حمایت مجلس برای معافیت مالیات هنرمندان ادامه یابد/ اهمیت بالای فعالیت‌های هنری برای دولت

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، گفت: هنرمندان از اقشار مرجع فرهیخته جامعه هستند که در حوزه درآمد و اشتغال در حداقل ممکن قرار دارند و نیاز است حمایت و همراهی نمایندگان مجلس برای تثبیت و تکمیل معافیت مالیات آنان ادامه یابد.

حمایت مجلس برای معافیت مالیات هنرمندان ادامه یابد/ اهمیت بالای فعالیت‌های هنری برای دولت

سیدمجید پوراحمدی، درباره اهمیت معافیت مالیاتی هنرمندان، اظهار داشت: برخی درصدد تاثیر بر تصمیم مجلس برای عدم تصویب معافیت مالیاتی هنرمندان هستند، در حالی‌ که بسیاری از این قشر حداقل درآمدی را دارند و واقعا امکان اخذ مالیات از آنها میسر نیست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عزم و اراده جدی مصمم به دنبال آن هستیم تا معافیت مالیات از هنرمندان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تثبیت و به نتیجه نهایی برسد.

پوراحمدی با قدردانی از تلاش‌های محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین همراهی و همکاری نمایندگان محلس شورای اسلامی درباره تصویب معافیت مالیاتی هنرمندان افزود: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجعی برای تشخیص وضعیت هنرمندان در سطح کشور از این لحاظ است که چه وضعیتی از لحاظ معیشتی، درآمدی و اشتغال دارند.

به گفته وی، بخش عظیمی از اعضای صندوق اعتباری هنر در بسیاری از نیازهای معیشتی خود دچار مشکل هستند چه برسد قادر به پرداخت مالیات باشند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در عین حال یادآورشد: بیش از ۴۵ هزار نفر از اعضای حدود ۹۰ هزار نفری این صندوق بیمه و یارایانه بگیر ما بوده و ۶۰ درصد از سهم بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود.

به گفته پوراحمدی، اینها کسانی هستند که توان پرداخت همان حداقلی که باید بپردازند را ندارند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار حمایتی دولت مردمی که تاکید دارد «باید حمایت کنیم تا ایران قوی داشته باشم»، گفت: دولت سیزدهم همچنین در ادامه این شعار تاکید دارد، ایران قوی از هنرمندان و مردم قوی تشکیل می‌شود وقتی قشری از جامعه‌ آسیب دید، وظیفه دولت است که از آنها حمایت کند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: دولت به این تشخیص رسیده که مالیات گرفتن از هنرمندان نباید در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه کمترین میزان افراد این جامعه مرجع بزرگ کسانی هستند که حداقل درآمدهایی دارند، گفت: اظهارنظر من نظر کارشناسی است چرا که در مراجعه روزانه بسیاری از پیشکسوتان به ما متوجه می‌شویم چه وضعیتی دارند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تصریح کرد: کسانی در جامعه احساس می‌کنند این ها از یک سطح درآمدی بسیار بالا برخوردار هستند.

به گفته وی، افراد هنرمند با درآمد بالا یک تعدادی هستند که شاید تعدادشان به انگشتان دست هم نرسند و احتمالا یک یا چند درصد ناچیزی در جامعه و فرهنگ و هنر نباشند.

مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باتاکید براینکه، اراده و عزمی جدی وجود دارد تا این اتفاق توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی معافیت مالیاتی هنرمندان اتفاق بیفتد، ابراز امیدواری کرد: تلاش‌ها به نتیجه برسد و امسال شاهد این حداقل حمایت ها توسط دولت مردمی باشیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی های بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی با حذف «فعالیت های هنری موضوع بند(ل) ماده(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم» از بند ق تبصره ۶ بودجه که می گوید «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت های هنری موضوع بند(ل) ماده(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، حذف می شود» ابقاء معافیت مالیاتی هنرمندان را تصویب کردند.

جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر نسبت به درنظر گرفتن مالیات برای فعالیت‌های هنری در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ انتقاداتی را مطرح کردند که محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای طرح و بیان موضوع اخذ مالیات از هنرمندان، با جدیت پیگیر موضوع شد تا اینکه ابقاء معافیت مالیاتی هنرمندان به سرانجام رسید.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها