فیلم| دانستنی‌هایی از یکی از قدرتمندترین سلاح بین حیوانات

گوزن شمالی نر از شاخ‌هایش برای کنترل بر روی ماده‌ها و عقب راندن رقبایش در فصل پاپیز استفاده میکند.

فیلم| دانستنی‌هایی از یکی از قدرتمندترین سلاح بین حیوانات

شاخ برای گوزن شمالی استفاده‌های زیادی دارد. گوزن شمالی نر از شاخ‌هایش برای کنترل بر روی ماده‌ها و عقب راندن رقبایش در فصل پاپیز استفاده میکند. نرهایی که شاخ های بزرگتر و قوی تر دارند بیشترین جفت گیری را در فصل تولید مثل بدست می آورند. در انتهای فصل شاخ های نر گوزن می افتد و برای رشد مجدد آن باید تلاش زیادی بکنند. نگه داشتن و رشد شاخ به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد. وجود شاخ و سنگینی آن روی سر گوزن ها باعث می‌شود واکنش آنها در هنگام فرار از گرگها را کم بکند و باعث شکارشان بشود.

برای داشتن شاخ در ماه زمستان، گوزن‌های شمالی باید یکی از این سه تا باشند: ماده، اخته یا نابالغ. زیرا شاخ گوزن نر بالغ در پاییز می‌افتد. انواع دیگر گوزن شمالی شاخ هایشان را تا زمستان نگه می‌دارند. گوزن‌های شمالی تنها نوع گوزن هستند که ماده‌هایشان هم شاخ دارند. این یک معمای قدیمی برای انسان‌ها است. به نظر می‌رسد آن‌ها کاربردی در رشد ندارند و هرسال می‌ریزند. تصور می‌شد گوزن شمالی ماده برای دفاع در برابر شکارچیان شاخ دارد. اما چون شاخ آن‌ها هر سال می‌افتد، نمی‌توانند چهار یا پنج ماه از شاخ هایشان برای دفاع استفاده کنند.

به احتمال بیشتر گوزن‌های شمالی ماده برای مبارزه با همنوعان خود شاخ دارند. در طول زمستان، غذا کم می‌شود. آن‌ها باید زیر برف‌ها را بگردند تا بتوانند گلسنگ پیدا کند که منبع اصلی غذایشان در زمستان است. آن‌ها باید از گودال هایی که کنده اند حفاظت کنند تا غذایشان به سرقت نرود. گوزن‌های ماده بالغ برخلاف گوزن‌های نر بالغ در زمستان شاخ دارند؛ بنابراین ماده‌ها بهتر می‌توانند از غذای خود در برابر نرهای بالغ، اما بدون شاخ دفاع کنند. اینکه شاخ گوزن‌های نر زودتر می‌ریزد دلایلی دارد. چون گوزن‌ها اغلب در زمستان باردار هستند، به غذای بیشتری نیاز دارند. وقتی ماده‌ها غذای بیشتری دریافت کنند، احتمال بیشتری دارد که جنینشان زنده بماند و در بهار به دنیا بیاید.

24

حجم ویدیو: 8.79M | مدت زمان ویدیو: 00:01:47 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها