خبرفوری یک واقعه تاریخی را بررسی می‌کند

داستان قهرمانی که بیت المقدس را نجات داد/ صلاح الدین و داستان جنگ صلیب و هلال در فلسطین

صلاح الدین ایوبی بعد از جنگ سوم صلیبی توانست تا پایان عمر بر بیت المقدس، سوریه و مصر و چند قلمرو دیگر فرمانروایی کند. او که طعم تلخ جنگ های مذهبی را چشیده بود، تلاش می کرد مانع از تکرار جنگ در بیت المقدس شود.

داستان قهرمانی که بیت المقدس را نجات داد/ صلاح الدین و داستان جنگ صلیب و هلال در فلسطین

به گزارش خبر فوری، اگرچه یهودیان بیت المقدس را "اورشلیم" یعنی سرزمین صلح و آشتی می نامند اما آگاهان می دانند که تنها چیزی که این‌ شهر در طول هزاران سال قدمتش ندیده صلح بوده است.

در حال حاضر، نبرد میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی به سختی ادامه دارد. اما این جنگ نخستین درگیری قدس نبوده و نیست. پیش از جنگ یهودیان و مسلمانان، مسیحیان و مسلمانان نیز بر سر تصرف بیت المقدس با هم جنگ داشتند. این جنگ ها که با نام جنگ های صلیبی شهرت یافته اند حدود ۲۰۰ سال به طول انجامیدند و در نهایت، مسلمانان توانستند بر قلب قدس تسلط یافته و مسیحیان اروپایی را از خاورمیانه بیرون رانند.

بیت المقدس و مناطق اطرافش در قرن هفتم میلادی به دست مسلمانان افتاده و یکی از بلاد اسلامی گردید. اروپاییان در آن زمان وارد عصر تاریکی خود شده بودند‌ و به همین علت، واکنشی به جنگ در بیت المقدس نداشتند‌.

در قرن ۱۱ میلادی پاپ اوربون دوم در حکمی جنجالی به مسیحیان اروپایی دستور داد به سمت سرزمین مقدس فلسطین رفته و آن را از چنگ مسلمانان در بیاورند. در آن زمان، مسلمانان ترک تبار در حال تصرف مناطقی از اروپا بوده و سلجوقیان در نبرد  ملازگرد توانسته بودند روم شرقی (بیزانس) را شکست داده و از دروازه اروپا عبور کنند. امپراتور روم شرقی با وجود پیروی از کلیسای ارتودکس از کلیسای رم و پاپ درخواست کمک کرد و پاپ نیز برای جلوگیری از پیشرفت مسلمانان، حکم جنگ مذهبی را امضاء کرد.

مسیحیان در اواخر قرن ۱۱ وارد سواحل فلسطین و سوریه و مصر شدند، چند شهر ساحلی را به تصرف خود درآورده و به سمت بیت المقدس راه افتادند. هزاران سرباز صلیبی در سال ۱۰۹۹ وارد بیت المقدس شدند و یکی از هولناک ترین فجایع بشری را رقم زدند. آنها تمام مردان، زنان، کودکان و حتی احشام شهر را از دم تیغ گذراندند و بعد از قتل عام مردم راهی مسجد الاقصی شده و هلال مقدس را شکستند و صلیب مقدس خود را بر فراز آن برافراشتند.

صلیبیان بعد از قتل عام مردم راهی شهرهای دیگر شدند. قصد آنان تصرف کل شامات و مصر بود‌. در آن زمان، فاطمیان بر فلسطین و مصر حکم رانی می کردند. آنها که دوران افول خود را سپری می کردند نتوانستند جلوی پیشروی صلیبی ها را بگیرند و شهرهای متعددی به دست مسیحیان افتاد.

جنگ دوم صلیبی چند ده سال بعد از تصرف بیت المقدس به وقوع پیوست. در این جنگ اتابکان ترک که وارثان غربی سلجوقیان بودند وارد جنگ با مسیحیان شده و جلوی پیشروی آنان را گرفتند اما نتوانستند بیت المقدس را آزاد کنند و این شهر همچنان در دست صلیبی ها بود.

صلاح الدین، قهرمانی که بیت المقدس را پس گرفت

14000709000034_Test_NewPhotoFree

اوضاع در زمان صلاح الدین ایوبی تغییر کرد. او یک کرد مسلمان و اهل تکریت عراق بود که به همراه پدر و خاندان خود به بعلبک مهاجرت کرده بود. پدرش مدتی حاکم بعلبک بود و او نیز از طریق پدر، سیاست و جنگ آموخته بود. صلاح الدین در جوانی نزد اتابک عماد الدین زنگی، حاکم اتابکان ترک رفت و به او خدمت کرد. بعد از مرگ عماد الدین به پسرش نورالدین زنگی خدمت کرد و از جانب او راهی مصر شد تا با فراهم کردن لشکری جلوی حملات صلیبی ها را بگیرد.

صلاح الدین در مصر جنگید و با تلاش فراوان توانست لشکری آماده فراهم کند. بعد از مرگ نورالدین حکومت ایوبیان را تاسیس کرد و به حلب و شهرهای دیگر سوریه هجوم آورد و توانست قلمرویی بزرگ شکل دهد.

صلاح الدین سپس شهرهای ساحلی فلسطین را به تصرف خود درآورد تا جلوی اعزام نیروهای بیشتر به صلیبیان را بگیرد. اگرچه، بعد از این اقدام نوبت فتح بیت المقدس رسیده بود اما صلاح الدین قصد شروع جنگ در بیت المقدس را نداشت. او حاکمی مقتدر و شجاع اما جوانمرد بود. رابطه ای خوب با بالدوین، پادشاه مسیحی و اروپایی بیت المقدس داشت که از مرض جزام رنج می برد. صلاح الدین به بالدوین قول داد که به بیت المقدس حمله نکند. او پزشک مخصوصش را به دربار بالدوین فرستاد و دستور داد که در درمان بیماری پادشاه بیت المقدس کم نگذارند.

با این حال، بعد از مرگ بالدوین و به قدرت رسیدن گی لوزینیان، اوضاع تغییر کرد. در این زمان، صلیبیون افراطی به قدرت رسیده و شروع به کشتار مسلمانان کردند. یکی از فرماندهان ارشد بیت المقدس به نام رونو دو شاتیون با چند صد سرباز به کاروان تجاری مسلمانان حمله کرد و ضمن غارت آن، تمام مردان و زنان را کشت. یکی از زنان کشته شده خواهر صلاح الدین بود.

این امر خشم سلطان را برانگیخت. او با هزاران سرباز نزدیک بیت المقدس اردو زد اما باز به این شهر حمله نکرد. سلطان از گی لوزینیان درخواست دستگیری و مجازات شاتیون و دیگر مجرمان را کرد اما لوزینیان این درخواست را نپذیرفت و صلاح الدین نیز حمله بزرگ خود را آغاز کرد.

صلاح الدین در جنگ حطین در سال ۱۱۸۷ توانست بیت المقدس را فتح کند. او بعد از تصرف شهر، بر خلاف مسیحیان از کشتار اجتناب کرد. مسیحیان دستگیر شده با مبلغ کمی آزاد شدند. بسیاری از افرادی هم که پولی برای پرداخت نداشتند به دستور مستقیم سلطان به شهرهایشان برگشتند. مشهور است که زنی مسیحی نزد صلاح الدین آمد و با گریه و شیون از او خواست که خانواده اش را آزاد کنند. صلاح الدین تمام اعضای خانواده آن زن را یافت و همه را راهی شهر خود کرد.

به دستور سلطان، مسیحیانی که قصد ترک شهر را نداشتند می توانستند در شهر بمانند. همچنین، یهودیان که بعد از تصرف سال ۱۰۹۹ از بیت المقدس اخراج شده بودند مجددا به شهر بازگشتند.

صلاح الدین بعد از گشودن بیت المقدس به سمت مسجد الاقصی که حالا کلیسا شده بود، رفت و مجددا هلال را به جای صلیب نشاند.

جنگ صلیبی سوم؛ جنگ ریچارد و صلاح الدین

440px-Saladin_s_Conquest_fa

بعد از فتح بیت المقدس به دست صلاح الدین، پاپ وقت از شدت خشم و ناراحتی سکته کرد و از دنیا رفت. پاپ جدید یعنی پاپ گریگوری هشتم دستور حمله مجدد به بیت المقدس را صادر کرد. سه پادشاه بزرگ اروپا یعنی فردریک بارباروسا (پادشاه امپراتوری مقدس روم)، فیلیپ (پادشاه فرانسه) و ریچارد شیردل (پادشاه انگلستان) با هزاران سرباز راهی ممالک اسلامی شدند.

فردریک توانست عکا و بخش هایی از آناتولی را به تصرف درآورد. او قصد حمله به بیت المقدس را داشت اما اسبش هنگام عبور از رودخانه سلف در نزدیکی قلعه سیلیفکه لیز خورد و به صخره ها پرتاب شد و در رودخانه غرق گردید.

بعد از فردریک، ریچارد شیردل حملات خود را شروع کرد. او توانست یافا و شهرهای ساحلی فلسطین را تصرف و راه دریایی ارسال کمک به صلیبیون را بازگشایی کند. سپس در جنگی مشهور به نبرد یافا با نیروهای صلاح الدین مواجه شد و توانست آنها را شکست دهد اما در تصرف بیت المقدس ناکام ماند و شکست خورد.

صلاح الدین و ریچارد اگرچه دشمنان سرسختی بودند اما احترام زیادی نسبت به هم داشتند. مشهور است که وقتی ریچارد در یک جنگ مصدوم شد، صلاح الدین برای او دارو و گلاب و یخ فرستاد و تا زمان بهبودی ریچارد، از جنگ خودداری کرد.

صلاح الدین و ریچارد در سال‌های پایانی قرن ۱۲ ، قرارداد صلح یافا را امضاء کردند. بر اساس این معاهده، بیت المقدس در دست مسلمانان می ماند اما شهرهای ساحلی به دست صلیبیون اداره می شد. ریچارد بعد از قرارداد یافا و در سال ۱۱۹۲ میلادی به انگلستان بازگشت.

فرمانده ای که خواست با صلح خاطره تلخ جنگ را از بین ببرد

14000709000034_Test_NewPhotoFree

صلاح الدین ایوبی بعد از جنگ خونین سوم صلیبی، توانست تا پایان عمر بر بیت المقدس، سوریه و مصر و چند قلمرو دیگر فرمانروایی کند. او که طعم تلخ جنگ های مذهبی را چشیده بود، تلاش می کرد مانع از تکرار جنگ در بیت المقدس شود.

به گواه مورخان مسیحی، او یکی از عادل ترین پادشاهان تاریخ بود‌. به شدت زاهد مآب و گشاده دست بود و به فقرا کمک می کرد. در برخی زمینه های مذهبی سختگیر بود اما به طور کلی، حقوق مسیحیان و یهودیان را رعایت می کرد. او همچنین به عمران و آبادانی علاقه داشت و تلاش می کرد با ساخت مدارس و مساجد و خانه ها خرابی های ناشی از جنگ را جبران کند.

صلاح الدین که تمامی عمر خود را صرف جهاد علیه صلیبیون کرده‌بود، در ۴ مارس ۱۱۹۳ بر اثر بیماری تب زرد در دمشق درگذشت. وی را در مقبره‌ای در باغ بیرون مسجد اموی در دمشق سوریه به خاک سپردند. صلاح الدین چند روز قبل از فوت، در وصیتی مهم و تاثیرگذار به پسر ارشدش، فضل چنین گفت: «پسرم، ترا به خدای تبارک و تعالی می‌ سپارم … .. طبق مشیت وی رفتار کن، زیرا آرامش خاطر در آن نهفته‌است. از خونریزی بپرهیز …. زیرا خونی که بر زمین ریزد هرگز نمی‌ بخشد. کوشش کن تا دل رعیت خود را به دست آوری و مراقب رفاه آنان باشی زیرا تو از جانب خداوند و من به این سمت برگزیده شده‌ ای تا خوشبختی آنها را تأمین کنی. جهد کن تا دل وزیران، بزرگان و امیران خویش را به دست آوری. اگر من به مقام شامخی نایل آمده‌ ام، علت آن است که با محبت و ملاطفت دل مردم را تسخیر کرده‌ ام.»

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • ناشناس
    4

    "زیرا تو از جانب خداوند و من به این سمت برگزیده شده‌ ای"

    متوهم !!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خداوند می دانست درآینده درمورد قدس اختلاف خواهد افتاد قبله را ازبیت المقدس به کعبه تغییرداد ولی عده ای نادان اصرار دارند آنجامتعلق به مسلمانان است فرمان خداحکیمانه است یا اعتقاد کور شما؟

  • ناشناس
    12

    براشيخ فرستاد ؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      براشیخ نفرستاد
      براش یخ فرستاد

  • asfar
    17

    به شدت با شیعه ها مخالف بود ودستور قلع و قمع شیعه ها رو میداد و از پوست شیعه جلد کتاب درست میکرد تاریخ را کامل روایت کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      خب دولت فاطمی میخواست با صلیبیان متحد نشه خیلی بهتر زور اومده سالهاست که علیه ایوبی لجن پراکنی میکنید اما وقتی صحبت از فتح قدس میشه دردتون میاد بمیرید بدبختا مسلمین بر یهود پیروز شدند . قدس نود سال در اشغال صلیبیان بود شیعه آن‌زمان مث سنت الان بی عرضه و خائن بودند این یک حقیقته که شماها رو آزار میده
      خبر فوری اگر نشر ندی خودتم یهودی

    • ناشناس
      5

      از پوست شیعه جلد کتاب درست نمیکرد
      بعد از اینکه حکومت شیعه‌های اسماعیلی را از مصر برانداخت، کتابهای تبلیغاتی شیعه‌های اسماعیلی را از بین برد. که البته این کار جزو اقدامات مثبتش هم بوده.

    • مسلم
      2

      از پوست شیعه جلد کتاب درست میکرد؟ میشه منبع تاریخی این دروغ رو ذکر کنی

  • چته تو
    5

    تا اونجایی که تاریخ داره نشون میده
    اول قوم یهود در سرزمین فلسطین امروزی سکونت داشتن
    دلیلش هم اینه که اول یهود بود بعد مسیحیت بعد اسلام
    یعنی هزار سال قبل از مسلمونها
    یهودیها اونجا ساکن بودن . فقط خواستم واقعیت تاریخ رو که همه میدونن رو باز تکرار کنیم . همین
    اما خاهشن کشت کشتار نکنین
    بشینین کنار هم صلح دوستی و تولید و پیشرفت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      25

      درباره فنیقی ها (فلسطینی ها) و زمانشون یه مطالعه ای بکن ببین کی قدیمی تره

    • ج ب ناشناس
      4

      آقای ناشناس
      منظور دین بود
      نه نژاد
      الانه مسلمونها میگن اونجا برای ماس
      یهودیها میگن برای ماس
      اول یهود اونجا بود
      اگر منظورتون نژاده که پس نیمی از کره زمین برای ایرانی ها و نژاد آریایی هست
      پس پاشو برو نیمی از دنیا رو تسخیر کن خخخخخخ خخخخخ

    • ناشناس
      13

      منطقه کنعان که حضرت یعقوب پیامبر از آنجا به مصر مهاجرت کرد و چند نسل بعد بنی اسراییل به واسطه حضرت موسی به آن بازگشت،ساکنان دیگری هم داشت که اجداد فلسطینیان بودند.
      سوره مائده آیات ۲۱ و ۲۲ به وضوح آدرس این قوم را میدهد بنابر این سعی نکنید تاریخ را به تحریف بکشید هر کس قرآن را مطالعه کند ترفندی که بکار میبرید بر او اثر ندارد .
      در حال حاضر نظر سنجی خبر فوری به مناظره بین یهود مسلمین مبدل شده که عده ای احمق بیسواد به مومنین و حامیان مردم مظلوم فلسطین منفی میدم که اصلا مهم نیست طرف حساب ما یهودیان و بهاییانند که با منطق قرآن آنان را میکوبیم .
      وعده خدا بی شک عملی خواهد شد و زمین از آن مومنین خواهد بود .
      یهود هم مشتی کرم زیانبارند که به دست خود نابود خواهند شد .
      بهترین وصف خداوند در مورد آنان اینست
      جعلهم قرده والخنازیر و عبد الطاغوت

    • 0

      کوروش به بهود اجازه سکونت داد

  • عبداله
    16

    سلام/عالی بود،سپاس فراوان/درود بر صلاح الدین قهرمان/رحمت خدا برایشان باد

  • ناشناس
    2

    خوب ،همه میگن که فلسطین از اول متعلق به اعراب و مسلمانان نبود،بلکه با زور جنگ و کشت و کشتار انرا اشغال کردن،پس ادیان دیگر حق دارن که بگویند این کشور مال ما است.

    نظرات شما -
    • ایمان
      11

      میشه بگی کدام کشتار. بار اول در زمان عمر بن خطاب فتح شد که با صلح و پرداخت جزیه بود. بار دوم در زمان صلاح الدین بود که بعد از محاصره صلح کردند. در حالی که وقتی که اروپاییها اونو گرفته بودند طبق گفته خود تاریخ نگاران غربی تمام ساکنان شهر و حتی حیوانات رو قتل عام کردند

  • 🐜
    18

    بیت المقدس راهی بسوی طبقه سوم کاهنات می‌باشد جنگ درسرزمین های بیت المقدس از دوران سامسون و دلیله وجود داشته و دارد من ب شخصه فقط از رژیم صهیونسیتی بیزارم نه از دین یهود یا مسیحی یا اسلامی هرکس عقیده آی دارد من فقط میتونم بگم خدا جان وبس که قدرتمند تراز هر دین مذهب و مکتبی است درود بر خداجان شرشیطان زادهارا دورکن آمین

  • ناشناس
    21

    بیشتر متولدین شهر تکریت ادمهای شجاع و نترس هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      آره بخصوص اونی که از توی سوراخ موش بیرون کشیدنش و دارش زدند🙂

  • ناشناس
    14

    همین "قهرمان" دستور شهادت سهروردی را به پسرش داد. و زمین را از شیعیان پاک کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      دستش درد نکنه

    • ناشناس
      9

      وفاطمیان مصر که سیدهایی از نسل حضرت فاطمه بودند راقلع وقمع کرد

  • دوست
    15

    دوست عزیز- سلام بر تو-
    صلاح الدین ایوبی ده ها هزار شیعه را قتل عام کرده و دشمن ائمه اطهار علیهم السلام بود و حتی سهروردی را اعدام کرد. بیسوادی تا کجا؟؟؟

    نظرات شما -
    • علی
      2

      چرا دروغ میگی اون فقط با شیعیان اسماعیلی جنگید. اونهم در پاسخ به این که میخواستن اونو ترور کنن با شمشیر وارد چادرش شدن ضربه شمشیر به کلاهخودش برخور کرد مگرنه کشته میشد

    • حسن علی منصور
      8

      بحث درباره جنگ های صلیبیه. مگر صلاح الدین قهرمان جنگ های صلیبی نیست؟ تو این شک دارید؟

    • ناشناس
      6

      غیر اسماعیلی با خود شیعیان هم چنین کرد

  • ناشناس
    12

    از شیعه کشی هاش هم مینوشتید
    تاریخ رو انحوری که هست بنویسید نه اونجوری که دوست دارید

  • ناشناس
    3

    فعلا اسرائیل وآمریکا اخطار دادن ایران و لبنان و همه ماست و ریختن تو کیسه روز اول میگفتن ۲۰ دقیقه ای اسرائیل و نابود میکنیم پس کو

  • ناشناس
    1

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران مدیون جناب آقای دکتر سید شیخ زیگزاگی هستند .

  • متفاوت
    0

    مرغ سبزفلک دیدم و داس مه نو،،،یادم آمد ازکشته خویش هنگام درو///آتش زهد و ریا خرمن دین خواهد سوخت،،
    حافظ این خرقه پشمینه بینداز و برو.

  • ناشناس
    1

    حقیقت اینه که اصلا کشوری به نام فلسطین وجود نداشت. این منطقه جزوی از امپراتوری عثمانی بوده که بعد از انحلال این امپراتوری به دست انگلیس افتاد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها