نگاهی به زندگی و مرگ جرج بوش پدر؛

رفتارهای عجیب جوان‌ترین خلبانی که رییس جمهور آمریکا شد /اقدامات ضد ایرانی بوش پدر چه بود؟

ساعاتی پیش شبکه اسکای نیوز در خبری فوری از مرگ جورج بوش پدر خبر داد. او چهل و یکمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ بود.

رفتارهای عجیب جوان‌ترین خلبانی که رییس جمهور آمریکا شد /اقدامات ضد ایرانی بوش پدر چه بود؟

به گزارش خبر فوری ،جرج بوش پدر که چهل و یکمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ بود، پس از چند سال بیماری در سن 94 سالگی درگذشت. بوش پدر علاوه بر اینکه خود رئیس جمهور آمریکا بود، پدر جرج بوش پسر یعنی رئیس جمهور اسبق آمریکا هم است.

به مناسبت فوت بوش، در این گزارش نگاهی به زندگی و اقدامات سیاسی او در طول حیاتش داریم:

سرباز جنگ جهانی از خانواده‌ای مشهور

جرج هربرت واکر بوش در خیابان آدامز واقع در میلتون در ایالت ماساچوست به دنیا آمد. خانوادهٔ وی مدتی کوتاه پس از به دنیا آمدن وی به گرینویچ مهاجرت کردند و او تحصیلات ابتدایی را در همان‌جا گذراند و در سال ۱۹۳۶ به آکادمی فلیپس در ایالت ماساچوست رفت.

او از خانواده ای سیاستمدار و مشهور بوده است. پدرش پرسکات بوش، سناتور ایالات متحده در سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳ بود.

جورج بوش در دانشگاه ییل تحصیل کرد و سپس داوطلب خدمت در نیروی دریایی آمریکا شد. او در نیروی دریایی تعلیم خلبانی دید و برای انجام مأموریت‌هایی به منطقه اقیانوس آرام اعزام شد و در جنگ جهانی دوم در جنگ با ژاپنی‌ها شرکت کرد.

در سپتامبر ۱۹۴۴ حین یک حمله هوایی، هواپیمایش هدف قرار گرفت. بوش تنها کسی در میان سرنشینان آن هواپیما بود که جان سالم به در برد.

بوش بعد از اینکه در سال ۱۹۴۵ از نیروی دریایی مرخص شد، با باربارا پیرس ازدواج کرد. ازدواج آنها ۷۲ سال طول کشید و آنها ۶ فرزند داشتند.

بوش که پیش از عضویت در نیروی دریایی از دانشگاه ییل پذیرش گرفته بود، در سال ۱۹۴۵ از آن دانشگاه لیسانس گرفت. او و خانواده‌اش به تگزاس مهاجرت کردند و در آنجا او با استفاده از ارتباطات کاری پدرش در صنعت نفت شاغل شد. در طول ۱۰ سال بعد از آن، او کسب‌وکار خود را به راه انداخت و در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلیونر شد. او همچنین مدتی را در زمینه ورزش فعالیت می‌کرده است و چندسالی هم مدیر موفق باشگاههای بیسبال بوده است.

ورود به سیاست: رئیس جمهور تکدوره‌ای

بوش اول در دوران زمامداری ریگان در سمت معاون او مشغول به فعالیت بود. او در طول سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و مدیر سازمان سیا در سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ بود و قبل از آن در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ میلادی سفیر ایالات متحده در جمهوری خلق چین بود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا سال ۱۹۸۸ به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان مطرح شد و توانست مایکل دوکاکیس رقیب خود از حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا را مقهور کند و رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شود. نکته جالب این است که بوش از جمله روسای جمهوری است که تنها یک دوره این مقام را از آن خود داشت و در سال 1992 یعنی دوره دوم ریاست جمهوری اش، انتخابات را به بیل کلینتون واگذار کرد.

اقدامات ضد ایرانی بوش؛ حمایت از صدام حسین و بمبهای بعثی

به گواه اسناد مختلف، بوش به صورت مخفیانه سیاست دوستی با صدام حسین را اتخاذ کرده و در دوران جنگ تحمیلی به دنبال بهبود روابط با عراق برآمده بود.

«بیل کلینتون» در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال 1992، این موضوع را به جورج بوش یادآور شد و از او انتقاد کرد. او گفت: «...اما بگذارید نگاهی بکنیم به جایی که به نظر من اشتباه واقعی اتفاق افتاد. در سال 1988 وقتی جنگ بین ایران و عراق تمام شد، ما می‌‌دانستیم که صدام ستمگر است، اما چون علیه ایران بود با او تعامل کردیم - دشمن دشمن من، ممکن است دوست من باشد! باشد، جنگ تمام شده؛ ما می‌دانیم او از گاز خردل علیه مردم خودش استفاده می‌کند، می‌دانیم که او تهدید کرده نصف اسرائیل را خاکستر می‌کند. چندین نهاد دولتی - چندین نهاد - اطلاعاتی داشتند مبنی بر اینکه وی کمک‌های ما را به مصارف نظامی تبدیل می‌کند و در تلاش برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی است. اما در اواخر سال 1989، رئیس‌جمهور (بوش) سیاست مخفیانه‌ای را امضا کرد که می‌گفت ما تلاش برای بهبود روابط با او را ادامه خواهیم داد؛ قبل از حمله کویت هم نوعی پیام برایش فرستادیم که هنوز هم خواهان روابط بهتر هستیم. بنابراین من فکر می‌کنم چیزی که غلط بود... من هر چیزی که شایسته تحسین باشد را می­گویم، اما تقصیر (دولت) در مماشات با صدام حسین بود، در حالی که دلیلی برای انجام آن وجود نداشت و افرادی در رد‌ه‌های بالای دولت ما می‌دانستند که او قصد انجام کارهایی را دارد که تجاوزگرانه است.

نکاتی جالب درباره زندگی بوش پدر؛ جوان ترین خلبان ارتش

اتفاقات جالبی در زندگی بوش پدر افتاده است. او رکوردهای مختلفی را در زندگی اش ثبت کرده است. جرج بوش جوان ترین خلبان نظامی آمریکا بوده است. او در 19 سالگی خلبان نظامی ارتش شد.

جرج بوش پدر همچنین بعد از سال 1838 اولین معاون رئیس جمهوری بود که توانست پست ریاست جمهوری آمریکا را هم بر عهده بگیرد. او همچنین تنها رئیس جمهور آمریکایی بود که پدر یک رئیس جمهور دیگر هم بوده است. این ویژگیها و رکوردها حیات شخصی بوش را بسیار خاص و استثنایی کرده است.

بوش با نوشتن نامه و فرستادن کارت پستال با سایر کشورها متحد می‌شد

مجله تایم در مورد زندگی شخصی و عقاید و رفتارهای بوش پدر مقاله ای را نوشت. نویسنده مقاله اشاره دارد که بوش پدر در زندگی شخصی خود رفتارهایی را اتخاذ می‌کرده است که بسیار عجیب و نادر بوده اند. به طور مثال او علاقه خاصی به خلوت گزینی داشته است. معمولا حدود ساعت 8 الی 10 شب تنها می‌شد و در طبقه دوم کاخ سفید به مطالعه می‌پرداخت. بوش پدر علاوه بر این، ساعاتی از روز را به نوشتن کارت پستالهایی برای تبریک و تشکر از مقامات مختلف داخلی و خارجی اختصاص می‌داد.

بسیاری گمان می‌کنند که این اقدامات بوش بی معنی و بی فایده بوده است. اما تایم معتقد است که او از همین طریق توانست با انگلیس و آلمان غربی اتحاد و دوستی ایجاد کند.

پیام تسلیت اوبامای دموکرات و ترامپ جمهوری خواه

پس از اعلام رسمی فوت بوش پدر بسیاری از مقامات آمریکا این اتفاق را به خانواده بوش تسلیت گفتند. از جمله مهم ترین این مقامات دو رئیس جمهور سابق و فعلی آمریکا بودند.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق در توییتر خود بوش را یک وطن پرست و خادم آمریکا دانست و به خانواده بوش و هر کسی که رئیس جمهور فقید ایالات متحده بر رویش تاثیر گذاشته است، تسلیت گفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا هم در توییتر خود، درگذشت جرج بوش پدر را تسلیت گفت. او در پیام تسلیت خود بوش پدر را الهام بخش نسلهای متعدد آمریکا دانست. ترامپ بوش را شخصی دانست که از جوانی دائما در حال پیشرفت بوده است، چه زمانی که مدیر باشگاه بیسبال بوده و چه زمانی که اداره یک کشور را بر عهده داشته است.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مش سعید
    1

    نفرین ابدی بر او و پسرش که دستشان آلوده به خون انسان های بیگناه است.

  • مقلی
    0

    فاتحه خونیش داخل کدام کلیسایه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها