آشنایی با روش خشک کردن موسیر و تهیه موسیر خشک

آشنایی با روش خشک کردن موسیر و تهیه موسیر خشک

موسیر از خانواده سیر و پیاز است و از آن در تهیه انواع بورانی‌، ماست موسیر و یا ترشی موسیر استفاه میشود. با نحوه خشک کردن موسیر آشنا شوید.

موسیر که با نام سیر کوهی و یا کلاسیر نیز شناخته می‌شود، گیاهی شبیه سیر است که ریشه آن شبیه به یک پیاز درشت یک‌پارچه است. برگ‌های موسیر باریک و دراز و گل‌های آن بنفش مایل به قرمزند. شاید جالب باشد بدانید که حدود ۴۰ گونه از این گیاه در دنیا شناخته شده که همگی در نواحی معتدل و مناطق بحرالرومی رشد می‌کنند و برخی از گونه‌های موسیر را در باغ به عنوان گل زینتی نیز می‌کارند.
نحوه خشک کردن موسیر، موسیر تازه، موسیر خشک، خواص موسیر
پیاز این گیاه همان قسمت خوراکی است که از آن در ترشی‌ها، ماست و غذاها استفاده می‌شود. بوی موسیر نسبت به سیر کمتراست و ایتالیایی‌ها از آن خوراکی‌های گوناگونی می‌پزند و حتی پیازچه آن را در روغن زیتون کنسرو می‌کنند.
موسیر از نظر تركیبات شیمیایی دارای حدود ۱-۰/۰۶ درصد اسانس میباشد كه شامل آلیل پروپیل - دی سولفید و دو تركیب گوگردی میباشد همچنین دارای آلیسین - آلیساتین ۱و۲ می‌باشد.
از فرآورده‌های موسیر برای کم‌کردن قند خون در افراد دیابتی استفاده می‌شود و هم چنین از خواص گندزدایی آن برای دفع انگل‌ها همراه غذا استفاده میشده است و علاوه بر آن برای ضدعفونی کردن آب نیز مورد استفاده داشته است.
از آنجا که موسیر گیاهی فصلی است و فقط تازه آن در فصل بهار یافت می‌شود، می‌توان آن را به صورت خشک درآورده و برای سایر فصول ذخیره کرد. در اینجا نحوه خشک کردن موسیر را به شما آموزش می‌دهیم تا در فصل وفور این گیاه مفید و پرخاصیت، از آن استفاده کرده و برای دیگر مواقع سال موسیر خشک سالم و بهداشتی خانگی داشته باشید.

نحوه خشک کردن موسیر:

برای خشک کردن موسیر تازه و تهیه موسیر خشک خانگی و سالم ابتدا موسیر تازه را پوست بگیرید و بشویید. سپس موسیرها را به دقت و تا حد امگان به صورت یک‌دست و یک اندازه حلقه حلقه کنید. سعی کنید ورقه‌های موسیر خیلی نازک یا خیلی ضخیم نباشند. از آنجا که موسیر تازه خیلی تند و تیز است؛ باید به اصطلاح شیرین شود و تندی ان به روشی که در ادامه خواهیم گفت گرفته شود: برای این کار، ورقه‌های موسیر خردشده را به مدت 24 ساعت داخل آب سرد ریخته و هر 4 ساعت یک‌بار، آب آن را عوض کنید. بعد از شیرین شدن موسیر، آن‌ها را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید و کمی زمان بدهید تا کاملا خشک شوند. برای این کار می‌توانید از پنکه استفاده کنید در نتیجه موسیرهایی سفید و تمیز خواهید داشت. موسیرهای خشک‌شده را داخل ظرف درداری ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید و موقع نیاز، به مقدار لازم از آن برداشته و آن‌ها را داخل آب بریزید تا خیس بخورند و مثل موسیر تازه بشوند. از موسیر خشک در تهیه انواع بورانی، ماست موسیر و ترشی موسیر استفاده می‌شود.


چند نکته مهم درباره خشک کردن موسیر:

میزان تندی موسیرها با هم متفاوت هستند و ممکن است بعضی از آن‌ها حتی با یکبار آب عوض‌کردن، به حد مطلوب شیرین شوند پس حتما در طول کار،آن‌ها را بچشید و دقت کنید که در روند شیرین‌کردن زیاده روی نکنید چون عطر و طعم موسیرها از دست می‌رود. اگر موسیر سفید نیست و زرد و کدر است چند بار آب آن را عوض کنید. سپس ورقه‌های موسیر را در آب زلال آب آهک به مدت 1 روز بریزید (آب آهک موسیر را سفید و چغر می‌کند.) موسیر خشک را می‌توانید به راحتی آسیاب کنید و پودر موسیر خشک داشته باشید. از این پودر می‌توانید در همه مواردی که از موسیر تازه یا موسیر خشک استفاده می‌شود نیز استفاده کنید. پودر موسیر را کم‌کم تهیه کنید زیرا مواد غذایی و ادویه‌جات وقتی آسیاب می‌شوند، زودتر عطر، طعم و خاصیت خود را از دست می‌دهند.

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها