روستای فهرج یزد/ دهکده کویری ایران

روستای فهرج، روستایی باستانی و بسیار زیبا در دل کویر است که امکاناتی مناسب برای علاقمندان به کویرگردی فراهم کرده است.

روستای فهرج یزد/ دهکده کویری ایران

روستای فهرج یزد (به انگلیسی : Fahraj Village) یکی از روستاهای باستانی یزد است که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد و دارای انواع جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی است ، این روستای باستانی با خانه های خشتی و غذاهای خوشمزه و مردمی خون گرم و هوای عالی و تمیز و امکانات مناسب در دل کویر فرصتی مناسب برای علاقمندان به کویرنوردی فراهم کرده است. 

روستاهای باستانی یزد, مسیر دسترسی به روستای فهرج, فهرج یزد کجاست

فهرج یزد کجاست

روستای فهرج یزد کجاست؟

روستای فهرج یزد در جنوب شرقی یزد و در مسیر بزرگراه بافق – یزد قرار دارد. این روستا با ارتفاع 1270 متر از سطح دریا ، از شمال شرقی به کوه چلته می رسد. 

فاصله روستا فهرج تا شهر یزد 33 کیلومتر و فاصله اش با فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد و پایانه مسافربری یزد 40 کیلومتر و فاصله اش تا ایستگاه راه آهن یزد ، 34 کیلومتر است. 

فاصله روستای فهرج تا شهر بافق حدود 88 کیلومتر است. 

آدرس روستای فهرج یزد : استان یزد ، بخش مرکزی شهرستان یزد ، جنوب شرقی شهر یزد ، 22 کیلومتری جاده بافق  - یزد . 

فهرج یزد نقشه, شهدای فهرج, روستای فهرج یزد

روستای فهرج یزد از نمای بالا

مسیر دسترسی به روستای فهرج 

مسیر دسترسی به روستای فهرج بسیار سر راست است ، کافیست خودتان را به شهر یزد برسانید و وارد جاده یزد – بافق شوید و با راهنمایی تابلوهای جاده به سمت روستای فهرج بروید. این روستا در سمت چپ جاده یزد – بافق قرار گرفته است. 

روستاهای باستانی یزد, مسیر دسترسی به روستای فهرج, فهرج یزد کجاست

کوچه های روستای فهرج یزد

بهترین زمان سفر به روستای فهرج

آب و هوای روستا نیمه بیابانی است و تابستان هایی به شدت گرم و آب و هوایی مطبوع در فصول سرد دارد. اختلاف دمای شب و روز در فهرج زیاد است و حتی در روزهای داغ تابستان شب هایی خنک دارد. 

بهترین زمان سفر به فهرج اوایل بهار ، فصل پاییز و اواخر زمستان است.  

اواخر زمستان و اوایل بهار یعنی ماه های اسفند و فروردین پرمسافرترین ماه های فهرج محسوب میشود که بیشترین میزان گردشگر را دارد. 

روستای فهرج یزد, روستای فهرج یزد کجاست, روستاهای باستانی یزد

زمان مناسب برای سفر به روستای فهرج یزد

تاریخچه روستای فهرج

قدمت روستای فهرج به پیش از اسلام می رسد و برخی بر این باورند که قدمت روستا به 5 هزار سال قبل می رسد.  این روستا در ابتدا به نام فرافر شناخته می شد و با گذشت زمان در قرن 4 – 5 هجری به پهره ، پهرشت و سپس فهرج تغییر نام پیدا کرد. 

فهرج در قدیم دروازه ایساتیس و یکی از چهار بخش مهم شهر تاریخی یزد قدیم بوده است و تا قرن هشتم هجری به عنوان یکی از شهرهای مهم یزد شناخته می شده و ابن بلخی در کتاب خود از این شهر به عنوان جایگاهی مهم برای کشاورزی صحبت کرده است. 

 دهکده کویری ایران, فهرج یزد نقشه, شهدای فهرج

تاریخچه روستای فهرج یزد

سبک معماری روستای فهرج

خانه های فهرج مانند دیگر سکونتگاه های استان کویری  یزد با معماری سنتی مخصوص مناطق بیایانی ایران  ساخته شده است. 

خانه های از خشت ، گل ، آجر و آهن ساخته شده اند. بافت قدیمی روستا در اطراف مسجد جامع به حالت نیمه متمرکز و خطی قرار گرفته اند. بافت امروزی روستا ، دور تا دور بافت تاریخی کشیده شده است. 

خانه های سنتی این روستا بادگیرهایی برای خنک کردن خانه در روزهای گرم سال دارند. 

کوچه پس کوچه های روستا و گذرگاه های نیمه پوشیده ای به نام سابات جذابیت معماری شهر را دو چندان کرده اند. کوچه های مسقف با ایجاد سایه ، گرمای هوا را کم می کنند و فرصت استراحت و رفع خستگی به عابران می دهند.

دهستان فهرج, دهکده کویری ایران, فهرج یزد نقشه

معماری روستای فهرج یزد

معرفی روستای فهرج

روستای فهرج در سال 1395 ، 2963 نفر جمعمیت داشته است. 

مردم روستان به لهجه یزدی صحبت میکنند و برای امرار معاش ، کشاورزی ، زراعت ، دامداری و فعالیتهای معدنی دارند. 

محصولات کشاورزی روستا ، گندم ، جو ، ارزن ، ماش ، پسته ، انگور ، هلو ، زردآلو و آلوچه و غیره است.

هشت حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق ، آب مورد نیاز برای کشاورزی روستا را تامین میکنند. 

این روستا شاخص ترین روستای استان یزد در کشت گلخانه ای و قطب تولید خرمای مضافتی است. 

دامداری هم در این روستا رایج است و تولید گوشت و لبنیات از محصولات مردم منطقه به حساب می آید. 

مهم ترین آیین روستای فهرج ، نخل گردانی در روز عاشورا است.  تابوتی نمادین که با پارچه سیاه پوشانده شده و با شالهای رنگی و آینه مزین شده برای تشییع نمادین پیکر امام حسین (ع) در میان جمعیت عزادار چرخانده می شود.

در مراسم مختلف از موسیقی محلی سازهای بادی دهنی و نوعی ساز شبیه سه تار استفاده می شود. 

کویر فهرج یزد, روستاهای فهرج, دهستان فهرج

تصاویر روستای فهرج یزد

مردان فهرج دستار یزدی به سر می بندند و زنان هم لباس سنتی ، شلوارهای پاچین دار و ترمه های رنگارنگ می پوشند. 

امروزه صنعیت قالی بافی در این منطقه رواج دارد و حدود 600 دار قالی در روستا برپا است. علاوه بر قالی بافی ریسندگی و بافندگی پارچه های رنگارنگ در این روستا رواج دارد.

غذاهای محلی فهرج ، آش جو و آش ماش و سوپ است. 

در فصل بهار میتوانید از گیاهان دارویی از جمله شاتره ، آویشن و چای کوهی  که از کوه جمع می شوند برای تهیه انواع دمنوش استفاده کنید.

جاذبه های گردشگری روستای فهرج یزد

فهرج با داشتن 102 اثر تاریخی از دوران هخامنشیان ، اشکانیان و ساسانیان گنجینه ای از جلال و شکوه ایران زمین است و از مکان های تاریخی تراز اول جهان محسوب می شود. دیدنی ترین آثار تاریخ فهرج عبارتند از :

روستاهای فهرج, دهستان فهرج, دهکده کویری ایران

مسجد جامع فهرج یزد

مسجد جامع فهرج : قدمت این مسجد به قرن اول هجری می رسد و قدیمی ترین مسجد ایران محسوب می شود. این بنا تنها مسجدی در جهان اسلام است که با وجود قدمت زیادش ، ساختمان آن تا به امروز حفظ شده است. البته اصل بنا ، آتشکده ای از دوره ساسانیان بوده که در زمان خلافت عمر به مسجد تبدیل شد. ستون های مسجد بزرگ و مستحکم است و تزئینات معماری و ظرافت گچبری و سقف بلند آن هر گردشگری را به وجد می آورد. مناره گلی مسجد بسیار زیبا و چشمنواز است.

روستاهای فهرج, دهستان فهرج, دهکده کویری ایران

قلعه باستانی فهرج یزد

قلعه باستانی فهرج : نمای فعلی قلعه باستانی فهرج مربوط به قرن 10 – 11 قمری است ولی تاریخ دانان معتقدند که قدمت آن به دوره صدر اسلام می رسد. این قلعه دری کوچک و پلانی چهار ضلعی دارد که بقایای چهار برج مدور در چهار گوشه آن به چشم می خورد. طاق های ضربی و قوس جناغی بناهای موجود در قلعه ، نشان دهنده شکوه این قلعه در زمان خودش است. 

آب انبار حسینیه : قدمت  این آب انبار به دوره صفویه باز میگردد و بخری منابع ساخت اولیه آن را به پیش از اسلام نسبت میدهند. در حاشیه آن مکانی برای برگزاری مراسم تقدیس آب قرار گرفته است. 

روستاهای باستانی یزد, مسیر دسترسی به روستای فهرج, فهرج یزد کجاست

روستای فهرج یزد

مجموعه شهدای فهرج 

مجموعه شهدای فهرج متعلق به قرن 9 قمری در 2 کیلومتری فهرج است ، که محل دفن سرداران سپاه اسلام در جنگ با ساکنین یهودی و زرتشتی خویدک و فهرج در زمان کشته شدن یزدگرد ، آخرین پادشاه ساسانی است. 

عمارت خشتی و گلی شهدای فهرج در قدیم مدرسه ای بزرگ بود که به مرور تبدیل به خانقاه شد. 

فضای داخلی و خارجی این بنا با کاشی کاری های زیبا تزئین شده است. کف بنا ترکیبی از آجرهای 6 ضلعی و کاشی های مثلثی ست که ستاره ای 6 پر تشکیل داده و زیباترین قسمت بنا محسوب می شود. 

کمپ کویری فهرج : در 14 کیلومتری جاده بافق ، پشت شهرک صنعتی کوره های آجر ، کمپ کویر نوردی فهرج قرار گرفته است. این کمپ کویری مجهز خدماتی از جمله شتر سواری ، والیبال ساحلی ، موتور چهار چرخ و سافاری ارائه می دهد. پذیرایی با چای آتشی ، بوفه ، تنقلات ، اقامت شبانه و سرویس بهداشتی در این مجموعه در دسترس ست. 

امکانات روستای فهرج

روستای فهرج یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری کویرنوردی است که از امکانات مناسبی از جمله سرویس بهداشتی ، کمپ کویری ، اقامتگاه ، مغازه ، پمپ بنزین ، پست بانک و غیره برخوردار است. 

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها