تلاش دولت اوباما برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران تا واپسین روزها

تلاش دولت اوباما برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران تا واپسین روزها

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد:‌ نمایندگان دولت آمریکا در روزهای پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما در مذاکراتی محرمانه با مقامات ایرانی برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران تلاش کردند اما این رایزنی‌ها به نتیجه نرسیده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه هافینگتن پست ، وکیل دو تن از شهروندان آمریکایی زندانی در ایران برای اولین بار از مذاکرات محرمانه نمایندگان دولت آمریکا در آخرین روزهای ریاست جمهوری باراک اوباما با مقامات ایرانی برای آزادی این زندانیان خبر داد و گفت که این تلاش ها چند روز پیش از روز تحلیف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به شکست انجامید.

این وکیل حقوق بشر در ادامه مدعی شد که این رایزنی‌ها اواسط ماه دسامبر آغاز شد و از آنجایی که ایرانی ها از اشتیاق و عجله رئیس‌جمهور اوباما برای آزادی زندانیان پیش از پایان دوران کاری اش در کاخ سفید مطلع بودند، درخواست هایی دور از دسترس و بزرگ مطرح می کردند . همین امر موجب شکست مذاکرات شد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، ضمن تائید این خبر گفت که علت شکست این رایزنی ها ، جدی نبودن ایرانی ها بوده است اما جزئیات بیشتری از محتوای مذاکرات و درخواست های ایران ارائه نداد.

ایران و آمریکا چند روز پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) اعلام کردند که به توافقی برای آزادی چند شهروند آمریکایی زندانی در ایران در ازاء لغو اتهامات علیه چند تن از شهروندان ایرانی در ‌آمریکا دست یافتند. در آن زمان ، مقامات هر دو کشور تاکید کردند که این توافق در نتیجه رایزنی هایی جداگانه از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به دست آمده است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها