پناه بر کتاب در روزهای قرنطینه خانگی/ تاثیر مطالعه بر کاهش استرس در شرایط کنونی

تعداد مبتلایان به اضطراب و ترس از ویروس کرونا بسیار بیشتر از بیماران مبتلا به این ویروس است، یکی از بهترین راه‌های مقابله با این استرس و ترس مطالعه و کتابخوانی است.

پناه بر کتاب در روزهای قرنطینه خانگی/ تاثیر مطالعه بر کاهش استرس در شرایط کنونی

اخبار مربوط به ویروس کرونا این روزها از همه طرف جامعه را دربرگرفته و باعث ایجاد ترس و استرس آشکار در زندگی مردم شده است. بروز این بیماری ویروسی که از ووهان چین آغاز شد؛ خیلی زود مرزهای این کشور را پشت سر گذاشته و طبق آخرین اطلاعات تاکنون افراد مبتلا به این ویروس در حدود ۶۰ کشور جهان مشاهده شده است. کروناویروس یا همان کووید ۱۹، به ایران هم رسید و برخی از شهروندان را در تعدادی از استان‎های کشور مبتلا کرده است که با بسیج همه جانبه بیمارستان‌ها و پزشکان و پرستاران مبتلایان به این ویروس بستری شده و درحال طی مراحل درمان هستند.

از همان اولین روزهای اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران و گسترش این بیماری به استان‌های مختلف بر میزان استرس و اضطراب ناشی از گرفتار شدن به این ویروس افزایش پیدا کرد. سرعت انتشار این استرس و اضطراب که به گفته کارشناسان سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و همچنین باعث ایجاد ناامیدی و افسردگی نیز می‌شود به‌واسطه شایعات شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از سرعت انتشار ویروس کرونا بیشتر بوده و تعداد افراد مبتلا به استرس و نگرانی خیلی بیشتر شده است.

اما مهم‎ترین توصیه پزشکان برای مقابله و ریشه‌کن کردن این ویروس قرنطینه خانگی و منع حضور مردم در مکان‎های شلوغ و عمومی و رعایت بهداشت است. مطالعه و کتابخوانی یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با استرس‌ها و اضطراب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و پشت سر گذاشتن این دوره حضور اجباری در خانه است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۶ دقیقه کتابخوانی می‌تواند تا ۶۸ درصد استرس را کاهش دهد. در حقیقت، مطالعه با ایجاد آرامش موجب کاهش استرس می‌شود و بهتر از سایر روش‌های معمول مانند گوش دادن به موسیقی، پیاده‌روی یا خوردن چای بر تنش‌زدایی موثر است.

نویسنده‌ها و فعالین فرهنگی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‎منظور ترویج امید و نشاط در بین مردم و بالا بردن آرامش روانی افراد، به مردم در مدت‎زمانی که ناچارند در خانه خود را قرنطینه کنند، مطالعه کتاب را پیشنهاد می‎کنند. در این میان برخی ناشران و کتابفروشی‌ها با برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی، فروش ویژه و ارسال رایگان کتاب برای مخاطبان تلاش کردند تا مردم را ترغیب به مطالعه کنند.

بدون شک مطالعه‎ کتاب‎های مفید و امیدبخش می‎تواند در این شرایط راهکار خوبی برای دورشدن افراد از وسواس‎های فکری و افکار منفی باشد. مطالعه کتاب هر چند اندک هم باشد، می‎تواند تاثیر مثبتی در نگرش و باور افراد ایجاد کند و با ترویج مثبت‎اندیشی، آرامش روانی را در جامعه تقویت کند. عموماً در جامعه کتابخوان روحیه و امید پررنگ است و در چنین جامعه‌ای است که مردم هوشمندانه با خودمراقبتی به مقابله با بیماری‎های مسری می‎پردازند و آن را ریشه‎کن می‎کنند.

منبع: آنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی
    0

    یا خیلی خیلی توپی یا از فقر خبر نداری .هر بلایی نازل شود بر سر فقر آوار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها