تغییر معادلات انتخابات با یک ثبت نام جنجالی / تکرار سناریوی 92 هاشمی از سوی احمدی نژاد

تغییر معادلات انتخابات با یک ثبت نام جنجالی / تکرار سناریوی 92 هاشمی از سوی احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین کشورمان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت نام کرد تا به این ترتیب معادلات انتخاباتی دچار تغییر شود.

به گزارش خبر فوری، پیش از این تنها از سه جریان سیاسی در فرآیند انتخابات نام برده می شد. یکی اعتدالیون بودند که بی هیچ حرف و حدیثی با نامزد شاخص هود حسن روحانی در انتخابات حضور داشتند. دیگر طیف فعال سیاسی هم اصلاح طلبان بودند که شاید با یک نامزد پوششی پا به عرصه انتخابات بگذارند.

در کنار این دو طیف، اصولگرایان قرار داشتند که قرار بود با پنج چهره شاخص جمنا وارد انتخابات شوند. البته در کنار آنها از سعید جلیلی و مصطفی میرسلیم نیز به عنوان نامزدهای اصولگرا نام برده می شد.

اما حالا با ثبت نام محمود احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در کنار زریبافان و شیخ الاسلامی، بازی انتخابات دگرگون شده و دست کم 12 چهره اصولگرا و احمدی نژادی می خواهند با حسن روحانی و شاید نامزد پوششی همراه او، به رقابت بپردازند.

البته روشن است که برخی از این 12 رقیب رئیس جمهور از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهند کرد. با این وجود نفس نام نویسی محمود احمدی نژاد باعث شده تا هرگونه موج اجتماعی در رابطه با کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی تضعیف شده و به این ترتیب شاید بتوان گفت که کاندیداتوری رئیس جمهور پیشین کشورمان بزرگترین هدیه انتخاباتی به حسن روحانی محسوب می شود.

اصولگرایانی که تلاش کردند تا در سه ماه گذشته به وحدت سیاسی زیر چتر جبهه مردمی نیروهای انقلاب برسند، اکنون مانده اند که چطور با وجود رقابت های داخلی جمنا، با نامزدهای احمدی نژادی تعامل کرده و از میان 5+5+2 نامزد کنونی، روی یک کاندیدای واحد اجماع کنند.

شاید اگر ردصلاحیت شورای نگهبان، موتور ضلع چهارم انتخابات یعنی حامیان رئیس جمهور پیشین را خاموش نکند، در آینده، رقابت های سیاسی در جریان اصولگرا پیچیده تر از آنچه هست خواهد شد.

فعلا به نظر می رسد که احمدی نژاد می خواهد با الهام گرفتن از مدل نامزدی هاشمی رفسنجانی در سال 92، حتی از ردصلاحیت خود برای شکست جریان رقیب استفاده کند. با این حال مشکل احمدی نژاد این است که گزینه ای دارای صلاحیت و رای آور که بتواند از سبد رای او استفاده کند، ندارد و همین موضوع کار او در انتخابات را مشکل کرده است.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها