سازمان بین‌المللی مهاجرت:

کاهش ارزش ریال 442هزار مهاجر افغان را به کشورشان بازگرداند

سازمان جهانی مهاجرت (IOM) در گزارش تازه خود از بازگشت تعداد زیادی از افغانستانی‌های مقیم ایران به دلیل سقوط ارزش ریال به کشورشان خبر داده است.

کاهش ارزش ریال 442هزار مهاجر افغان را به کشورشان بازگرداند

به گزارش خبر فوری ، سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارش تازه خود که روز گذشته آن را منتشر کرده تصریح کرد که در چند ماه گذشته حدود نیم میلیون نفر از افغانستانی‌های مقیم ایران به علت کاهش ارزش واحد پولی ریال در بازارهای بین‌المللی به افغانستان بازگشته‌اند.
در این گزارش آمده است که تنها تا اول ماه اوت امسال بیش از ۴۴۲ هزار نفر از ایران به افغانستان بازگشته اند.
این تعداد تقریبا برابر با مجموع تعداد افغان‌هایی است که در سال گذشته میلادی از ایران خارج شده‌اند، در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۴۶۶ هزار نفر از افغان‌ها خاک ایران را ترک کرده‌ بودند.
آمار منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت مربوط به شمار افغان‌هایی است که نام آن‌ها از سوی این سازمان به عنوان مهاجر در ایران ثبت نشده و در واقع کسانی هستند که بدون مدارک شناسایی معتبر در ایران کار و زندگی می‌کردند.
بنا به گزارش مقامات مسئول ایران یک میلیون و نیم تا دو میلیون مهاجر افغان دیگر نیز بدون اوراق هویت در ایران زندگی می‌کنند.
در همین حال سعید بیات، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان تهران در تیرماه سال جاری با اشاره به جمعیت حدود سه میلیون نفری پناهندگان در ایران گفته بود که نیمی از این افراد که اکثرا افغان هستند، به شکل مجاز و نیم دیگر به شکل "غیرمجاز" در ایران زندگی می‌کنند.
در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز آمده است که علت بازگشت گروهی افغان‌ها، بحران اقتصادی موجود در ایران و بی‌ارزش شدن ریال است.
خبرگزاری آلمان نیز در توضیح وضعیت اقتصادی ایران نوشته است که ریال از اول سال جاری میلادی دو سوم ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا و یک پنجم ارزش خود را در مقابل "افغانی" (واحد پولی افغانستان) از دست داده است.
درهمین راستا کارگران افغانستانی برای یافتن کار ایران را به مقصد ترکیه یا امارات نیز ترک کرده‌اند، طبق گزارش مرکز آمار ایران در خردادماه سال ۹۶ افغان‌ها با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، بزرگ‌ترین جمعیت مهاجر در ایران را تشکیل می‌دادندکه محل زندگی آن‌ها عمدتا استان‌های تهران، خراسان رضوی و قم است.
این در حالی است محمد عجمی؛ مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی با رد خبر افزایش بازگشت مهاجران افغانستان پس از نوسانات در بازار ارز ایران گفت: روند بازگشت مهاجرین به افغانستان طبق روال روزانه بوده و حتی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابهه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.
در عین حال، حفیظ احمد میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجران افغانستان نیز دو هفته پیش در کابل گفته بود که ۴۰۰ هزار شهروند افغانستان از ابتدای سال ۲۰۱۷ از ایران بازگشته اند که ۵۰ درصد آن اختیاری و ۵۰ درصد اجباری بوده است.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مشهدی قلی سیستانی
    0

    تشریف ببرند کشور خودشون و اونجا رو آباد کنند. شوروی و آمریکا و انگلیس وارد اون کشور شدند و خاک اونجا رو به توبره کشیدند و نصیب ما فقط مزاحمت ها و زحمت های اینا بود با صدهاهزار کجرفتاریها ی اجتماعی

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدارا شکر تحریمها حداقل یک اثر داشت ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها