یک فعال حوزه محیط زیست:

حریق‌های زاگرس درس عبرت نمی‌شود/ داغ بر دلِ جنگل‌ها!

حریق‌های گسترده هر ساله در فارس آسیب‌های جدی به جنگل‌های کهن زاگرس وارد می‌کند اما این حوادث باز هم برای مسئولان درس عبرت نمی‌شود و امکانات لازم را برای اطفای حریق تهیه نمی‌کنند.

حریق‌های زاگرس درس عبرت نمی‌شود/ داغ بر دلِ جنگل‌ها!

چندی پیش جنگل‌های منطقه هایقر در استان فارس طعمه حریق شد. آتش سوزی آنقدر گسترده بود که سه نفر از دوستداران طبیعت برای کمک به دل آتش زدند و جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز مصدوم و روانه بیمارستان شد.

آنها با دست‌های خالی به دل آتش زده بودند تا داغ زاگرس را مرهم باشند، آنها می‌خواستند کم کاری‌های متولیان امر در مراقبت از جنگل‌ها را جبران کنند. آنها با دست‌های خالی و بدون امکانات حتی زودتر از مسئولان دست به کار شدند تا یادمان باشند هنوز آتش سوزی‌های سال‌های قبل برای متولیان امر درس عبرت نشده است.

چند سال قبل نیز جنگل‌های تنگ خرسی در پاسارگاد روزهای متوالی در آتش سوخت و دست آخر از آن عرصه بکر و بی نظیر جنگلی فقط درختانی ماند که زغال شده بودند.

مسئولان فارس پاسخگو باشند

یک فعال حوزه محیط زیست پیرامون آتش سوزی جنگل‌ها در استان فارس با اشاره به جنگل هایقر فیروزآباد گفت: متأسفانه در حادثه آتش سوزی جنگل در این منطقه سه نفر از مردم جان خود را در حالی از دست دادند که به عنوان شهروند و نوک پیکان بدون هیچ‌گونه امکاناتی وارد آتش شدند و جان خود را از دست دادند.

علی اکبرکاظمینی با تاکید بر اینکه مدیریت استان باید پاسخگوی این ماجرا باشد، ادامه داد: متأسفانه این افراد زمانی وارد آتش سوزی شدند که هنوز هیچ خبری از مدیران نبود.

وی ادامه داد: اگر قرار است در بحران و آتش سوزی گروه‌های مردمی کمک کنند باید در حوادث از آنها حفاظت کرد و امکانات در اختیارشان گذاشت نه اینکه دست خالی زاگرس نشینان وارد آتش شوند و اینگونه دلخراش جان خود را از دست دهند.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه بیشترین میزان جنگل‌های زاگرس در استان فارس است، گفت: سوال من از مسئولان این است که آیا این میزان امکانات اطفای حریق جوابگوی استان فارس با این همه وسعت جنگل است؟

حریق‌های زاگرس درس عبرت نمی شود/ داغ بر دل نشسته جنگل‌ها

وی با تاکید بر نقش مهم جنگل‌های زاگرس در منطقه گفت: این جنگل‌ها خدمات زیادی را به مردم می‌دهند که به عنوان نمونه می‌توان به جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از ورود ریزگردها به استان، اکسیژن دهی و… اشاره کرد که البته تنها نمونه‌هایی از ارمغان جنگل‌های زاگرس هستند.

کاظمینی با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد از آب کشور از طریق جنگل‌های زاگرس تأمین می‌شود، افزود: مهمترین رودهای کشور از جمله رود کارون، قره غاج، کرخه و… از زاگرس تغذیه می‌کنند که این امر نشان‌دهنده اهمیت این جنگل‌هاست، آب برخی استان‌های کشور به ویژه مناطق مرکزی، غربی و استان‌های جنوبی کشور از زاگرس تأمین می‌شود از این رو می‌توان به بااهمیت بودن این جنگل‌ها پی برد.

کاظمینی ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد دیگر چیزی از جنگل‌های زاگرس باقی نمی‌ماند، در ایران فقط جنگل‌های زاگرس و هیرکانی باقی مانده که با ادامه این روند این دو جنگل هم از بین می‌روند اگر نمی‌خواهیم زیرساختهای کشور را از دست بدهیم نباید اجازه داد که این روند ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در این آتش سوزی‌ها تنوع زیستی و گیاهی از بین رفته، افزود: برای اینکه گونه‌های حیوانی و گیاهی جایگزین گونه‌های از دست رفته شوند به صدها سال نیاز است و نباید اجازه داد به این راحتی جنگل‌ها در آتش بسوزند و به طور حتم با ادامه این آتش سوزی‌ها عملاً زاگرس را از دست می‌دهیم.

این فعال حوزه محیط زیست در واکنش به برخی اقدامات برای اعزام امکانات اطفای حریق به کشورهای همسایه گفت: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است چرا از این امکانات برای اطفای حریق در جنگل‌های خودمان استفاده نمی‌کنیم؟ البته دوستداران محیط زیست در هرکجای دنیا جنگلی از بین برود ناراحتند و خواستار همکاری تمامی کشورها برای اطفای حریق هستند اما نباید از جنگل‌های خودمان هم غافل بود.

کاظمینی با اشاره به اینکه هزاران سال طول می‌کشد که مانند جنگل‌های زاگرس به وجود آید، گفت: در کجای دنیا سه نفر از از دوستداران محیط زیست به دل آتش می‌زنند و اینگونه جان می‌بازند؟ باید قبل از وقوع این گونه حوادث دلخراش به مردم آموزش داد.

تنگ خرسی هنوز احیا نشده است/ متولیان چه کردند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آتش سوزی تنگه خرسی پاسارگاد که چند سال قبل رخ داد، گفت: همانگونه که می‌دانید در آن آتش سوزی تعداد قابل توجهی از گونه‌های گیاهی و حیوانی از جمله پرندگان و لاک پشت و… در آتش سوختند و آب از آب تکان نخورد همان زمان هم ما فریاد زدیم که باید برای فارس امکانات اطفای حریق تخصیص یابد از آن زمان نزدیک به چهار سال می‌گذرد اما چه شد و بازهم هم همان آش و همان کاسه!

این فعال حوزه محیط زیست بیان کرد: تنگه خرسی پاسارگاد زیستگاه خرس قهوه‌ای بود اما با آتش سوزی و از بین رفتن گونه‌ها شرایط برای دیگر حیوانات نیز ناامن شد از زمان اتش سوزی آن منطقه چه اقدامی برای احیا انجام شده است.

حریق‌های زاگرس درس عبرت نمی شود/ داغ بر دل نشسته جنگل‌ها

کاظمینی گفت: در دیگر نقاط دنیا زمانی که جنگلی طعمه حریق می‌شود سازمان‌های ذی ربط برای احیای آن دست به کار می‌شوند و نهال می‌کارند. محیط زیست و منابع طبیعی باید جوابگو باشد که برای جنگل‌های سوخته فارس چه کارهایی انجام داده است.

بالگردها فقط نیرو اعزام کردند

معاون عمرانی استانداری فارس نیز در این رابطه گفت: متأسفانه امکانات اطفای حریق در استان جوابگو نیست و ما مجبوریم که از همین امکانات محدود استفاده کنیم.

محمود رضایی کوچی با اشاره به حادثه آتش سوزی سد هایقر توضیح داد: در این حادثه و در فاصله کوتاهی چندین بالگرد از استان‌های همجوار و فارس به منطقه اعزام شدند اما این بالگردها وظیفه استقرار نیرو به محل برای اطفای حریق را داشتند.

وی با اشاره به اینکه امکانات اطفای حریق در استان جوابگوی آتش سوزی جنگل‌ها نیست، ادامه داد: مراتع و جنگل‌های استان بسیار وسیع است به همین دلیل باید امکانات همخوانی داشته باشد اما اینگونه نیست اما با این وجود در قانون مدیریت بحران افزایش بودجه دیده شده تا اعتبار بیشتری برای بحران، کنترل و اطفای حریق در اختیار منابع طبیعی و محیط زیست قرار گیرد.

حریق‌های زاگرس درس عبرت نمی شود/ داغ بر دل نشسته جنگل‌ها

معاون عمرانی استانداری فارس افزود: علاوه بر این مقرر شده که به اهالی مناطق نیز آموزش‌هایی ارائه شود تا در زمان آتش سوزی بتوانند به نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست کمک کنند البته در مواقع بحران از ارتش، بسیج و سپاه هم برای مهار آتش در جنگل‌ها استفاده می‌شود.

تجهیزات بیشتر در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد

رضایی تاکید کرد: امکانات اطفای حریق باید در استان تقویت شود که در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده و به جد پیگیری می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: البته در این میان باید از امکانات مدرن هم برای مهار آتش استفاده کرد که به عنوان نمونه می‌توان به بالگرد آب پاش اشاره کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: متأسفانه تجهیزات منابع طبیعی در حوزه مهار آتش بسیار ضعیف است و از حداقل امکانات برای مهار آتش بهره مند است.

جعفر قادری با اشاره به استفاده از بالگرد برای اطفای حریق نیز بیان کرد: استفاده از بالگرد هزینه زیادی دارد البته این بدان معنا نیست که ما مخالف استفاده از هواپیمای آب پاش هستیم اما بر این باوریم که علاوه بر این باید بخشداری‌ها به اهالی منطقه آموزش دهند تا در زمان آتش سوزی بتوان از نیروهای آموزش دیده استفاده کرد.

وی ادامه داد: در اعتبارات جدید تلاش شده که اعتبارات منابع طبیعی و محیط زیست افزایش یابد اما بازهم جوابگو نیست زیرا امکانات اطفای حریق جنگل‌ها در استان بسیار محدود است.

منبع: مهر

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها