معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

۴۳ گونه از حیات وحش خراسان رضوی در خطر انقراض قرار دارند

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اکنون ۴۳ گونه از جانوران مهره‌دار حیات وحش این استان در فهرست قرمز گونه‌های جانوری در رده‌بندی آی.یو.سی.ان، و در خطر تهدید انقراض قرار گرفته‌اند.

۴۳ گونه از حیات وحش خراسان رضوی در خطر انقراض قرار دارند

محمد عرفانی ضمن اشاره به اینکه ۲ گونه از جانوران مهره‌دار شامل یوزپلنگ و خروس کولی اجتماعی به شدت در معرض خطر انقراض و در فهرست قرمز قرار دارند، اظهار کرد: همچنین براساس ارزیابی‌های آی.یو.سی.اِن (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) جانوران دیگری همچون پلنگ، اردک سرسفید، بالابان، کرکس مصری، عقاب صحرایی، زردپره، سینه‌زرد، خفاش نعل اسبی، گربه پالاس، گربه شنی، پلنگ، کفتار، زرده‌بر، شاه روباه، آهو، کل و بز، اوریال، قوچ و میش در این لیست ثبت شده‌اند.

وی افزود: اردک بلوطی، هما، عقاب شاهی و سبزه‌قبا، کبوتر خاوری، خروس کولی معمولی، اردک سرحنایی، عقاب خالدار بازگ، زنگوله بال، گیلانشاه دم سیاه، تلیله بلوطی، گلاریول بال سیاه، توکای پهلو سرخ، پیپت صحرایی، صدفخوار و لاک‌پشت آسیایی نیز در فهرست قرمز خطر تهدید انقراض قرار گرفته‌اند.

عرفانی مطرح کرد: شکار غیرمجاز، خشکسالی، تخریب‌ها و چرای بی‌رویه دام، بیماری‌ها، کمبود آب در مناطق باعث تشدید و تهدید حیات وحش در استان است.

خراسان رضوی، زیستگاه ۶۰ درصد گونه پرندگان کشور است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اکنون از ۵۶۰ گونه پرنده در کشور، ۳۳۵ گونه آن معادل ۶۰ درصد در این استان زندگی می‌کنند.

وی در ادامه توضیح داد: استان خراسان رضوی به دلیل تنوع بالای زیست محیطی، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری قرار گرفته و از این حیث غنی است. درحال حاضر از ۱۹۷ گونه پستاندار در ایران، ۸۱ گونه آن معادل ۴۵ درصد، از ۲۳۲ گونه خزنده تعداد ۶۸ گونه معادل ۳۸ درصد و از ۵۶۰ گونه پرنده، ۳۳۵ گونه آن برابر با ۶۰ درصد در این استان زندگی می‌کنند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه از هفت گونه گربه‌سان ایران پنج گونه در خراسان رضوی زندگی میکنند، افزود: این گروه جانوری شامل پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا است.

عرفانی بیان کرد: خراسان رضوی زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری است و همین امر سبب غنی شدن استان در حوزه محیط زیست شده است. گونه‌های شاخص حیات وحش شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

وی تصریح کرد: زیستگاه پنج گونه جانوری شامل خفاش نعل اسبی بخارایی، خفاش گوش پیکانی، سنجاب ناخن دراز، قرقاول بال نقره‌ای و جرد زارودنی مختص خراسان رضوی است.

۴۳ گونه از حیات وحش خراسان رضوی در خطر انقراض قرار دارند

سرشماری گونه‌های مختلف حیات وحش در خراسان رضوی

وی در بخشی دیگر خاطرنشان کرد: سرشماری متعدد از حیات وحش در سطح مناطق حفاظت شده استان با هدف جمع‌آوری اطلاعاتی از اندازه یا تراکم جمعیت وحوش یک نیاز اصلی به شمار می‌رود. با اینکار سیر صعودی یا نزولی جمعیت وحوش در منطقه‌ محاسبه می‌شود. برای مدیریت مناطق چهارگانه و انجام برنامه‌ریزی دقیق نیاز به کسب اطلاعات ساماندهی شده از تعداد، تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق هدف است.

 عرفانی افزود: سرشماری متعدد گونه‌های مختلف پستانداران و پرندگان در مناطق تحت مدیریت محیط زیست این استان با مشارکت محیط‌بانان و کارشناسان حیات وحش انجام می‌شود. سرشماری پاییزه پستانداران شاخص علفخوار شامل قوچ، میش اوریال، کل، بز وحشی و آهو در حال انجام است. سرشماری پرندگان شاخص مانند قرقاول، هوبره، پرندگان خشکی‌زی و آبزی براساس استانداردهای جهانی از ۲۵ دی ماه آغاز و تا ۱۰ بهمن ادامه دارد. این پرندگان در سطح دنیا در کنار آبگیرها سرشماری می‌شوند.

وی با استناد به سرشماری‌های انجام شده در میان گونه‌های پستانداران در سطح خراسان رضوی گفت: اکنون بالغ بر ۲۰ هزار راس پستاندار در سطح استان داریم و در واقع از استان‌های شاخص در کشور به لحاظ تعداد و تنوع حیات وحش هستیم. بیش از ۴۰ درصد مهره‌داران کشور در این استان زندگی می‌کنند.

خراسان رضوی پایلوت تعیین جنسیت و نوع گونه حیات وحش در کشور است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: حضور بانک ژن در این سازمان به عنوان شاخص در شمال شرق کشور یک نقطه مثبت است. همچنین این نهاد برای اولین بار در کشور تعیین جنسیت و نوع گونه حیات وحش را به صورت پایلوت در سطح ملی انجام خواهد داد.

 وی اعلام کرد: در حال حاضر از ۱۱.۵ میلیون هکتار در سطح استان ۲.۵ میلیون هکتار آن معادل ۲۱ درصد سطح استان، مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی است. این مناطق شامل پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، اثر طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع است.

 عرفانی بیان کرد: طبق استانداردهای جهانی، ۱۷ درصد سطح سرزمین باید مناطق تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست باشد. نکته بسیار مهم و مورد پیگیری این است که ما نسبت به این استانداردها به عدد مورد قبول نرسیده‌ایم و اکنون ۸.۶ درصد مناطق چهارگانه را داریم. برای رسیدن به عدد مطلوب با پیگیری‌هایی که از سمت استان در حال انجام است به دنبال آن هستیم مناطق شکار ممنوع  را به پارک ملی حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش ارتقاء دهیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها