«یزد، یادگار تاریخ» در بازار کتاب

سومین جلد کتاب «یزد، یادگار تاریخ» نوشته حسین مسرت راهی بازار کتاب شد.

«یزد، یادگار تاریخ» در بازار کتاب

حسین‌ مسرت، پژوهشگر و نویسنده این کتاب به ایسنا گفت: این دفتر نیز چونان دو دفتر گذشته دربردارنده گفتارهایی در حوزه یزدشناسی و یزدپژوهی است که پیش‌تر در بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۴ تا پایان ۱۳۹۸ در کتاب‌ها، مطبوعات و دیگر رسانه‌های کشور منتشر شده است. گفتارهای مذکور گلچینی است از بین حدود ۱۰۰۰ مقاله نویسنده که سعی شده همچون دفترهای پیشین، از تنوّع موضوعی برخوردار باشد.

او افزود: کتاب نام‌برده در هفت فصل و به این ترتیب سامان گرفته است: گفتارهای تاریخی، شرح حال نام‌آوران و بزرگان یزد، آداب و فرهنگ، نقد کتاب، معماری، هنر و مردم‌شناسی. این کتاب مجموعاً دارای ۱۱۰ مقاله در زمینه‌های زندگی و آثار بزرگان، تاریخ، فرهنگ، کتابشناسی، ادب، دین، اندیشه، هنر و معماری استان یزد است که در ۶۶۰ صفحه متن و ۲۴ صفحه افزوده تمام‌رنگی منتشر شده است.

 مسرت در ادامه بیان کرد: مقدمه این کتاب از دکتر یدالله جلالی پندری، استاد ممتاز دانشگاه یزد، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چهره سرشناس پژوهش‌های ادبی معاصر است. همچنین دفتر سوم یزد، یادگار تاریخ دارای مقدمه‌ای است ادبی به قلم نویسنده کتاب و با عنوان «یزد، یادگار تاریخ است». این مقدمه به زبان‌های آلمانی، اردو، اسپانیایی، انگلیسی، ایتالیایی، پرتغالی، چینی، روسی، ژاپنی، عربی، فرانسه و هندی از سوی مترجمان نامداری چون خوزه کوتیاس فرر، استاد زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در دانشگاه الیسانته اسپانیا،  پیر دونینی از دانشگاه ایتالیا، فاطمه سماواتی از دانشگاه تهران، یوشیدا یوسکه از ژاپن، کسرا اشتری و غیره به زبان‌های گوناگون برگردانده شده است. گزینش گفتارها، ساماندهی و ویراستاری کتاب با دکتر پیام شمس‌الدّینی، ویراستار و عضو انجمن صنفی ویراستاران است.

او همچنین گفت: در بین بخش‌های کتاب سه مجموعه تصویر شامل عکس‌هایی از آثار و بناهای تاریخی و دیدنی‌های یزد اثر هنر ابوالقاسم ابوترابی و فرشاد میرافضلی و نگاره‌هایی از استادان برتر نقاشی یزد مانند محمّدعلی حِدّت، دکتر علی‌اکبر شریفی و مجید ابریشمی جای گرفته است. همچنین روی جلد کتاب و مقدمه ادبی و قطعاتی از شاعران یزد به خط خوش استاد محمود رهبران، خوشنویس توانای جهان اسلام زینت‌بخش کتاب شده است. ناشر این کتاب انتشارات اندیشمندان یزد است که آن را با سرمایه‌گذاری گروهی از اهالی فرهنگ یزد، سعید افضلی‌پور، محمّد کاظمینی و سیدمحمّد موسوی به زیر چاپ فرستاده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها