این ۳ ایرانی ارتش شوروی را ۲ روز معطل کردند

صاحبان این سه سردیس که در نقطه صفر مرزی جلفا نصب شده، جوانان غیوری بودند که ارتش شوروی را ۴۸ ساعت پشت مرزهای ایران معطل کردند.

این ۳ ایرانی ارتش شوروی را ۲ روز معطل کردند

ژاندارم سرجوخه «مصیب ملک‌محمدی»، «سیدمحمد راثی هاشمی» و «عبدالله شهریاری» در زمان جنگ جهانی دوم در شهریور سال ۱۳۲۰، ارتش شوروری را ۴۸ ساعت پشت مرزها متوقف کردند.

ارتش چهل و هفتم روس مدت‌ها در پشت شهر جلفا مستقر شده بود تا به محض رسیدن دستور با عبور از رودخانه ارس بوسیله پل آهنی وارد کشور شود که با ایستادگی مرزبانان رو به رو شد.

نقل است این سه نفر بعد از دریافت دستور از تلگراف‌خانه جلفا، به حمام می‌روند و غسل شهادت می‌گیرند چون کاملا مشخص بود که مبارزه سه نفر با یک ارتش مسلح چه نتیجه‌ای می‌توانست در پی داشته باشد.

حرکت ارتش متفقین از نظر سرجوخه محمدی تا مرز مشترک بلامانع محسوب می‌شده؛ در نتیجه او و تک‌تیراندازهایش در کنار راه‌آهن و پل فلزی ایستاده بودند و وقتی تانک ارتش متفقین از وسط پل عبور می‌کند، به او ایست می‌دهد که طبیعتا با پاسخ مثبتی مواجه نمی‌شود.

تک تیرانداز ایرانی با شلیک به راننده این تانک او را از پا درمی‌آورد و نبرد از همین‌ جا آغاز می‌شود. ارتش شوروی با وجود امکانات و نفرات بیشتر، در موقعیت بدی قرار می‌گیرد زیرا راه پل به جهت حضور تانک بدون راننده بسته شده، به دلیل اهمیت پل ارتش شوروی نمی‌خواهد پل و مقر پاسپانی و دیده‌بانی این سوی مرز را با خمپاره هدف قرار دهد و از طرف دیگر سربازان ایرانی در موقعیت بهتری به جهت دید و شلیک قرار داشتند.

همین مورد زمینه درگیری خونینی را فراهم می‌آورد که به کشته شدن نفرات متعددی از سپاه متفقین منجر می‌شود تا اینکه نفراتی از سپاه متفقین موقعیت خود را عوض کرده و از دشت آن سوی رود، با شلیک گلوله‌هایی دلاوران ما را مورد هدف قرار می دهند و به شهادت می‌رسانند.

وقتی نبرد به اینجای کار رسید و تانک متفقین و سایر ادوات و افراد از پل رد شدند، «نوویکوف» فرمانده ارتش متفقین پرچم ایران را که در پاسگاه بود، روی پیکر نیمه جان سرجوخه محمدی می‌کشد و ضمن ادای احترام نظامی به او می‌گوید، کاش من فرمانده سربازانی چون تو بودم که چنین دلاورانه از کشورتان دفاع می‌کنید.

676378_292

 

این سه تن در نهایت شهید شدند و متفقین وارد ایران شدند اما حماسه بزرگی را رقم زدند که این روزها با شنیدن اخبار جنگ در نقاط دیگر دنیا به بزرگی کارشان پی می‌بریم.

 

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • سلام
    4

    درود اصولگرایان بر روسیه و شوروی ،که همیشه سعی بر زیر سلطه بردن و تجاوز به خاک ایران را داشته اند ،،،
    لعنت مردم ایرانی بر دیکتاتوری روسیه و همپیمانانش

  • دومان
    1

    حیف ادامه قصه شون رو تحریف کردی که فرمانده روسی به اجسادشون ادای احترام نظامی کرد و با احترام دفن کردند درود بر میهن پرستان واقعی

  • رضا
    0

    درود بر شرفشان

  • ناشناس
    0

    چه فایده چهل سال است بدون شلیک حتی یک گلوله روسیه به نیمی از ایران مسلط شده شدیم مستعمره روس و چین

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      سی سال است نه چهل سال. دهه اول انقلاب روسیه جایی در نظام نداشت.

  • ناشناس
    0

    درود برشرف این سه سرباز وطن

  • محمد
    0

    من از روسیه متنفرم .....

  • ناشناس
    0

    در تاریخ نوشته شده که با توجه به اینکه ایرانی دیگری آنجا نبود فرمانده بریگاد قزاق که باورش نمیشده که تنها همین سه نفر چند هزار نیروی مسلح و تانک و توپ روسی را پشت پل متوقف کرده دستور میدهد که اجساد این سه دلاور که دو نفرشون هم سرباز وظیفه بودند با احترام و مراسم کامل و مارش نظامی و رژه با پرچم ایران بدرقه و به خاک سپرده شوند. چنین افراد دلاوری و همچنین آریو برزن گچسارانی و بابک خرمدین اردبیلی و ناخدا یدا.. بایندر و برادر دلاورش غلامعلی بایندر در خرمشهر و بوشهر و همچنین ناخدا صمدی و تکاوران دلاور گروهان تکاوران دریایی خرمشهر، ابراهیم همت، حسن باقری، علی هاشمی، بابایی، دوران و .... تاریخ سلحشوری ایران زمین را رقم زدند. ما تا ابد مدیون دلاوری این اسطوره های مقاومت و دفاع از میهن هستیم. تا ابد تا ابد

  • ناشناس
    1

    آن موقع شکم اکثریت مردم سیر بود و دلخوش بودند ولی الآن اکثریت مردم از فرط فقر و گرسنگی و گرانی و تورم و ناخوشی و افسردگی نای راه رفتن ندارند چه رسد به توان دفاع از کشور و میهن!!!

  • لیاخوف
    0

    از زمان قاجار و بعد پهلوی روسیه با اینده نگری فوجی از نوکر و سر سپرده در ایران تربیت کرده است . رژیم گذشته فکر می کرد با میدان دادن به روحانیت جلوی شوروی و کمونیستها را می گیرد غافل از اینکه در میان همان روحانیون سر سپرده های روسیه کم نبوده ونیستند.

  • شهروند
    0

    خوب بود سه خیایان اصلی پایتخت به نامشان نامگذاری میشد.

    نظرات شما -
    • فرزند جانباز
      0

      خیابونا مال آخونداس

    • 0

      مثل اینکه جلو روسیه ایستادگی کردندا همینکه نگشتند فامیلی باز مانده ای ازشون اعدام کنند خدارا شکر باید بکنند .

  • اونها کجا و این یارو کجا!!!
    0

    الان هم وزیر پاسدار داریم که پایگاه شاهرخی رو برای هواپیماهای روسی آماده کرده بود.

  • ناشناس
    0

    اوناییکه از روسیه دعوت میکنند را هم بشناسانید .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بگو کیه

    • ناشناس
      0

      لنگ بند نان خشک خور

  • بحث نکن
    0

    ██ میوه شجاعت ، غیرت است و غیرت از آن ایرانیان اصیل است . . . ایران و ایرانی ، نام باغیرتان را از یاد نخواهند برد . . . روحشان شاد . . . ██

  • علی
    0

    می‌بینیم براشون یادواره میگیرین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها