به مناسبت شکایت تاریخی شوروی از ایران به دلیل عدم تصویب امتیازنفت شمال

جادوگر ایرانی که به استالین رودست زد/ چگونه دیپلمات ایرانی توانست روسیه را فریب داده و از ایران اخراج کند؟

احمد قوام اگرچه منتقدان زیادی دارد اما بدون شک باید به او لقب جادوگر عرصه دیپلماسی داد چرا که توانست با گفتگو، شوروی را از آذربایجان ایران بیرون کند و امتیازی هم به روس ها ندهد.

جادوگر ایرانی که به استالین رودست زد/ چگونه دیپلمات ایرانی توانست روسیه را فریب داده و از ایران اخراج کند؟

حسین نیازبخش-  امروز مصادف است با دو حادثه تاریخی مرتبط به یکدیگر که بررسی آنها می ‌تواند بخشی از تاریخ ایران را برای ما روشن کند. این دو حادثه بدین قرار هستند:

الف. در پی رفع ممانعت شوروی، در این روز در سال 1325 (19 نوامبر 1946) واحدهای اعزامی از تهران برای حل مسئله آذربایجان از قزوین وارد زنجان شدند.

ب. 19نوامبر سال 1947 (28 آبان 1326) دولت وقت شوروی نسبت به رد قرار داد امتیاز نفت شمال به آن کشور در مجلس، به دولت ایران اعتراض کرد.

این دو حادثه مربوط به غائله آذربایجان در ابتدای دهه 20 شمسی است که دولت وقت را دچار سردرگمی و ضعف کرده و عملا بخشی از ایران را جدا کرد. این غائله سرانجام در نیمه دهه 20 حل شد اما برای حل آن افراد مختلفی سیاست ورزی کرده و در این راستا اقدام نمودند.

 در راس بازیگرانی که در مساله آذربایجان دخالت داشتند "احمد قوام" بود. احمد قوام یکی از مرموزترین سیاستمداران تاریخ ایران است. درباره او اظهارات متفاوتی ارائه می‌شود. گروهی مخالف شدید او و سیاست‌ هایش هستند و برخی نیز او را زیرک ترین دیپلمات ایران معاصر می دانند. هر چه هست نمی توان نقش او را در حل شدن غائله آذربایجان انکار کرد.

مروری بر غائله آذربایجان و ماجرای وعده امتیاز نفتی به شوروی

قوام 3

در ابتدا بهتر است مروری بر چگونگی شکل گیری مساله آذربایجان داشته باشیم. ارتش شوروی بعد از جنگ جهانی دوم و تصرف شمال ایران واحدهایی را به خصوص در شهرهای غربی کشور مستقر کرد. در این ایام، گروه های چپ از فرصت استفاده کرده و به خصوص در شمال و غرب فعالیت کردند. در راس این گروه های فعال حزب دموکرات آذربایجان به رهبری جعفر پیشه وری بود که با روس ها متحد شده و خود را رهبر آذربایجان ایران نامید. به دلیل حضور نیروهای شوروی در آذربایجان و ضعف ارتش ایران جنگ با پیشه وری میسر نبود و عملا آذربایجان از ایران جدا شده بود. در همین زمان، سیاستمداران ایران به سازمان ملل رفته و از شوروی به علت خالی نکردن نیروهای خود از سرزمین های ایران شکایت کردند. این اولین پرونده رسمی در تاریخ سازمان ملل بود. غرب توجه ویژه ای به این پرونده کرد و قطعنامه ای علیه شوروی صادر نمود اما استالین (رهبر وقت شوروی) توجهی به این مساله نکرد و آذربایجان همچنان در تصرف نیروهای روس و متحدانش باقی ماند.

در همین زمان احمد قوام نخست وزیر ایران شد. او در اولین اقدام خود به سراغ مساله آذربایجان رفت و سعی کرد از طریق دیپلماتیک مساله را حل کند. او دیدارهای متعددی را با سران شوروی داشت و سرانجام توانست در توافقی به نام "قوام – سادچیکف" روس ها را راضی به ترک آذربایجان کند. این توافق نامه که در فروردین 1325 منعقد شد، سه ماده داشت:

- در صورت پیش نیامدن اتفاق غیرمترقبه، قوای شوروی تا شش هفته بعد تمام ایران را تخلیه خواهند کرد.

- دولت ایران و شوروی موافقت کردند که شرکت نفت مختلط ایجاد کنند که عواید آن پنجاه-پنجاه باشد.

- قضیه آذربایجان چون مسئله‌ای داخلی است مربوط به خود ایران می‌شود که خود آن را به نحو دوستانه حل کند.

سیاست موازنه مثبت احمد قوام

قوام 4

بدین ترتیب احمد قوام توانست مقدمات خروج شوروی از آذربایجان را فراهم کند. اگرچه این توافق برای شوروی نیز آبرومندانه بود چرا که آمریکا نیز در حال فشار آوردن به روس ها بود و استالین نمی خواست وارد جنگ با غرب شود اما قوام باید محتاطانه عمل می کرد. آمریکایی ها و انگلیسی ها نسبت به بند دوم قرارداد یعنی وعده دادن نفت شمال به روس ها حساس شدند. در همین حال، قوام مجبور بود زمینه را برای حمله به آذربایجان و الحاق مجددش به ایران فراهم کند. او می دانست احزاب چپ از جمله توده ای ها و دموکرات ها چه قدرتی در ایران یافته بودند به همین علت به آنها نزدیک شد و برخی اعضای متنفذ چپ را به دولت خود راه داد.

در سال 1325 قوام حزب دموکرات ایران را تأسیس کرد و با واگذاری سمت معاونت به مظفر فیروز اختیارات وسیعی به او داد. فیروز در مرداد ماه 1325 در کابینه ائتلافی احمد قوام، با تشکیل وزارت کار به‌عنوان وزیر کار معرفی شد، و در همان سال مأمور مذاکره با سید جعفر پیشه‌ وری شد و در این مذاکرات موفقیت ‌هایی نیز به‌ دست‌آورد.

در همین زمان، قوام تلاش کرد سیاست "موازنه مثبت" را که از قدیم به آن باور داشت، در ایران پیاده کند. او وعده هایی را به آمریکا و انگلیس به خصوص درباره نفت جنوب داد و از این طریق سعی کرد حساسیت آمریکایی ها را کم کند. اما کار از کار گذشته بود. جناح راست و غرب گرای حکومت و شخص شاه نسبت به قوام احساس خطر کرده بودند. ارتش علیه او شوریده ودر جنوب نیز بسیاری او را مسئول اعتصابات شرکت نفت و حمایت از حزب توده می دانستند.

سرانجام قوام نگران از عاقبتش دست از ائتلاف با چپ ها برداشت و سعی کرد دولت خود را از دموکرات ها خالی کند و به راست ها و غرب گراها نزدیک تر شود.

چرخش تاریخی قوام و رودستی که به استالین زد

ارتش شوروی قبل از انتخابات مجلس و تصویب امتیاز نفت، شمال آذربایجان را ترک کرد. بعد از این حادثه، ارتش وارد آذربایجان شد و ایران مجددا یکدست گردید.

در همین حال، شوروی منتظر ماند تا با تشکیل مجلس پانزدهم قرارداد نفت شمال به امضاء نمایندگان برسد اما این اتفاق نیفتاد. در یک حرکت عجیب و چرخش تاریخی، احمد قوام در همین زمان، طی نطق مفصلی در مجلس از این طرح و تبعات آن در آذربایجان انتقاد کرد و با پیشنهاد عده ‌ای از نمایندگان طرح دو فوریتی به صورت ماده واحده تصویب و عملاً قرارداد و طرح مربوط به آن ملغی شد.

 بدین ترتیب مجلس از تصویب قرارداد نفت شمال با شوروی خودداری کرد و به قول معروف دست شوروی در پوست گردو ماند چرا که قبل از تشکیل مجلس نیروهای خود را از آذربایجان بیرون برده بود و دستش به جایی بند نبود. البته شوروی نهایتا از ایران شکایت کرد اما نتوانست راه به جایی ببرد چرا که طبق قانون و متن توافق، امتیاز نفت شمال باید به تصویب مجلس ایران می رسید.

قوام، قهرمان عرصه دیپلماسی یا سیاستمداری مذبذب؟

قوام 33

بسیاری معتقدند دور زدن شوروی یکی از هوشمندانه ترین اتفاقات سیاسی در تاریخ ایران بوده است؛ اتفاقی که قهرمان آن احمد قوام بود. او ابتدا با وعده نفت شمال شوروی را مجبور به تخلیه آذربایجان کرد و بعد هم در چرخشی تاریخی علیه شوروی اقدام کرد و مانع تصویب قراداد نفت شمال با شوروی شد.

با این حال، عده ای نظر دیگری دارند. برخی معتقدند فشار آمریکا به شوروی باعث شد استالین نیروهایش را از آذربایجان بیرون ببرد و این اتفاق ربطی به قوام ندارد. عده ای دیگر همچون یرواند آبراهامیان نیز معتقدند که قوام مجبور به چرخش تاریخی شد وگرنه او دوست داشت بین شوروی و آمریکا موازنه مثبت برقرار باشد و همانطور که نفت جنوب به غرب رسیده، نفت شمال هم به شوروی برسد تا این دو در مقابل هم قرار بگیرند اما فشار ارتش، شاه و غرب گراها باعث شد حتی چینش کابینه خود را تغییر داده و در مجلس نیز علیه شوروی نطق کند و مانع از امضاء قرارداد نفتی با شوروی گردد.

سرنوشت کابینه قوام؛ وقتی سیاست ورزی بیش از حد کار دست جادوگر سیاست داد

قوام

احمد قوام با ایجاد حزب دموکرات تلاش کرد در انتخابات مجلس شانزدهم پیروز شود اما نتیجه برای او فاجعه بار تمام شد. سقراط گفته است هرکس بخواهد همه را از خود راضی نگه دارد نهایتا همه را از خود ناراضی می کند. این عبارت حکیمانه بازنمود سرنوشت احمد قوام است. قوام هر کسی را که به نوعی مخالف سلطنت و محمد رضا شاه بود در حزب جدید خود قرار داد. حزب دموکرات جبهه ای بی توازن و نامنظم بود. دموکراتهای واقعی و تندرو، زمین داران ضد سلطنت، روشنفکران کهنسال و قاجاری و... همه در این حزب حضور داشتند.

بعد از انتخابات قوام به یک پیروزی گسترده دست پیدا کرد. حزب دموکرات توانست بیش از 80 کرسی به دست بیاورد و در مقابلِ حزب اتحاد ملی(سلطنت طلبان) که 35 کرسی به دست آوردند، اکثریت مجلس را از آن خود کند. اکنون همه قوام را مرد قدرتمند ایران می ‌دانستند اما فقط چند ماه از انتخابات مجلس نگذشته بود که ورق برگشت.

مشکل بزرگ حزب دموکرات این بود که از ثبات سیاسی برخوردار نبود. قوام هر سیاستمدار و منتخبی را با هر گرایش سیاسی در این جبهه قرار داد. در حقیقت، حزب دموکرات بیشتر جبهه ای سلبی بود تا ایجابی؛ حزب دموکرات حزبی بود که در مقابل سلطنت طلبان و برای برخورد با آنها شکل گرفته بود و از هویت مستقلی برخوردار نبود. در همان زمان، روزنامه قیام ایران این آشفتگی داخلی حزب را به خوبی توصیف کرده و آن را "اجتماع گرگ و گوسفند" توصیف کرد.

تنها چند ماه از پیروزی در انتخابات گذشته بود که دموکرات‌ های واقعی و تندرو در مقابل قوام ایستادند و دسته دسته از حزب خارج شدند. مدتی بعد برخی زمینداران به سلطنت طلبان پیوستند و در آخر طرفداران حکمت از حزب خارج شدند. شرایط در طول چند ماه به حدی برای قوام السلطنه سخت شد که در نهایت مجبور به استعفا شده و به پاریس رفت. بعد از این اتفاق بود که سلطنت طلبان مجلس به سرعت قدرت را در دست گرفته و حتی علیه قوام شکایت کردند؛ شاه نیز از این فرصت استفاده کرد و تمام القاب و افتخارات قوام را از او گرفت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • ناشناس
    5

    عجب تاریخی. افسوس که مردم ایران ذهن تاریخی فراموش کاری دارند و مدام آزموده را می آزمایند.

  • ناشناس
    3

    از این مقاله یه نتیجه گرفتم :
    غرب و شرق دنبال چپاول ایران
    شوروی ملعون دنبال چپاول نفت شمال ایران
    آمریکا و انگلیس ملعون دنبال چپاول نفت جنوب ایران

    نظرات شما -
    • دیپلماسی شو !!!!!!!!!!!!!!
      17

      پس چرا با دیپلماسی بنفش و سیاست خارجی منفعلانه و لبخند وادادگی در 10 سال اخیر گند زدند به منافع ملی ..............
      ضمنا این را به دقت میدانیم اگر قوام السلطنه و اطرافیانش جادوگر بودند قبل از اجرای دیپلماسی زیرکانه هیچوقت اجازه اشغال خاک کشور توسط شوروی آن زمان را نمی دادند تا بروند و شو بازی کنند ... ..
      این دردی است که دور از چشم ما مانده

  • 🇮🇷IRAN 🇮🇷
    76

    الان میفهم چرا آمریکا و شوروی اینقدر مخالف انقلاب 1357در ایران بودن
    چون دست شون از غارت نفت و منابع ایران قطع شد.

    نظرات شما -
    • حاج طوسی
      15

      بجاش هزاران آمریکا وانگلیس رویش کرده. حوثی ها
      حشرالشعبی ها، غزه ،حماس، حزب الله، بشار حووون و.روسیه چین

    • ناشناس
      14

      اتفاقاً انقلاب با دسیسه‌ها ی آنها علیه شاه شروع شده برو یه کم تاریخ بخوان

    • یوناس
      2

      به توسی: داعش- بوکوحرام - القاعده- احرارشام- جیش اسلام - النصره -اضافه کن کم نذار فدایی کدخدا

    • 0

      شما خودت نمیخوایی از خواب بیدار بشی

  • تاریخ
    9

    جادوگر باباته!
    اگر یک چهره تاثیرگذار در صحنه روابط بین الملل تاریخ معاصر کشور داشته باشیم جناب احمد قوام السلطنه هست
    یاد بگیر این بزرگان سیاسی را برسم ادب نام ببری نه در حال هوای میدون فوتبال و چاله میدون!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جادوگر که چیز بدی نیست به علی کریمی هم میگن جادوگر فوتبال یعنی دارن بهش توهین میکنن که این لقب رو بهش میدن؟

    • تاریخ
      1

      اصلا شاه بواسطه اختلافاتی که با احمد قوام السلطنه داشت القابش رو از او گرفت و البته بعدا پسش داد
      بعد شما میای لقب مسخره جادوگر بهش میدی!!!!
      اگر این لقب خوب بود مطمئن باش جلوتر از شما و معاصرین او بهش پیشنهاد میکردند و او میپذیرفت ولیکن چنین قرائنی در تاریخ نیست.

    • سرهنگ
      0

      درود بر تو هموطن عزیز

      مردم هنوز ابله وارانه به تاریخ کشورشون و بزرگ مردی همچون قوام السلطنه نگاه می کنند.

    • سرهنگ
      0

      اینهایی که به راحتی در مورد نخست وزیر تاریخ معاصر کشورشون نظر منفی می دهند...
      بری البوم خونوادگیشون رو ببینی یک عکس از بابابزرگشونم ندارند ...
      بعد میان در مورد شخصی حرف میزنن که رضاشاه سرباز و سرهنگ بعدها وزیر جنگ قوام السلطنه بوده.
      شخصی که فرمان مشروطه به خط ایشان نگارش شده.
      در زمان وزارت جنگش در دولت مستوفی الممالک خلع سلاح مجاهدین در کل کشور رو تصویب و سرکوب کرد.
      در مقابله با تجزیه طلبان دستور گرفته از لنین در ایران همچو میرزاکوچک خان روسی و کلنل پسیان روسی مقابله کرد.

  • فالو
    14

    جمهوری اسلامی ایران هم به مردم ایران رکب می زند .حالا فرق چه است .جریان خال هندی سیاه ‌خال مه رویان سیاه

  • محمد
    10

    عوضش جمهوری اسلامی هم هر چی باج سیبیل تونسته از جیب ملت ایران به روسها داده تا الان که همه ی اونارو جبران کنه

    نظرات شما -
    • شبکه من و تو !!!!!!!!!!!!!
      13

      گفته هایتان را با سند می تونید ثابت کنید ؟؟؟؟؟
      البته اسناد شبکه من و تو و اینترنشنال و 2500 شبکه رسانه ای جهان که مدام به ضرر ایران فعالیت می کنند و مشغول عوام فریبی و آدرس غلط دادن هستند فقط به درد خودشون می خوره ها ...

  • دلتنگ
    9

    ایران از این دلیر مردان زیاد داره اگه حاکمان ظلم و جور اجازه بدن ایران گلستان خواهد شد

  • ناشناس
    6

    بدبختی ما اینه که خادمین وخائنین کشورمونا بعد از 50 سال میشناسیم .

  • شهرام.ر
    13

    وقتی که رویارویی قوام و استالین رو با رویارویی رئیسی و پوتین مقایسه میکنم، از آینده ناامید میشم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      31

      آقای نا امید
      وقتی شما و امثال شما ناامید می شوید من امیدوارتر می شوم .
      شرایط ایران و روسیه این دوره با شرایط آن زمان فرق می کنه .
      تحت تاثیر القائات فضای مجازی روسیه ستیز شدن هنر نیست .

    • سامی
      6

      یعنی آقای الکی ناشناس که جواب همه رو میدی چی می زنی از چی داری دفاع میکنی همه خنگ وخوابن تو فقط بیداری

  • ابراهیم
    15

    تهدید اتمی آمریکا باعث شد روسیه عقب نشینی کنه و گرنه استالین می‌توانست بعد از از تصویب امتیاز نفت شمال در مجلس عقب بشینه.

    نظرات شما -
    • سرباز وطن
      0

      دوست عزیز یا مطالعه داشته باشد یا نظر نده لطفا...
      یک سند فقط یک سند اگر پیدا کردی دال بر اولتیماتوم آمریکا به شوروی هرچی بگی قبوله.
      تاریخ رو با صحبتهای شما ثبت میکنیم.
      مشتی هیچ یک مقامات سیاسی و وزارت امور خارجه حتی رییس جمهورهای گذشته آمریکا نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی می کنند و یک افسانه تاریخی قلمداد می کنند تو چطور و از کجا این جمله رو گفتی؟

  • علی
    5

    از روسهای کمونیست و مشرک کثیف تر فقط خودشان هستند

  • خ
    9

    قوام کجا؟
    حاکمان الان کجا؟
    که هیچ بویی از سیاستمداری نبردن. فقط بلدن باج بدن.

    نظرات شما -
    • احمد
      5

      خدا خیرش بده 😂

    • عسل
      0

      حاکمان الان بو از مذهب بردن مشکل همینه

  • ناشناس
    4

    هر کسی را بهر کاری ساختن میل آنرا در دلش انداختن
    قوام یک وطن پرست واقعی روحش شاد
    آدم هارو حرفهایی که می زنند بزرگ نمی کنه
    کار ها و خدماتی که انجام میدن بزرگ می کنه
    آفرین به این همه هوش

  • ایرانی
    12

    درودبه شرفشان ایرانیان باغیرت وجسورکه ایرانی بودن رابه دنیا نشان دادن مرگ برچین کمونیست وروسیه انگل که تولیداتشان مایه بدبختی دنیا است

  • ناشناس
    5

    حالا منظورت از این خبر و در حین سفر رئیسی به روسیه چی هست؟

    نظرات شما -
    • M
      1

      آفرین.دقیقا زدی توخال

  • ناشناس
    2

    چرا اشاره نکردید قوام از خاندان قاجار بود؟

    نظرات شما -
    • سرباز وطن
      0

      دویت عزیز کنی مطالعه کن
      رو هوا حرف نزن
      قوام متولد تهران و از نوادگان مرحرم ابراهیم خان آشتیانی و قوام الدوله آشتیانی هست.
      آشتیان از سهرهای اراک استان مرکزی هست و نژادن فارس بود.
      امیرکبیر هم اراکی بود از شهر فراهان.
      ی چیزی شنیدی،تاریخ رو به گند نکش

  • ناشناس
    28

    قوام هر چقدر نزاشت نفت به روس ها برسه اما در عوض تا دلت بخواد نفت رو به امریکایی ها داد یکی از مخالفین مصدق و جبهه ی ملی هم بود

  • ناشناس
    6

    روح این وطن پرست واقعی شاد و یادش گرامی.

  • محسن
    2

    چهار دوره نخست وزیر ی ایران. جلوی دوربین عکاسان کاری کرد که سیگارش را استالین رهبر ابر قدرت دنیا با اون حالتی که لبش بود روشن کنه واز نظر عرف دیپلماسی استالین رو با خاک یکسان کرد و لقب سیاستمدار سال را به او دادند

  • Ali
    6

    جالب این هست که دایم در مورد اشغالگری اسراییل و نجات فلسطین داد و هوار راه می‌اندازند و در سازمان ملل قبل از دفاع از منافع ایران از حمایت فلسطین صحبت میکنند ولی در مورد اشغالگری روس‌ها و گرفتن بخش زیادی از خاک کشورمان توسط آنها که فاصله ی زمانی زیادی از اشغال فلسطین ندارد نه تنها حرفی نمی‌زنند بلکه به سمت روس غش کرده و علی رغم خیانت‌های بسیار توسط روس‌ها کاملا تحت فرمان هستند و منافع آنان را تامین می‌کنند

  • توحید لراوی
    4

    وثوقی،قوام،مصدق،امینی، ش بختیار5سیاستمدارکارکشته بودند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      دیگه خواهشا به یه خبر توهم نزنید قوام همین یه مورد رو داره در عوض توی دولتش دائم قحطی بود و تورم و هر چی نفت بود داده بود به امریکایی ها تازه اصلا قوام و مصدق آبشون توی یک جوب میرفت که اسمشونو کنار هم گذاشتید؟ قوام یکی از مخالفین مصدق بود! تکلیف بختیار و امینی و وثوقی هم که مشخصه

  • امیر
    10

    استالین ،شوروی بدون هیچ امتیازی از قوام شکست بخورد
    بنظرتان مسخره نیست؟

  • علی
    4

    از نظر شما مسخره میاد چون در طول این 43 سال کشور ما فقط در حال باج دادن به روسیه وچین کمونیسته ونمی دانید در گذشته چه دیپلماتهای وطن پرست داشتیم که جانشان رو فدای ایران میکردن.

  • من
    4

    ایرانی وطن پز ست روحت شاد کاش باز از این مردان غیور داشتیم

  • سید قاسم بابایی مقدم
    17

    سلام.روش خوبی برای تطهیر احمد قوام ئر پیش گرفتید. از نوکران خاص انگلیس و آمریکا بود و رد قوام در قراردادهای هنوز هست

  • ناشناس
    2

    روسیه تمام سالهای گذشته و حال جز تصرف کشورمان دزدی غارت برای مردم ایران و سرزمین پاک آرائی نبوده روسیه بدان مردم ایران ۵۰ درصد دریای خزر وقرارد تان باطل اعلام کردند جادوگر شماها مسولین روسیه هستن دست از کشور مان بردارید خاک کشورمان ترک کنید

  • امیر
    2

    بنادر جنوب را به چینیها دادید الان هم بنادر شمالی را به روسیه میدهید.ازهمه اینها که بگذریم مگر اسلام اجازه میدهد با کمونیس وچین که اصلا خدا را قبول ندارند معامله کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      نه شرقی نه غربی
      تف به این لعنت به آن

  • ناشناس
    15

    وضعیت کشور الان در موضع قدرت بالاست
    جای تعجب است که این اقتدار را نمی بینید
    امریکا اگر از قدرت الان ایران نمیترسید تمام شما را مثل.... قربانی مبکرد
    دورتا دور ایران پایگاه اجانب است ولی از قدرت سپاه و ارتش و بسیج جرات هیچ غلطی را ندارد
    درود بر نظام جمهوری اسلامب

    نظرات شما -
    • 0

      جوک نگو حال خندیدن ندارم

  • 13

    فدای مکتب امام که انسانیت را به ما اموخت
    و کشور را اقتدار داد
    چند سال دیگه میفهمید ایران کجا قرار دارد
    این را اجانب فهمیده
    دوست هنوز اقتدار مملکتش را نمیخواهد ببیند

  • یک بدبخت مثل 80 میلیون بدبخت دیگه ایران
    1

    بنده خدا که نتونست سیاست موازنه بین روس و آمریکا برقرار کند ولی خداییش اینا خوب تونستند سیاست موازنه بین روس و چین را بر قرارکنند
    همه امکانات دریای خزر را واگذار کردند به روس و همه امکانات خلیج فارس و دریای عمان را واگذار کردند به چین
    وقتی هم که حرف میزنند چنان خودشان را ایرانی و ایران دوست جلوه میدهند و حرف و حدیثهای واقعی را تکذیب میکنند که هر که این خائن هارو نشناسه فکر میکنه از زمان تشکیل ایران اینجور ایران دوستهایی نبوده اند از جمله صید ترال که با وقاحت تمام دادند به چین وقتی خوب خلیج فارس و دریای عمان را جارو کردند و رفتند اینا دهانشونو باز کردند و خودشون به خیانتهاشون معترض شدند نهایتا آب از آب هم تکان نخورد

  • ناشناس
    1

    مرد بزرگی بود اما چون در خدمت حکومت پادشاهی بود بهش حمله میشه وگرنه اقداماتی که انجام داد در تاریخ جمهوری اسلامی نه کسی نه احزابی هنوز نصف اونارم نتونستن انجام بدن

  • Asal
    1

    خدا خیرش بده اینهمه خارجیا سرمارو کلا گذاشتن یه بارم ما دمش گرم

  • سید قاسم بابایی مقدم
    3

    سلام خسته نباشید.چرا تاریخ را تحریف می کنید.همان زمان به جای مقابله با شوروی به خاطر امسال قوام چقدر به شرق و غرب باج دادیم.

  • ناشناس
    1

    ما دوباره یه احمد قوام برای مقابله با چپاول روسیه از ایران لازم داریم

  • سرهنگ
    0

    درود
    انقدر مطلب ننوسید که فشار امریکا بوده،هیچگونه سندی دال بر این توهمات وجود نداره،70 سال از اون سالها گذشته یکبار هم سندی از ترومن و وزیر امور خارجه و سفارت و دولت امریکا تا به امروز تایید نشده و حتی بخاطر نمی آورند.
    چرا از یک نخست وزیر بسیار برجسته تاریخ ایران اینجوری یاد می کنید.
    جز این نیست خیانت می کنید؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها