حملات گسترده آمریکا گروه الشباب را تضعیف نکرده است

تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهند که حملات هوایی بی‌سابقه آمریکا علیه گروه تروریستی الشباب در سومالی بدون تاثیر قابل توجهی در تضعیف این گروه افراطی، تنها تلفات سنگینی به جا گذاشته است.

حملات گسترده آمریکا گروه الشباب را تضعیف نکرده است

آمریکا سال جاری میلادی 29 حمله هوایی علیه الشباب صورت داده است. آمریکا همچنین در سال 2017، 27 حمله هوایی علیه این گروه وابسته به القاعده صورت داد. چهار حمله دیگر نیز در این سال در شرق سومالی علیه گروه کوچکی انجام شد که وابسته به داعش بود.

برخی حملاتی که علیه الشباب صورت گرفته، تلفات قابل توجهی را به دنبال داشته و ماه گذشته میلادی دست‌کم 60 نیروی این گروه در حمله‌ای به یک اردوگاه آموزشی در استان مودوگ سومالی کشته شده‌اند اما تحقیقاتی که نتایج آن هفته گذشته منتشر شد، بیانگر آن است که با وجود کاهش تعداد عملیات این افراطگرایان، الشباب با این حملات هوایی مرگبار سازگاری پیدا کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، تحلیلگران موسسه "هیرال" در موگادیشو پی برده‌اند که این گروه حملات خود را علیه پایگاه‌های دولتی کاهش داده اما شمار حملاتش علیه ادارات دولتی و کسب‌وکارهایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، به شدت افزایش یافته است.

در گزارش این موسسه آمده است: بمب‌گذاری‌های این گروه دو برابر افزایش یافته که نشان می‌دهد الشباب هوشیارانه تصمیم گرفته بمب‌گذاری را به روش‌های دیگر برای هدف قرار دادن دولت سومالی و متحدانش، به عنوان روش حمله‌ کارآمدی که نفراتش را در معرض خطر قرار نمی‌دهد، در اولویت قرار دهد.

روز جمعه سه بمب‌گذاری در موگادیشو منجر به کشته شدن ده‌ها نفر شد. به گفته منابع امنیتی سومالی، این حمله هتل‌هایی را هدف قرار داده بود که پول محافظت خود را پرداخت نکرده بودند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مبارزه با اقدامات شبه‌نظامیان درگیر به بن‌بست رسیده است. حسین شیخ علی، مدیر اجرایی موسسه هیرال و مشاور امنیت ملی سابق سومالی می‌گوید: الشباب مطمئنا قدرتمندتر نمی‌شود اما دولت هم قوی‌تر نمی‌شود. آمریکا خیلی فعال بوده و به اهداف بسیار مهمی حمله کرده است اما حفظ قلمرو بسیار دشوار است.

بیشتر تحلیلگران بین‌المللی با توافق دارند که این درگیری به بن‌بست رسیده است. بیل روجیو، نویسنده وبسایت خبری "لانگ وار ژورنال" ماه گذشته در این باره نوشت: حملات پایدار نشان می‌دهد که الشباب توانایی خود برای انجام حملات متداول را علاوه بر ظرفیتش برای حملات تروریستی حفظ کرده است.

ارتش آمریکا با این حال تاکید دارد که حملات هوایی توانایی الشباب را برای برنامه‌رزی برای حملات آینده کاهش داده، در شبکه رهبری آن ایجاد اخلال کرده و آزادی‌اش را برای عملیات در این منطقه کاهش داده است.

آمریکا از اوایل سال 2017 و پس از تایید گسترش عملیات نظامی از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور، حضور نظامی خود در سومالی را افزایش داده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها