هانیه توسلی: در بدو ورود به سینما مورد تعرض قرار گرفتم/ هدف جنبش ما امن کردن فضای سینماست

هانیه توسلی بازیگر ۴۳ ساله و عضو کمیته مبارزه با خشونت جنسی در سینما، طی گفت‌وگویی درباره موضوع آزارگری در سینما، کمیته پنج نفره و کمپین ۸۰۰ زن سخن گفته است.

هانیه توسلی: در بدو ورود به سینما مورد تعرض قرار گرفتم/ هدف جنبش ما امن کردن فضای سینماست

فروردین امسال کمیته‌ای پنج نفره شامل هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی جهت بررسی سوء رفتارهای جنسی در سینما تشکیل شد.

آن‌ها نماینده بیش از ۸۰۰ زن سینماگر شدند که طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفان هستیم.»

اکنون پس از ۴ ماه، هانیه توسلی درباره موضوع آزارگری در سینما، کمیته پنج نفره و کمپین ۸۰۰ زن سخن گفته است. گزیده صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

** خانه سینما یک شورای صیانت دارد و قاعدتا اگر کسی مشکل حادی برایش پیش می‌آمد، به آنجا مراجعه می‌کرد و شکایتش را مطرح می‌کرد ولی ما حس کردیم که این شورا خیلی کارایی ندارد. چون یک حالت کدخدامنشی در شورا وجود دارد، مثلا می‌گویند حالا با هم صحبت کنید و با هم دوست باشید تا موضوع حل شود!

** وقتی کسی (اشاره به سمیه میرشمسی) روایتش را با اسم خودش  می‌گذارد؛ یعنی دارد مسئولیتی را می‌پذیرد و اعلام می‌کند که من با نام خودم دارم، روایتم را بیان می‌کنم. این برایش مسئولیت ایجاد می‌کند.

** بیشترین آسیبی که من از تجربه خشونت دیدم، دقیقا زمانی بود که اسمی به‌عنوان بازیگر نداشتم و کسی من را به‌عنوان «هانیه توسلی» بازیگر نمی‌شناخت. من دقیقا در آن زمان آسیب دیدم؛ همیشه کلاس‌های بازیگری یا بچه‌هایی که می‌روند تست می‌دهند، در معرض آسیب هستند.

** من چندین سال است کار کردم و گاهی وقت‌ها می‌گویم‌ فلانی آدم خوبی بود و با من خیلی محترم برخورد کرد. دستیار همان کار به من گفت: «آره، با تو محترم بود. چون تو یک بازیگر شناخته‌شده هستی، کاری به تو نداشته‌ ولی من می‌دانم که بازیگرهایی که تک‌سکانسی کار کردند یا دخترهایی که قرار بوده دو سکانس بازی کنند، مثل تو فکر نمی‌کنند و نمی‌گویند که این آدم چقدر محترم است. آنها آسیب دیدند». الان شاید خیلی‌ها جرئت نکنند که بخواهند من را آزار بدهند یا بی‌احترامی کنند‌ ولی برای دخترهای جوان متأسفانه این اتفاق یک مقدار بیشتر است.

** هر زنی تجربه آزار داشته است. سال‌ها پیش فیلم «عصر جمعه» را با خانم مونا زندی کار می‌کردم که درمورد تجاوز خانگی بود، آمار دقیق الان یادم نیست‌ اما هستند دخترهایی که در خانواده در معرض آزار و اذیت و تعرض قرار می‌گیرند. منظورم فقط تجاوز نیست‌ بلکه تعرض و خشونت به هر شکلی. خوب! همه‌مان مورد تعرض قرار گرفته‌ایم. من می‌توانم اعلام کنم که در بدو ورودم در محیط کار به‌شدت مورد تعرض و خشونت قرار گرفتم.

** شاید خیلی از آزارگرها خودشان هم نمی‌دانستند که خشونتی انجام داده‌اند. چندین‌بار آقایان به ما گفتند که ما اصلا نمی‌دانستیم این خشونت است. به خدا من چیزی نگفتم. من الان هر‌جا می‌روم راجع به این ماجرا با من صحبت می‌کنند. این یعنی کار ما تأثیرش را گذاشته است. هر‌چقدر هم جلو برود، مؤثرتر می‌شود. حالا اگر این آیین‌نامه تصویب و اجرا شود، بهتر هم می‌شود.

** هدف ما این بود که بگوییم مشکلی داریم و می‌خواهیم فضای کاری‌مان را امن کنیم. اگر فضا برای زن‌ها امن‌تر شود، آنها قدرت بیشتری پیدا می‌کنند که در یک فضای سلامت کار کنند. 

** من حرفی راجع به صحبت‌های آقای فرحبخش ندارم. ایشان چیزهایی را گفت که دیگر خیلی واضح است؛ اتفاقا خشونتی در کلام ایشان است که ما درباره آن صحبت می‌کنیم. دقیقا خشونتی که داریم از آن حرف می‌زنیم، این است. خیلی برای ما کاربرد داشت، ایشان با عملکردش منظور ما را خیلی واضح بیان کرد.

منبع: شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • کتایون
    6

    حالا اون پهلوون کی بوده ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      پهلوون پنبه

  • بهنام
    21

    کرم از خود درخت است
    اکثر هنرپیشگان ایران اوبی هستند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      تو خودت هم همان جور هستی و شاید هم بدتر!

    • 3

      گاهی وقتها حق با شماست اما گاهی نه.....
      زنی روستایی وارد شهر میشه تا به منزل یکی از اقوام بره سوار تاکسی شده هنوز مقداری از مسیر رو نرفته که راننده از سادگی اون سو استفاده کرده او را به منطقه خلوتی کشانده و به او تجاوز کرده است...
      شوهر این زن او را طلاق داد و زندگیش نابود شد ...شوهرش طلاقش داد فقط به خاطر اینکه آبرویش رفته او گفت که می‌دونه زنش مقصر نیست ولی نمی تونه جلو مردم سر بلند کنه
      مرد متجاوز هم هیچوقت پیدا نشد
      این یک قصه نیست سرنوشت سیاه یک زن بدبخت است...

  • ناشناس
    26

    شما که حجابتان را رعایت نمیکنید از اقایان چه انتظار داری

    نظرات شما -
    • میترا
      14

      مگر کسی حجابش را رعایت نکند ؛ دلیلی برای تعرض به او هست ؟
      مگر اقایان حیوان هستند و کنترلی بر روی خود ندارند که با بی حجابی خانمی ، به او تعرض میکنند ؟
      فکر میکنم فقط حیوانات هستند که غریزه دارند و از خود اختیاری ندارند ، وگرنه انسان صاحب اختیار و تعقل است و میتواند خودش ، چشم خودش را از ناپاکی برحذر دارد .

    • ناشناس
      9

      منظور هانیه از تعرض، تجاوز نیست

    • ناشناس
      8

      تو دیگه کجای کاری؟

  • ناشناس
    9

    بابا چه خبره ، مگر مملکت اسلامی نیست ؟ مگر صاحب ندارد که همه ساکت هستند ؟

  • ناشناس
    11

    بعضی از هنرپیشه هاای زن بدشون نمیاد که مردم اون ها رو به چشم یک فاحشه بشناسن .

  • ناشناس
    7

    اجتماع و جامعه ایران از هر لحاظی که فکر کنید اعم از امنیت شغلی، امنیت اجتماعی، امنیت روانی، امنیت سرمایه گذاری و ... ناامن است آنوقت شما و امثال شما به دنبال این هستید محیط شغلی خود را به لحاظ امنیت جنسی جهت کسب دستمزد و پول بیشتر امن کنید! خانه از پای بست ویران است خواجه در پی نقش ایوان است!

  • ممد
    5

    به مدینه فاضلاب رسیدیم

  • ناشناس
    7

    خوش سلیقه بوده

  • نیما
    4

    اگه راست میگی چراتاحالانگفنی حتماخودت دوست داشتی حالا هم داری میگی بله ماهستیم به قول معروف دارید نخ میدید

  • علی
    2

    چرا حالا یادت افتاده نکنه طرف ترکت کرده لج کردی بهش نه ج.نم آبروی خودتو بردی اگر خودت نمیخواستی طرف نمیتونست دست بهت بزاره .واگر بزور بهت تجاوز کرده همون موقع شکایت میکردی .این یعنی چی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      گفته که: منظورم فقط تجاوز نیست‌ بلکه تعرض و خشونت به هر شکلی

  • ناشناس
    2

    اصلا به زنانی امثال این هانیه توسلی و همدستانش نباید اطمینان کرد زیرا تا سو استفاده کنند هیچ صدایی از هیچ جاشان در نمیاد ولی زمانی که نتوانند هزار بهتان و دروغ و اشک تمساح میریزند تا ناحق را حق نشون بدن امان از مکر زنان

  • حمید
    1

    وقتی قبح یک کار زشت ریخته بشه دیگه علاوه بر اینکه این قضیه حل نمیشه از فردا بعضی از زنها میان از تجاوزی که بهشون شده به شوهرشون تعریف می‌کنند .
    و دختران هم تو مراسم عقد بین جمع فامیل میگن قبلا بهم تجاوز شده اونم یکی دو بار.آقا دامادم میگه اگه بیشتر از دوبار نبوده اشکالی نداره.

    این است سرگذشت کشوری که انتخابات مجلس ریاست جمهوری شورای شهر تبلیغات فروشگاه رفاه و.... توسط بازی گردانان زن هست

    نظرات شما -
    • سحر
      2

      با مزه بود....
      در عجبم از کارهای خدا....
      یک مسأله جنسی و هزار روایت....

  • باسر
    2

    دربی حیایی شما همین بس که مباهات میکنی به کار ننگین خود.

  • جالینوس
    3

    من عشقم هانیه جوون توسلی اس اگه کسی نظر بد بهش داشته باشه دو شقه سه شقه اش میکنم تف تف تف بر ذات چشمهای ناپاک تف تف تف تف تف

  • ناشناس
    3

    هانیه توسلی کیه؟!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      خودتی

  • ناشناس
    0

    غریزه جنسی تو سینما بیشتر سیر میشه

  • سید حسن
    0

    جمع کنید بابا این مزخرفات رو ملت اگه شکمشون سیر باشه راجع پائین شکم مناظره میگذارند امثال هانیه و حاج زنبور عسل

  • ناشناس
    3

    درجوانی حال دادی وبازیگر ومشهور شدی حالا پشیمانی؟چرا تا حالا چیزی نمیگفتی؟

  • جاذبه
    0

    حالا کسی بیاد بریم جنگل واسش، شکار آهو کس هست؟؟و

  • کیرمامه
    1

    ygjsy
    هانیه جان من خیلی دوست دارم حتی یک بار تا نزدیک همدان امدم سوباشی برای خواستگاری ولی این قضیه تجاوز پشیمانم کرد نمی دانم این تجاوز که می گی تا کجا بوده ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها