پیشنهاد جالب علیرضا داوودنژاد به ضرغامی

پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت سیزدهم، بعضی هنرمندان و اصناف هنری دغدغه‌های خود را برای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرح دادند و از چالش‌ها و مشکلات حوزه خود سخن گفتند.

پیشنهاد جالب علیرضا داوودنژاد به ضرغامی

این ارتباط همچنان ادامه دارد و بعضی هنرمندان برای رفع موانع و مشکلات در حوزه فرهنگ و هنر، به ارایه راهکار‌هایی به وزرای تازه دولت می‌پردازند.

علیرضا داوودنژاد نویسنده و کارگردان سینما در نامه‌ای که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، خطاب به عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از راهکاری گفت که به زعم وی باعث خواهد شد تا صنایع دستی کشور به جای انفعال، کپی‌برداری و خودباختگی به ابتکار و خلاقیت برسد. در نامه داوودنژاد آمده است:

«به یاری نظام آموزش کشور بیایید. اساتید صنایع دستی را در سراسر مملکت به سراغ مدارس و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها بفرستید. خط و رسم و نقاشی و انواع کاردستی‌های ایرانی هنرهایی است که می‌تواند برای فرزندان این سرزمین، چشم دقیق و گوش حساس و ذهن سنجش‌گر و پنجه توانا و سرانگشتان خلاق ایجاد کند.

سال‌هاست که نونهالان و دانش‌آموزان و دانشجویان ما از قلم و مرکب و خط‌کش و نقاله و پرگار و گونیا و چسب و قیچی و مقوا و اره‌مویی و فیبر و تخته‌سه‌لا و چکش و میخ بنفش و خلاصه هنر و کاردستی فاصله گرفته‌اند. کمتر مردمانی را می‌توان سراغ گرفت که از آن‌ها در علوم و صنایع پیشرفت‌های چشمگیر و محصولات مرغوب و رقابت‌پذیر دیده باشیم، اما در هنر و صنایع دستی عقب‌مانده باشند.

نمی‌دانم بین وزارت میراث فرهنگی و نظام آموزش چه مناسباتی وجود دارد، ولی هرچه هست امروز جای هنرمندان و اساتید صنایع دستی ما در سر کلاس‌ها و کارگاه‌های درس و آموزش ما خالی است. پرورش نسلی که از انفعال و تقلید و کپی‌برداری و خودباختگی فاصله بگیرد و اهل ابداع و ابتکار و خلاقیت و تولید باشد، صرفا با موعظه و نصیحت ممکن نمی‌شود و بدون توانمندسازی و تقویت حواس و افزایش مهارت و اعتلای سلیقه پیشرفت واقعی به دست نمی‌آید.

پیوند ظرفیت‌های موجود در میراث فرهنگی با نظام آموزشی کشور می‌تواند منشا خیر و برکت‌های فراوان باشد.»

منبع: برنا

منبع: برنا

47

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها