روزنامه ایتالیایی:

پاپ پیوس دوازدهم از دستگاه کشتار آلمان نازی اطلاع داشته است

یک روزنامه ایتالیایی با انتشار یک نامه تاریخی مدعی شد: پاپ وقت از دستگاه کشتار آلمان هیتلری اطلاع داشته است.

 پاپ پیوس دوازدهم از دستگاه کشتار آلمان نازی اطلاع داشته است

به گزارش راشاتودی، روزنامه ایتالیایی «کوریه‌ره دلاسرا» در نامه‌ای که روز شنبه منتشر کرد مدعی شد: به پاپ پیوس دوازدهم درباره قتل هزاران یهودی در اردوگاه کشتار بلزک در لهستان تحت اشغال نازی‌ها اطلع داده شده بود. واتیکان مدتهاست می‌گوید از ابعاد واقعی هولوکاست بی اطلاع بوده است.

این نامه خطاب به منشی پیوس توسط یک کشیش یسوعی آلمانی به نام «لوتار کونیگ» در دسامبر 1942 نوشته شد و اخیراً توسط بایگانی واتیکان کشف شد. طبق گزارش ها، کشیش در این پیام به یک اتاق گاز تحت کنترل اس اس در اردوگاه مرگ بلزک در لهستان و اردوگاه کشتار در آشویتس اشاره می کند. طبق گزارش، کونیگ توضیح می دهد که چگونه حدود 6000 مرد هر روز به ویژه لهستانی ها و یهودیان در کوره های بلند در بلزک می میرند.

مشخص نیست که آیا پیوس نامه کونیگ را خوانده است یا خیر. با این حال، پاپ در همان ماه 1942 مکاتباتی را از فرستادگان بریتانیا و لهستان دریافت کرد و به او اطلاع داده شد که تا آن زمان حدود یک میلیون نفر در لهستان توسط رژیم نازی به قتل رسیده اند.

در همین حال در یک سخنرانی دو هفته پس از دریافت نامه کونیگ، پاپ علیه کشتار «صدها هزار» انسان «بی عیب» به دلیل «ملیت یا نژاد» آنها صحبت کرد. وی در این آدرس نامی از عاملان یا قربانیان این قتل ها نبرد.

گفتنی است منتقدان پیوس مدت‌هاست که استدلال می‌کنند که پاپ به اندازه کافی برای برجسته کردن هولوکاست تلاش نکرده و در اظهارات خود در این مورد بیش از حد محتاط بوده است. طرفداران او می گویند که او به بی طرفی «مقر مقدّس» پایبند بود و از طریق مجاری دیپلماتیک برای نجات جان 800000 یهودی تلاش کرد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها