مقایسه کامل وضع معیشتی امروز با پیش از انقلاب اسلامی، برمبنای درآمدها و قیمت دلار در زمان پهلوی/ هزینه‌ها در سال ۱۴۰۰ چه میزان بود؟

شاید نسل امروز با دیدن قیمت های کالا در زمان قبل انقلاب تعجب کند اما مقایسه نسبی قیمت ها با حال حاضر نشان از عدم ارزانی قبل انقلاب دارد.

مقایسه کامل وضع معیشتی امروز با پیش از انقلاب اسلامی، برمبنای درآمدها و قیمت دلار در زمان پهلوی/ هزینه‌ها در سال ۱۴۰۰ چه میزان بود؟

قبل از انقلاب هر از گاهی قیمت اقلام و کالاها در میان جراید دیده می شد. در برهه ای دولت با صدور اطلاعیه ای در جراید دستمزد کارگر ساده را روزانه 7 هزار و سیصد ریال در ماه اعلام کرد. این جراید دستمزد یک تحصیل کرده را 10 هزار ریال ذکر کرده و گفتند حقوق یک معلم نیز بین 35 تا 65 هزار ریال است و یک مسئول کشیک شبانه اگر بتواند شب تا صبح مراقب اوضاع باشد 22ریال حقوق دریافت می‌کند.

همان زمان جراید به اعلام قیمت‌ برخی کالاها نیز پرداختند و نوشتند که متوسط اجاره خانه یک هزار تا 3 هزار ریال است.

ضمن اینکه بهداشت و درمان و تحصیل تا پایان مقطع دانشگاهی، تغذیه در مدارس و کتاب های درسی را رایگان اعلام کرده بودند. اما قیمت کالاهای ضروری نیز قابل توجه است هر کیلو گرم گوشت گوسفند و گوساله 230ریال بود که با استخوانش گران تر می شد. کالاهای دیگر نیز آن روز قیمتش اعلام شد از شیر و ماست 20ریالی گرفته تا یک کیلو برنج 32 ریالی .

نان سنگک و بربری در آن روز ۱۰ ریال و نان تافتون نیز 4 ریال اعلام شده بود. تخم‌مرغ دانه ای ۴ریال، یک کیلو چای ۸۰ ریال ، یک کیلو شکر۲۶ ریال و یک کیلو قند 28 ریال بوده است. در آن زمان ماشین رنو 120 هزار ریال و پیکان دولوکس 1175 ریال بوده است. و در نهایت قبر در بهشت زهرا هم ۷۵۰۰ ریال اعلام شده بود. این قیمت ها در حالی نرخ گذاری شده بود که هر دلار آمریکا 69 ریال ارزش داشت.

دوران پهلوی ارزانی نبود، مثلا دلار ۳۸هزارتومان

اما اکنون کافی است که قیمت های امروز و سطح درآمد متوسط یک کارگر که چهل میلیون ریال حقوق دریافت می کند را با قیمت ۱۰ ریال آن زمان حساب کنیم.

آن وقت می بینیم که طبق برآورد الان باید نان 54 هزار و هفتصد و نود ریال و قیمت پراید ۹۵ میلیون تومان باشد که البته همین هم هست هرچند در بازار قیمت کارخانه ای پراید ارزان‌تراست.

سایر موارد را هم همین طور می توان محاسبه کرد مثلا حقوق متوسط یک کارگر به نسبت آن روز 5 هزار چهارصدو هفتادونه برابر شده با این عدد باید دلار به سطح 383 هزار و 561 ریال برسد.

البته بزرگان اقتصاد آن زمان به شاه می گفتند قیمت واقعی دلار ۷۰ ریال نیست بلکه ۲۰۰ ریال است ولی شاه زیر بار نمیرفت. شاید نسل امروز با دیدن قیمت های کالا در زمان قبل انقلاب تعجب کند اما مقایسه نسبی قیمت ها با حال حاضر نشان از عدم ارزانی قبل انقلاب دارد و نکته ی دیگر سرانه قدرت خرید خانوارهای ایرانی است که طبق آمار دوران قبل از انقلاب قدرت خرید مردم بسیار کمتر بوده اما در سالیان اخیر حدود 2و نیم تا 3 برابر این شاخص افزایش داشته است.

منبع: روزپلاس

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • سروش
    0

    این حرفای مفتو فقط یه ابله قبول می کنه...اواخر پهلوی نه مردم دغدغه گوشت داشتن نه مرغ نه لبنیات...اصلا دغدغه غذا و خونه و ماشین نبود. الان حتی داشتن شغل و ازدواج و تخم مرغ و سفر و تفریح دغدغس. من یادمه یه کارگر اون موقع می خواست یخچال بخره دو سه ماه پول پس انداز می کرد نقدا می خرید...مردم خیلی خوشحال تر بودن و مهمونی بینشون بیشتر بود.

  • علی
    0

    استاد قیمت گرم طلای اون موقع رو بنویس و به حقوق متوسط یک معلم تقسیم کن تو اون موقع. این کار رو برای الانم بکن. بعد سعی کن شیره بمالی سر ملت

  • کیوان
    0

    زمان شاه يه کیلو انگور قرمز اعلا 22 ریال بود. حداقل حقوق کارگر 10000 ریال.یعنی يه کارگر می تونست در ماه 454 کیلو انگور بخره.الان همون انگور کیلو 40000 هزار تومنه.یعنی حداقل حقوق کارگر الان باید 19 الی 20 میلیون تومن باشه که بشه معادل اون موقع!!

  • سحر
    0

    دولتای اسلامی تورم چند صد درصدی اقتصادشونو منتقل کردن به کالا های اساسی و جیب مردم بعد می گن تورم ما تک رقمیه.آره در صورتی که هیچ کس هیچی نخره و نفس نکشه تورم ما تک رقمیه! اگه انگلیس برای نرخ تورم فرمول دولتای ما رو داشت الان تورمش منفی 400 درصد بود.هه

  • --
    0

    این چرت و پرت چیه مینویسین یکم منصف باشین بابا من خودم از ابتدایی تا سوم راهنمایی که انقلاب شد غیر ازتحصیل مجانی از تغذیه مجانی هم استفاده کردیم نویسنده این مطلب خیلی خیلی بیسواده

  • سیاوش سلطان
    0

    معترضین عزیز با اقتصاد و اعداد و ارقام سیاسی برخورد نکنید ، سطح رفاه زمین تا آسمان تفاوت کرده ؛ عکس ها نوشته ها و آمار گویای واقعیت است ، اما اختلاف طبقاتی واقعاً وحشتناک شده هزار فامیل تبدیل به ۴ درصد شده حالا ۴ درصد ۸۵ میلیون نفر چقدر میشه ۳ میلیون چهارصد هزار نفر ، این مشگل جامعه است و در عوض ۸۲ میلیون و پانصد هزار نفر هزینه زندگیشان بیشتر از درآمدشان شده به همین راحتی ... عده ای گوشت با روکش طلا می خورند ... عده ای عکس گوشت را نگاه می کنند ، علی برکت الله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها