کشف بقایای پستانداری که ۱۲۰ میلیون سال پیش

دیرین‌شناسان می‌گویند پای یک پستاندار به اندازه‌ی موش را در قفسه‌ی سینه‌ی فسیل‌شده‌ی یک میکروراپتورِ درنده شناسایی کرده‌اند.

کشف بقایای پستانداری که ۱۲۰ میلیون سال پیش

شاید این کشف برای شخصیت‌های فیلم علمی‌تخیلیِ «پارک ژوراسیک» (سال ۱۹۹۳) ترسناک بود، اما دانشمندان باور دارند نخستین پستاندار خورده‌شده توسط یک دایناسور را کشف کرده‌اند. با بررسی این فسیل‌ ۱۲۰ میلیون ساله که متعلق به یک دایناسور کوچک پردار است، پای یک حیوان درون قفسه‌ی سینه‌ی این جانور پیدا شد.

دیرین‌شناسان می‌گویند یافته‌هایشان که در مجله‌ی «دیرینه‌شناسیِ مهره‌داران» منتشر شده است «نخستین مدرکی است که نشان می‌دهد یک دایناسور، پستانداری را خورده است.»

دکتر دیوید هان از دانشگاه کوئین ماریِ لندن، نخستین نویسنده‌ی این مطالعه گفته است: «یافتن نمونه‌های غذا درون بدن دایناسور‌ها یک اتفاق نادر است، پس هر نمونه‌ای که کشف شود واقعاٌ مهم است، چون مدرک مستقیمی است که نشان می‌دهد دایناسور‌ها از چه چیز‌هایی تغذیه می‌کردند. این پستاندار قطعاً از تبار انسان نیست، اما ما می‌توانیم نگاهی بیندازیم به برخی از خویشاوندان باستانی‌مان که غذای دایناسور‌های گرسنه بودند. این مطالعه لحظات خیال‌انگیزی از نخستین مدرک خوردن یک پستاندار توسط دایناسور را به تصویر می‌کشد.»

کشف نخستین پستاندار خورده‌شده توسط یک دایناسور

میکروراپتور‌ها در جنگل‌های باستانی در جایی که هم‌اکنون کشور چین است بین ۱۱۳ تا ۱۲۵ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند. کارشناسان باور دارند با اینکه آن‌ها روی دو پا حرکت می‌کردند، برخی گونه‌هایشان شاید قادر به پرواز‌های هدایت‌شده بودند. آن‌ها به اندازه‌ی کلاغ یا گربه‌ی کوچک بودند و از درختی به درخت دیگر می‌رفتند تا حیوانات کوچک را شکار کنند. نخستین نمونه‌ی کشف‌شده بیش از ۲۰ سال پیش در سال ۲۰۰۰ تشریح شد، اما محققان می‌گویند تیم قبلی نتوانست بقایای یک حیوان دیگر درون بدن این دایناسور را ببیند.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که طعمه‌ی درون شکم این دایناسور پستانداری به اندازه‌ی موش بوده که روی زمین می‌زیسته و بالارونده‌ی خوبی نبوده است. در تحقیقات پیشین میکروراپتور‌های دیگری پیدا شدند که درون شکم‌شان غذای غیر-پستاندار از جمله پرنده، مارمولک یا ماهی وجود داشت.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها