به مناسبت سوم اسفند، سالگرد کودتای انگلیسی ۱۲۹۹

چگونه رجاله، شاه شد؟/ مروری بر قدرت‌گیری و کارنامه رضاشاه پهلوی(3)

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سلسله پرسش و پاسخهایی، قدرت‌گیری و کارنامه رضاشاه پهلوی را مرور کرده است.

چگونه رجاله، شاه شد؟/ مروری بر قدرت‌گیری و کارنامه رضاشاه پهلوی(3)

بمناسبت سوم اسفند ، یکصدمین سالگرد کودتای انگلیسی ۱۲۹۹ و گماشتن دیکتاتور رضا پهلوی برایران، سلسله پرسش وپاسخهایی با حسن رحیم پور ازغدی مطرح شده و منتشر شده واینک بخش سوم:

قسمت اول را اینجا بخوانید.

قسمت دوم را اینجا بخوانید.


س) عنوان "پهلوی" و رضاشاه کبیر ازکجا آمد؟

ج) این "پهلوی"، ماجرا دارد. اینها ایلیاتی و از ایل پالانی درمنطقه سوادکوه بودند . درواقع، رضا پالانی بود. خود او تاوقتی انگلیسی ها اورا بالا آوردند، اصلا کلمه پهلوی را نشنیده و معنای آن را نمی دانسته است.
کلمه "پهلوی" را از سفیر انگلیس و از آلمانی ها ، و هر یک به دلیلی ، شنیده و این نام فامیلی ، پیشنهاد آنها بوده است.
سفیر آلمان در خاطراتش نوشته هرتسفلد در ایران روزی با رضا شاه ، از "پهلوی" می گوید. او میپرسد: پهلوی چیست و چه معنایی دارد ؟ برایش توضیح می دهند که پهلوی ، زبان فارسی قدیم قبل از فارسی دری بوده و بعدها به ساکنان خراسان به همین دلیل ، "پهلوی" هم اطلاق شده ، اما اینجا یک شباهت صوری ولفظی بهانه ای شد که از پالانی به پهلوانی و به پهلوی ، نقل وانتقال !! صورت بگیرد.
جالب است که بعدها آلمان هیتلری برای جذب رضاخان از اردوگاه انگلیس به اردوگاه آلمان ، مقوله نژادآریایی را با این رویکرد ، مطرح کرد که مثلا با آلمان ها از یک نژادید و متحدشوید که البته ریشه علمی و تاریخی ندارد. خود آلمان ها هم درواقع ، قبول نداشتند که ایرانیان هم از نژاد آریایی باشند. هیتلر ازدواج آلمانی های خالص ! را با اقوام و نژادهای متعدد ازجمله ایرانیان هم ، ممنوع کرده بود بنابراین طرح نژاد آریایی ، در یک دوره ، محمل تبلیغاتی جهت نفوذ نازیها در ایران و در رقابت با انگلستان شد اما در پروژه اصلی، کار، کار انگلیسیها بود که بویژه درسالهای پس از کودتا به بحث "آریایی و پهلوی "و... ازمنظر دیگری و در جهت ایدئولوژی سازی برای رژیم کودتا و اسلام ستیزی و قطع رابطه مردم ایران با فرهنگ قرآنی وزبان عربی با پوشش گفتمان "ایران باستانی" دامن زدند. مهم این بود که "رضاخان پالانی" ، ناگهان "رضاشاه پهلوی" شد. در هر صورت ، طرح "ایران باستان" و نامگذاری "پهلوی" ، ازسوی سفارت‌های غربی ومستشرقین مستعمراتی و کاملا سیاسی، طراحی شد. حتی وقتی هنگام صدور شناسنامه معلوم شد قبلا شخص دیگری این فامیل را انتخاب کرده و بنام محمود پهلوی ،ثبت شده، رضاخان دستور داد نام این شخص باید تغییر کند و محمود پهلوی، تبدیل به محمود محمود شد که ظاهرا کارمند دولت بوده و جایی خواندم بی ربط با آن محمود محمود رمان نویس نیست.
یعنی نامهای پالانی ، پهلوانی ، پهلونژاد ، همه سیاسی و مورد حساسیت و کنترل حکومتی قرار گرفت زیرا تبدیل "پالانی" به "پهلوی" ، جزئی از پروژه ی "ایدئولوژی سازی" انگلیس برای تئوریزه کردن "سلطنت جدید" ، و لازم بود یک "نسب نامه" ی دروغین با جعل تاریخی دست و پا شود.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • مورچه
    0

    اسم مهم نیست مهم این است که کشوررا یک شاه برجسته بود وبرای پیشرفت ایران زحمت کشید واقعآ رضاشاه بود روحش شادازکارهای مثب ش که انجام داد چراحرفی میزنی کمی منصف باش وخدارادرنظر بگیر استادزمانیکه ازتاریخ سخن میگویی تعصب خشک را کنار بگذارلطفآ رضاشاه تاریخ ایران است

  • علی
    0

    خدا رحمتش کنه.این دعای تمام انسانهای آزاده است.وخدمات رضا شاه بزرگ هم بر کسی پوشیده نیست

  • اعلایی
    0

    تغییر نام مهم نیست الان نسبت زیادی از مردم در حال تغییر نام فامیل هستند خیلی جالب است این شخص در سیستم فرهنگی و آموزشی این مملکت نقش دارد ایا اطلاعات تاریخی میتواند نداشته باشد که این مملکت در چه موقعیتی قرار داشت و رضاشاه چه خدمات بسیار بزرگی کرد دروغ گناه کبیره است ایا شما شخص معتقدی هستی؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها