سفر به عصر قاجار، از عوارضی اسب‌ها در کرج تا تعزیه با کلاه شاپو

در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

سفر به عصر قاجار، از عوارضی اسب‌ها در کرج تا تعزیه با کلاه شاپو

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست امروز تصویری از محل اخذ عوارض در مسیر جادۀ تهران به کرج است؛ با دقت در تصویر می‌توان بر روی سر در ساختمانی که در تصویر دیده می‌شود، عبارت «راهدارخانۀ کرج» را ملاحظه کرد.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.33.06

عکس دوم چشم‌اندازی از ورودی یک کاروانسرا است؛ تصویری که به خاطر وجود عمارت سنتی، جوی آب، درخت‌ها و شکل و شمایل افراد حاضر در آن، قابی نوستالژیک و تماشایی را شکل داده است؛ تصویری کامل و درخشان از آنچه از «ایران قدیم» در ذهن داریم. (اصل این تصویر سیاه و سفید بوده و با استفاده از ابزارهای دیجیتال به صورت رنگی درآمده است).

FS-FSA_A.4_2.12.GN.33.10.jpg

عکس سوم چشم‌انداز یکی از اردوهای تابستانه یا بهارۀ ناصرالدین شاه در مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران را نشان می‌دهد. خیمه‌های شاه و درباریان در اطراف رودخانه برپا شده‌اند و اطراف اردوگاه نیز با دیواری پارچه‌ای مسدود شده است. طبق آنچه در آرشیو مربوطه ذکر شده، این عکس احتمالا در اردوی سلطنتی در درۀ کن و سولقان گرفته شده است. (این تصویر نیز در اصل سیاه و سفید بوده است).

FS-FSA_A.4_2.12.GN.32.08.jpg

عکس آخر صحنۀ جالبی از یک نمایش تعزیه است که در آن مردی با لباس نظامی و کلاه شاپو نیز حضور دارد؛ مردی که شکل و شمایل و شیوۀ لباس پوشیدنش شبیه نظامیان فرنگی به نظر می‌رسد. با دقت در جزئیات عکس می‌توان دید که جمعیت زیادی در اطراف سکوی نمایش نشسته‌اند؛ حتی بر روی پشت‌بام‌های اطراف نیز می‌توان جمعیت تماشاچیان را دید. اما به نظر می‌رسد نمایش تعزیه هنوز آغاز نشده و بازیگران مشغول استراحت یا آماده شدن هستند. احتمال دارد که مرد نظامی نیز در این فرصت استراحت برای گرفتن عکس یادگاری به روی سکو آمده باشد.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.14.01

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    درود بر دوران قاجار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها