معرفی جاذبه‌های موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار که از جاذبه های گردشگری شهر تهران است در مرحله بریانک واقع شده است. این موزه مجموعه بزرگی از انواع نرم‌تنان، پستانداران و انواع تاکسیدرمی را در خود جای داده است. جالب است بدانید که نام این موزه، از هفت چنار کهن‌سال این محله برگرفته شده است.

معرفی جاذبه‌های موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

در هنگام بازدید از موزه هفت چنار می توان زیستگاه‌های تالابی، خشکی، کوهستانی، دریاچه‌ای و ... را مشاهد کرد، همچنین با طبقه‌بندی علمی حیوانات تاکسیدرمی شده، در سالن‌های مختلف، با محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن بیشتر آشنا خواهند شد. به‌عنوان مثال، بازدیدکنندگان با مشاهده گونه‌های مختلف پرندگان و توضیحات کارشناسان، قادر خواهند بود تا پرندگان مختلف را از روی شکل منقار شناسایی کنند و تشخیص دهند که پرنده مربوطه گوشتخوار است یا مواد غذایی خود را از تنه درخت یا سطح و زیر آب تهیه می‌کند.

علاوه بر بازدید از موزه هفت چنار، گردشگران می توانند با زیستگاه هایی آشنا شوند که در شرایط عادی امکان بازدید از آنها برای گردشگان وجود ندارد. با توجه به بازدیدهایی از این دست، آحاد مردم درباره اهمیت حفاظت از گونه‌های مختلف حیوانات و زیستگاه‌ آن‌ها اطلاعاتی به دست خواهند آورد.

اغلب حیوانات تاکسیدرمی شده در این موزه، توسط شکارچیان غیرمجاز شکار شده و پس از توقیف، به‌صورت تاکسیدرمی درآمده‌اند. بنابراین، از دیگر اهداف این موزه می‌توان به اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از شکار غیرقانونی و ایجاد کلکسیون شخصی نیز اشاره کرد.

معرفی جاذبه‌های موزه آثار طبیعی و حیات وحش

موزه آثار طبیعی و حیات‌ وحش هفت چنار کجای تهران است؟

موزه آثار طبیعی و حیات‌ وحش هفت چنار در شمال میدان بریانک، ضلع شرقی خیابان دعوتی قرار دارد. برای دسترسی با مترو، خط شماره هفت را سوار و در ایستگاه بریانک پیاده شوید. از این ایستگاه تا موزه ۹۰۰ متر فاصله است که می‌توانید آن را پیاده طی کنید. برای استفاده از خودروی شخصی، کمبود فضای پارک را در نظر داشته باشید.

تاریخچه موزه آثار طبیعی و حیات‌ وحش هفت چنار

ساختمان موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار در سال ۱۳۱۰ (اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی) به‌منظور بهره‌برداری صنعتی به‌عنوان کارخانه جوراب‌بافی ساخته شد. این موزه که هم‌اکنون در لیست آثار و اماکن ملی ایران قرار گرفته است، پس از مرمت و بازسازی، در خرداد ماه سال ۱۳۷۶ به‌عنوان موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار افتتاح شد و میزبان گردشگران است.

معرفی جاذبه‌های موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

قسمت های گوناگون موزه آثار طبیعی و حیات‌ وحش هفت چنار

موزه هفت چنار و آثار طبیعی در زمینی به وسعت ۷۶۹۳ متر مربع و زیر بنای ۲۶۸۳ متر مربع، از دو بخش مختلف شامل اسفنج‌ها، سالن حشرات، انواع نرمتنان و مرجان‌ها، پرندگان ایران، نمونه‌های پستانداران آفریقایی، دیورامای رشته کوه‌های البرز، زاگرس و...، آکواریوم، کارگاه تاکسیدرمی، چایخانه و سفره‌‌خانه سنتی تشکیل است.

قسمت عمده آثار این موزه، به‌صورت غیرزنده و تاکسیدرمی هستند و هدف از طراحی آن‌ها، آشنایی با جانوران و شناخت زیستگاه آن‌ها برای بازدیدکنندگان، به‌خصوص دانش‌آموزان است.

نمونه‌های غیرزنده

در این مجموعه، نمونه‌های غیرزنده بی‌مهرگان شامل اسفنج‌ها، خارتنان، نرم‌تنان، سخت‌پوستان و حشرات در معرض دید عموم قرار داده شده است. ستاره دریایی، توتیا، انواع خرچنگ‌های آب شیرین و شور، شاه‌ میگو، دلار سنگی، انواع پروانه‌های ایران، سوسک‌ها، ملخ‌ها، خرچنگ‌ عنکبوتی، سنجاقک‌ها و زنبورهای اتاله شده، بخشی از مجموعه این بخش را تشکیل می‌دهند.

خزندگان

از خزندگان موجود در این موزه می‌توان به راسته‌ سوسمارها، مارها و لاک‌پشت‌ها اشاره کرد.

پستانداران

گونه های متفاوتی از پستانداران وحشی علفخوار و گوشتخوار به‌صورت تاکسیدرمی شده در این موزه نگهداری می‌شوند. تاکسیدرمی این حیوانات به‌صورت تمام بدن، سر و گردن، تخته پوست، شاخ و جمجمه است. از جمله حیوانات تاکسیدرمی این مجموعه می‌توان به انواع قوچ، کل، شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، آهو و جبیر، شیر، پلنگ، یوز پلنگ آسیایی، بوفالو، گورخر ایرانی و انواع آنتیلوپ‌ها اشاره کرد.

معرفی جاذبه‌های موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار

آکواریوم

آکواریوم موزه هفت چنار و آثار طبیعی، به‌شکل غاری پر پیچ‌و‌خم طراحی شده است که انواع ماهی‌های آب شیرین از رودخانه‌های سراسر دنیا، در آن زندگی می‌کنند. از جمله‌ ماهی‌های موجود در این آکواریوم می‌توان به ماهی‌های گوشتخوار، گربه‌ماهی‌ها، پیرانا، اسکار، پنگوسی و سمندر آب شیرین اشاره کرد.

پرندگان

انواع پرندگان از گونه های مختلف و خانواده‌های گوناگون آبزی و خشکی‌زی در این موزه به‌صورت تاکسیدرمی قرار داده شده‌اند که از آن جمله می‌توان به خانواده کلاغ، خانواده مرغابی، خانواده قرقاول، پرندگان شکاری و انواع گنجشک‌سانان اشاره کرد.

حیات طبیعی

علاوه بر سالن هایی که ذکر شد، در قسمت حیات طبیعی موزه، نمونه‌هایی از پرندگان زنده مانند انواع قوها، قرقاول، اردک‌ها، فلامینگو، غازها، کبک، طوطی، طاووس و یک میمون رزوس نیز وجود دارد.

معرفی جاذبه‌های موزه آثار طبیعی و حیات وحش

کارگاه تاکسیدرمی

علاوه بر حیوانات تاکسیدرمی موزه آثار طبیعی و حیات وحش، گردشگران این موزه می‌توانند در سالن تاکسیدرمی، با نحوه تاکسیدرمی انواع جانداران و حیوانات به طور علمی آشنا شوند. همچنین، نحوه اتاله کردن یا خشک کردن حشرات نیز در این موزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها