به اینکه آنچه پخش شده، در نهایتِ خطوط قرمز قرار داشته است، علت تعلل در ارایه توضیح و یک عذرخواهی احتمالی یا بدیهی در چیست؟

۳- اگر این اتفاق برای رسانه‌ای داخلی غیر از صداوسیما - که قطعا از این حد از ضریب نفوذ عمومی هم برخوردار نیست - بیفتد، سطح و جنس برخورد با آن رسانه و کارکنانش چگونه خواهد بود؟

۴- آیا قرار است در آینده نیز شاهد وقوع چنین اتفاق‌هایی باشیم و این موضوع رفته رفته به امری طبیعی که هر چند وقت یک‌بار رخ می‌دهد، تبدیل شود؟

نجفی سولاری، از مدیران فنی پیشین سازمان صداوسیما، به ایسنا می‌گوید: «من به عنوان یک متخصص معتقدم که رسانه باید روایت اول را خودش انجام دهد تا جلوی شایعات هم گرفته شود».

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • اقتدار پوشالی 😂😂😂😂
    7

    مرکز تبلیغات حکومتی حک شده 😂😂😂😂😂
    حالا هی بگید ما خوبیم ما خوبیم
    دژمن
    دژمن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هک

    • ناشناس
      0

      تاوقتی پیامهای بازرگانی (محل درآمد)حک نشه کاری ندارن بقیه مهم نیستن

  • ناشناس
    5

    به جای اینکه کلی بودجه خرج کنید تا کمتر مورد هکرهای اینترنتی قرار بگیرید بهتر است این بودجه های میلیاردی را خرج مردم گرسنه خود کنید تا از تعداد دشمنان شما کاسته گردد!

  • ناشناس
    4

    خیلی جالب بود کیف کردیم
    خون جوانان وطن....

  • ناشناس
    3

    تیرخودی درنمیره این فیلم بود به امید دیدن صحنه های زنده

  • ناشناس
    5

    ندیدم اما از شنیدنش ذووووق کردم خخخخ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      البته مزدوران مریم و بن سلمان باید هم کیف کنند! ولی بدانید هر آنکس فوت کند ریشه اش بسوزد! بزرگتر شما آمریکا نتوانست و نخواهد توانست به اسلام و انقلاب آسیب وارد کند؛ شما که چیزی نیستید! خداوتد قادر متعال پشتیبان ماست و به نصرت او اعتماد داریم، آیا خدای شما یعنی آمریکا هم قابل اعتماد است؟

  • ناشناس
    0

    مردم لذت بردن....

  • ناشناس
    1

    من نخوندم اما شهادت میدم صدا وسیما مثل همیشه درست میگه !!!!!!!

  • بهرام.
    0

    وقتی نخبه های Itرو به خاطر نداشتن ریش و پارتی فراری می دهید و یک مشت پخمه رو به قول همین دوست سابق صدا وسبما گزینش می کنید البته با سفارش باجناق عاقبتش میشه این جور افتضاح ها ... مثلاً فکر کنید فردوسی پور ها خانه نشین می شوند و فروغی ها پست می گیرند

  • یکی از مردم
    0

    کاش دست کم یکیشون کامنتهای مردمو میخوند تا ببینه از بین مردم چقدر دشمن برای خودشون ساختند که دیگه به دشمن خارجی فکر نکنن

    نظرات شما -
    • مردم
      9

      کامنت گذاران البانی نشین و دلاربگیران وطن فروش را ما ایرانی نمی دانیم.

  • ناشناس
    0

    مرکز دروغ وفساد حک شد

  • ناشناس
    0

    چه حوصله ای داره سایت اون سازمان مستراح را هک می کنه.

  • ططط
    0

    ومشون گرم یکی میزنی دو تا می خوری

    نظرات شما -
    • خطاب به وطن فروشان دوزاری
      9

      ارباباتون در مقابل ایران کم اوردن اونوقت شما کامنت گذاران البانی نشین و مزدور با اراذل و اوباش می خواهید این نظام رو ساقط کنید.
      شتر در خواب بیند پنبه دانه

  • ناشناس
    0

    واقعیت همان بود که پخش شد

  • فتح الله احمدیان
    0

    والله این صداوسیمای میلی اگرکلآمنحل میشدواینقدرهزینه ازجیب ملت بدبخت برا ۲تا۳درصدمردم نمیشدخیلی بهتربود،این رسانه مخاطب که نداره کاش درش بسته میشد...

  • محمدی
    2

    ای کسانی که نشستید خانه @ تان و حرف مفت میزنید خیال می کنید با هک کردن ده دقیقه برنامه تلویزیون کاری کرده اند خیال خام. هیچ غلطی نمی توانند بکند

  • ایرانی بدون تلویزیون
    0

    چی شده ترو خدا بگید🙏🏻😸

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها