بازرس سازمان ملل: وضعیت حقوق بشر در کره‌شمالی تغییری نکرده است

بازرس مستقل سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در کره شمالی اظهار کرد، نشست‌های رهبر این کشور با روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا تغییری در وضعیت نامطلوب حقوق بشر این کشور را به دنبال نداشته است.

بازرس سازمان ملل: وضعیت حقوق بشر در کره‌شمالی تغییری نکرده است

بازرس مستقل سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در کره شمالی اظهار کرد، نشست‌های رهبر این کشور با روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا تغییری در وضعیت نامطلوب حقوق بشر این کشور را به دنبال نداشته است.

به گزارش ایسنا، توماس اوخئا کویینتانا، بازرس مستقل سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت، در بیانیه‌هایی که به دنبال دیدارهای کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا منتشر شده، اشاره‌ای به مساله حقوق بشر در کره شمالی نشده و این امر "بسیار نگران‌کننده" است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش می‌دهد: این مقام سازمان ملل همچنین به گزارش‌هایی درباره "سوءاستفاده گسترده و سیستماتیک" از حقوق بشر و یافته‌های یک کمیسیون تحقیقات سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ مبنی بر احتمال وقوع جنایت علیه بشریت در کره شمالی اشاره کرد.

کویینتانا گفت: وضعیت حقوق بشر (در کره شمالی) در حال حاضر تغییری نکرده است.

وی افزود، مقابله با زرادخانه‌های هسته‌ای کره شمالی برای بشریت بسیار مهم است و به شدت از ایجاد روابط نزدیک میان دو کره و مذاکره با آمریکا که کاهش تنش‌ها و بهبود چشم‌انداز صلح را به دنبال داشته، حمایت می‌کند.

این مقام سازمان ملل در عین حال تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در کره شمالی نباید نادیده گرفته شود.

او با اشاره به هشدارهایی که پیش از این درباره وقوع جنایت علیه بشریت از سوی ارتش میانمار داده بود، اظهار کرد: نمی‌گویم شرایط کره شمالی مانند میانمار است اما نباید در برخورد با کره شمالی به لحاظ بررسی وضعیت حقوق بشر ضعیف عمل کنیم زیرا دیر یا زود پیامدهای آن به ما بازخواهند گشت.

وی ادامه داد: با پیشرفت سریع روند مذاکرات و ایجاد روابط نزدیک با کره شمالی، ما فعالان حوزه حقوق بشر نیز باید سریع‌تر عمل کرده و طرح‌های پیشنهادی مختلفی را مطرح کنیم.

کویینتانا اظهار کرد، یکی از طرح‌های پیشنهادی‌اش این است که از کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست کند که "روند مشترکی" را با شرکت کره شمالی مطرح کند.

این بازرس سازمان ملل همچنین از کره شمالی درخواست کرد که "تعهد خود را نسبت به دستور کار حقوق بشر" ابراز کرده و به او اجازه دهد که از این کشور دیدار و با رهبران آن گفت‌وگو کند.

این وکیل حقوق بشر آرژانتینی گفت، ماه مارس گذشته به مقامات کره شمالی گفته است که دولت باید روند آزادی زندانیان سیاسی را در اثبات تعهدش به حقوق بشر آغاز کند.

وی افزود: ما در رسانه‌ها دیدیم که رهبری کره شمالی برخی زندانیان را عفو و آزاد کرد. این اخبار بسیار مهمی بودند اما هنگامی که برای دریافت جزئیاتی از آزادی و عفو این زندانیان به کره شمالی نامه نوشتیم، واکنشی از سوی آنان دریافت نکردیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها