رازی حیرت انگیز؛ صدای هیس مار، از کجا می آید؟

مار حیوانی مرموز است و صدای آن جزء توانایی خارق العاده اش به حساب می آید. تولید صدای هیس در مار بدون داشتن دندان از رازهای این حیوان به شمار می آید.

رازی حیرت انگیز؛ صدای هیس مار، از کجا می آید؟

صدای هیس مار، همان صدایی که شنیدنش باعث ترس و وحشت می شود، به عنوان یک توانایی خارق العاده در دنیای شناخت حیوانات محسوب می شود.

وقتی مار هیچ دندانی ندارد، چطور می‌تواند چنین صدایی تولید کند؟ گفتنی است مار، تکنیک خاصی برای درآوردن صدای هیس دارد و بدون این که دندان جلویی داشته باشد، حرف (س) را تلفظ می کند.

صدای هیس هیسی که مار تولید می کند، جزو صداهایی است که برای ایجاد آن باید زبان را مقابل دندان های جلویی گذاشت؛ اما مار دندان جلویی ندارد؛ پس اینکه چطور این صدا را تولید می کند در این بخش توضیح داده خواهد شد.

چگونگی تولید صدای هیس توسط مارهای بی دندان

مار صدای هیس هیس را کمی عقب تر از سیستم تنفسی انجام می دهد. در واقع یک ساختاری به نام گلوتیس وجود دارد که یک دریچه باز در انتهای دهان مار می باشد و هنگامی که مار نفس می کشد، این دریچه باز می شود. این دریچه به مری متصل شده است که در نهایت به ریه مار می‌ رسد.

مارها فقط یک ریه دارند که از دو بخش تشکیل شده است؛ ریه مار مانند ریه انسان کار می‌ کند، یعنی اکسیژن را جذب می کند. قسمت عقبی ریه شبیه به یک بالون خالی است که فقط هوا را داخل خودش نگه می دارد؛ بنابراین زمانی که مار صدای هیس هیس را در می‌ آورد، قسمت دنده او باز و گسترده می شود، یک نفس عمیق می کشد و در مدت زمان طولانی نفسش را بیرون می دهد. این صدای هیس هیس نتیجه جریان و حرکت سریع هوا در گلوتیس است.

در واقع زمانی که هوا از این دریچه باز و کوچک عبور می کند، می توان حجم آن را تغییر داد که با فشار دادن به دنده ها و وارد کردن هوای بیشتر، اکسیژن بیشتری وارد می‌ گردد و این صدا تولید می شود؛ پس همان طور که متوجه شدید، زبان در تولید این صدا نقشی ندارد.

زمانی که مار ها زبان خود را بیرون می آورند، در واقع سعی دارند که از ترکیبات ارگانیک صوتی داخل هوا کمک بگیرند اما صدای هیس هیس توسط زبان تولید نمی شود. صدایی هم که از خودشان تولید می کنند؛ برای دفاع می باشد.

منبع: برترین ها
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهسا
    0

    سلام
    خیلی ممنون از خبر فوری مطلب عالی و زیبا بود
    من وقتی بچه بودم جایی زندگی می‌کردم که زیستگاه مارها بود برای همین شناخت زیادی از مارها دارم
    مارها صدای یکنواخت ندارند مثلاً مار وقتی غمگینه یک صدا داره وقتی عصبانی هست یک صدا وقتی هشدار میده یک صدا و خلاصه در هر موقعیتی صدای مخصوص به خودش رو داره
    جالب‌تر اینکه من تازگی آهنگی از یکی از هنرمندان خوب کشورمون رو شنیدم که با زیرکی خاصی صدای یک مار نر رو لا به لای آهنگش ضبط کرده
    من این صدا رو تشخیص دادم صدای ماری است که در سبزه زار برای جفتش آواز عاشقونه می‌خونه
    خیلی دلنشین و زیباست !
    آفرین به این همه خلاقیت این هنرمند عزیز
    من که واقعا شگفت زده شدم و لذت بردم

    نظرات شما -
    • عرفان
      0

      کدوم اهنگ؟از کدوم خاننده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها