۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

اگرچه عامل اصلی این فاجعه از بین بردن زیستگاه‌های جانوری است، تجارت غیرقانونی حیات وحش و شکار نیز تلفات سنگینی را به همراه دارد. از جمله دلایل شکار می‌توان به تولید غذا اشاره کرد.

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

در حالی که سالانه ۸۱ میلیون نفر به جهان اضافه می‌شود، ما در حال از دست دادن گونه‌های جانوری و گیاهی هستیم. البته با این سرعت انقراضی که در حال حاضر در سرتاسر جهان شاهد آن هستیم به جرأت می‌توانیم بگوییم ۲۰ درصد از گونه‌های جهان را در ۳۰ سال آینده نخواهیم دید. این میزان تخریب از زمان انقراض دایناسور‌ها در ۶۵ میلیون سال پیش بی سابقه بوده است.

 
 
 

اگرچه عامل اصلی این فاجعه از بین بردن زیستگاه‌های جانوری است، تجارت غیرقانونی حیات وحش و شکار نیز تلفات سنگینی را به همراه دارد. از جمله دلایل شکار می‌توان به تولید غذا اشاره کرد. در میان حیواناتی که در معرض خطر هستند ۸ نمونه از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کرده ایم. تا پایان این مطلب خواندنی و در عین حال غم انگیز با ما همراه باشید:

لمور‌ها

۱۰۱ گونه لمور ماداگاسکار در معرض خطر انقراض هستند، طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که هشدار داد ۹۴ درصد از ۱۰۱ گونه لمور شناخته شده در این کشور که لمور‌های بومی هستند، در معرض خطر انقراض قرار دارند. ۳۳ گونه در شرایط بحرانی قرار دارند. بحران سیاسی کشور موجی از ناآرامی‌های خشونت آمیز و جنایات زیست محیطی را ایجاد کرده است که منجر به شکار غیرقانونی لمور‌ها به عنوان منبع گوشتی برای مردم فقیر وایجاد درآمد از طریق فروش به رستوران‌های لوکس شده است.

 

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

لمور‌های زنده به خاطر پراکنده کردن دانه‌ها و گرده‌ها در میان درختان ارزش زیادی برای محیط زیست دارند. این رفتار‌های طبیعی غذا و زیستگاهی برای حشرات، مار‌ها و حتی پستانداران بزرگتر مانند فوساها، شکارچی طبیعی لمورها، فراهم می‌کند. لمور‌ها همچنین می‌توانند مستقیماً به مردم ماداگاسکار در قالب افزایش مشاغل اکوتوریسم سود برسانند. تلاش‌های حفاظتی در سال‌های اخیر در ترویج اکوتوریسم برای تأمین درآمد مردم ماداگاسکار متمرکز شده است.

 

گوریل‌ها

طی سال‌های زیادی، گوریل‌ها از حفاظتی طبیعی برخوردار بودند که مادر طبیعت از طریق بخش‌های وسیع جنگل‌های دست نخورده آفریقای مرکزی برای آن‌ها فراهم می‌کرد. از زمانی که چوب بر‌ها و تاجران چوب پا به جنگل‌ها گذاشتند فاصله انسان و گوریل‌ها به خاطر قطع درختان و تخریب محیط زندگی آن‌ها کم و کمتر شد.

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

بعد از آن شکار تجاری غیرقانونی برای گوشت گوریل آغاز شد. معدنچیانی که برای استخراج بسیاری از مواد کمیاب موجود در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی، تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و سایر فناوری‌ها و همچنین طلا به زیستگاه‌های گوریل‌ها آمدند، آن‌ها را به خاطر مقادیر قابل توجهی گوشت به طرز فجیعی می‌کشند. آن‌ها همچنین بچه‌های گوریل را برای تجارت حیوانات خانگی اسیر می‌کنند.

پلنگ برفی

تنها بین ۲۷۱۰ تا ۳۳۸۶ پلنگ برفی در این سیاره باقی مانده است و IUCN آن‌ها را به عنوان گونه‌های آسیب پذیر فهرست کرده است. پلنگ برفی حیوانی است که در شرایط سخت آب و هوایی زندگی می‌کند. تغییرات اقلیمی با نرخ‌های فزاینده کنونی زیستگاه آن‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

 

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

به نظر می‌رسد تقاضا برای خز‌های زیبای آن‌ها برای بافت قالیچه‌ها و دکور‌های مجلل در حال افزایش است. شکارچیان به طور غیرقانونی آن‌ها را می‌کشند تا یک نمونه تاکسیدرمی را برای مجموعه خود به خانه بیاورند. در همین حال، از آنجایی که جمعیت انسانی در حال گسترش به طور فزاینده‌ای در حال شکار طعمه‌های سنتی خود هستند، گربه‌های بزرگ برای غذا به دام روی می‌آورند و در نتیجه تعداد زیادی از پلنگ‌های برفی توسط کشاورزان به قتل می‌رسند.

 

پانگولین‌ها

این موجود پوسته پوسته یک کالای محبوب در بازار سیاه است و علیرغم افزایش حمایت‌ها همچنان به همین شکل ادامه می‌دهد؛ بنابراین شاید پنگولین جذابیت چشم درشت لمور یا عظمت پلنگ برفی را نداشته باشد، اما مطمئناً آن را با جذابیت ماقبل تاریخ و مقیاس‌های زیادی جبران می‌کند. هشت گونه پانگولین در حیات وحش وجود دارد. آن‌ها در فهرست قرمز IUCN از گونه‌های در معرض خطر از آسیب پذیر تا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

به طور سنتی پانگولین‌ها برای گوشت شکار می‌شود، تعداد زیادی از شکارچیان آن‌ها را برای استفاده در ساخت دارو‌های سنتی اثبات نشده شکار می‌کنند و در کشور‌های آسیای شرقی می‌فروشند. با این حال، سالانه تعداد زیادی از محصولات پانگولین راه خود را به ایالات متحده پیدا می‌کنند. در برخی فرهنگ‌ها بخش‌هایی از بدن حیوان را به عنوان طلسم خوش شانسی استفاده می‌کنند.

کرگدن

چه چیزی از نظر وزن از طلا یا الماس گرانتر است؟ متاسفانه برای اعضای خانواده Rhinocerotidae، پاسخ شاخ آن‌ها است. بیشتر تقاضا از سوی تجار ثروتمند است که سعی می‌کنند با نمایش و هدیه دادن کاسه ها، فنجان ها، خنجر‌های تشریفاتی، هنر و سایر کالا‌های لوکس حک شده از شاخ کرگدن پول زیادی به جیب بزنند.

 

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

البته تقاضا برای این محصولات کاهش یافته است، زیرا قیمت شاخ بسیار بالا رفت. در همین حال، کسانی که می‌خواهند سر کرگدنی روی دیوار بالای کاناپه باشد، می‌توانند تا ۴۰۰۰۰۰ دلار برای کشتن یک کرگدن بپردازند.

 

مقامات حفاظت واقدامات شدیدی را برای جلوگیری از برداشت غیرقانونی شاخ کرگدن انجام می‌دهند - از جمله برداشتن شاخ با جراحی در حالی که حیوان هنوز زنده هست. اما به نظر نمی‌رسد نظارت هواپیما‌های بدون سرنشین، پایگاه داده DNA کرگدن، و حتی شاخ کرگدن‌های مسموم کننده قادر به کم شکار غیرقانونی باشد. کرگدن سفید شمالی، کرگدن سیاه آفریقای غربی و کرگدن سوماترا همگی منقرض شده یا به شدت در معرض خطر انقراض هستند.

ببر‌ها

در بیش از یک قرن، ما ۹۷ درصد ببر‌های وحشی را از دست داده‌ایم. در حالی که زمانی ۹ گونه ببر وجود داشت - بنگالی، سیبری، هندوچینی، چینی جنوبی، سوماترایی، مالایی، خزری، جوانی و بالی - اکنون فقط ۶ گونه از ببر‌ها وجود دارد. سه مورد آخر منقرض شده اند، یکی در طبیعت منقرض شده است و بقیه در معرض خطر هستند. در حال حاضر ۳۲۰۰ ببر در طبیعت وجود دارد و تقاضا برای آن‌ها در بازار سیاه فوق العاده است.

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

تقریباً تمام اعضای بدن آن‌ها برای استفاده در طب آسیای شرقی فروخته و از پوست آن‌ها برای تزئین استفاده می‌شود. استفاده از استخوان ببر از سال ۱۹۹۳ در چین غیرقانونی بوده است. پزشکان معتبر پزشکی شرق آسیا استفاده از ببر در فرمولاسیون دارویی را محکوم می‌کنند.

شکار غیرقانونی برای بازار سیاه تقریباً به طور کامل به تقاضای مصرف‌کنندگان ثروتمند وابسته است. این شکار غیرقانونی مهم‌ترین تهدید برای ببر‌های وحشی است. منابع برای محافظت از این گربه‌های بزرگ در برابر شکار غیرقانونی محدود و اجرای قوانین بسیار چالش برانگیز است. تجارت غیرقانونی بیشتر توسط مزارع ببر در چین و ویتنام صورت می‌گیرد.

لاکپشت دریایی

لاک پشت پوزه عقابی یک نقص کشنده دارد. پوسته طلایی و قهوه‌ای نفیس آن به ویژه برای انسان جذاب است. میلیون‌ها لاک‌پشت آهسته در طول قرن گذشته شکار شده‌اند تا به جواهرات لاک‌پشتی، عینک، زیور آلات، چوب گیتار و سایر اقلام تبدیل شوند. در حالی که تجارت بین المللی لاک پشت از سال ۱۹۷۷ ممنوع شده است، بازار سیاه با این وجود هنوز رونق دارد.

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

این لاک پشت برای گوشتش هم شکار می‌شود، در حالی که سایر اعضای بدن در ساخت چرم، کیف دستی، عطر و لوازم آرایشی استفاده می‌شود. ایالات متحده بازاری برای این اقلام است.

به دلیل همه این موارد، پوزه عقابی‌ها در فهرست قرمز IUCN به عنوان در معرض خطر جدی قرار گرفته اند، که اشاره می‌کند که برخی از جمعیت‌های حفاظت شده پایدار هستند یا در حال افزایش هستند، اما کاهش کلی گونه، زمانی که در چارچوب سه نسل در نظر گرفته شود، بیش از حد بوده است. هر هفت گونه لاک پشت دریایی در معرض خطر انقراض هستند. لاک پشت‌های دریایی ممکن است تا ۳۰ سال یا بیشتر طول بکشد تا به سن تولید مثل برسند. بسیاری از آن‌ها قبل از اینکه فرصتی برای تولید مثل داشته باشند کشته می‌شوند.

فیل‌ها

در اوایل قرن بیستم، بر اساس برخی برآوردها، بین ۳ تا ۵ میلیون فیل آفریقایی وجود داشت. اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۴۱۵۰۰۰.۱۳ رسیده است. یک مطالعه مهم نشان داد که شکارچیان غیرقانونی بیش از ۱۰۰۰۰۰ فیل را در سراسر آفریقا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ کشتند، به ویژه فیل‌های جنگلی آفریقای مرکزی. به دلیل اجرای شدیدتر قوانین مقابله با شکار غیرقانونی، این تعداد در سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۴ درصد کاهش یافت.

۸ حیوان شگفت‌انگیز و در معرض انقراض

عاج فیل جاذبه اصلی برای شکار است، اما گوشت و پوست آن‌ها نیز وارد بازار سیاه می‌شود. اگرچه توافقنامه CITES تجارت بین المللی عاج را در سال ۱۹۸۹ ممنوع کرد، اما اشتیاق به آن همچنان در بین برخی افراد ادامه دارد. حکاکی‌های زینتی از عاج و جواهرات بر تجارت غیرقانونی حاکم است. فقر و فساد دولتی نیز منجر به افزایش نرخ شکار غیرقانونی می‌شود.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • جواد
    0

    از بین رفتن محیط زیست و انقراض حیوانات حادثه ایست که قابل احیا شدن نمی باشد به نظر من دولت ها اگر بخواهند میتوانند جلوی این کشتار و تجارت کثیف را بگیرند در شمال ایران هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را کشته و در بازار به فروش میرسانند متاسفانه در برنامه مستندی که از شبکه 3 و مستند پخش شد علنا اعلام شد که مسئولین محیط زیست با توجه به ممنوع بودن شکار این حیوانات،هم با این شکارها موافق هستند
    به امید مسئولین داشتن مسئولیت پذیر و راستگو

  • ناشناس
    0

    وتمام آبزیان جنوب توسط دوست وبرادرکمونیستتون چین که جدیدن توزرد ازاب دراومد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها