سوئیس صادرات تسلیحات را تسهیل می‌کند

شرکت تسلیحات‌سازی دولتی سوئیس موسوم به RUAG هولدینگ (شرکت سهامی مشترک دفاعی) پس از گزارش روزنامه زونتاگزبلیک اذعان کرد نارنجک‌هایی که ۱۵ سال پیش به امارات متحده فروخته بود احتمالا به دست شبه‌نظامیان سوری رسیده است.

سوئیس صادرات تسلیحات را تسهیل می‌کند

به نظر می‌رسد سوئیس قصد دارد قوانین صادرات تسلیحات را ساده‌تر کند تا بتواند به کشورهای درگیر جنگ‌های داخلی سلاح و مهمات بفروشد. این در حالی است که گزارش روزنامه‌ای فاش کرد نارنجک‌های دستی ساخت سوئیس به دست شبه‌نظامیان سوریه رسیده‌ است.

شرکت تسلیحات‌سازی دولتی سوئیس موسوم به RUAG هولدینگ (شرکت سهامی مشترک دفاعی) پس از گزارش روزنامه زونتاگزبلیک اذعان کرد نارنجک‌هایی که ۱۵ سال پیش به امارات متحده فروخته بود احتمالا به دست شبه‌نظامیان سوری رسیده است.

با این وجود، اعضای بزرگترین حزب موسوم به مردم سوئیس (SVP) ابراز تردید کردند که این مساله دولت را از تسهیل قوانین صادرات تسلیحات منصرف کند؛ این طرح ماه ژوئن پس از درخواست صنعت تسلیحاتی این کشور برای تغییرات پیشنهاد شد.

دو کمیته پارلمانی مهم سوئیس این سیاست جدید را تایید کردند و دولت برن می‌تواند از طریق تنظیم مقررات آن را اجرایی کند. براساس قوانین جدید، کشورهای درگیر جنگ داخلی تا زمانی امکان خرید تسلیحات سوئیسی را دارند که مشخص باشد دلیلی برای استفاده از این تسلیحات در درگیری‌های داخلی وجود ندارد.

حامیان این طرح از جمله حزب مردم سوئیس تاکید دارند، آنها باید از مشاغل در صنعت تسلیحاتی مستقل سوئیس حمایت به عمل آورد چرا که از نظر برخی، این مساله برای توانایی سوئیس در حفاظت از خود در بحران حیاتی است.

شرکت‌های سوئیسی در سال ۲۰۱۷ توانستند اجازه دولت برای صادرات ۴۴۶.۸ میلیون فرانک سوئیس (۴۶۰.۸ میلیون دلار) سلاح به ۶۴ کشور را بدست آورند که هشت درصد افزایش نشان می‌دهد. حدود ۵۰ درصد این تسلیحات راهی اروپا شد اما میزان سهم آن از ۵۲ درصد سال ۲۰۱۶ کاهش نشان می‌دهد. در همین حال صادرات تسلیحات سوئیس به کشورهای آمریکایی و آسیا افزایش داشت.

ورنر سالزمن، رئیس کمیته امنیتی پارلمان سوئیس به رویترز گفت: مساله نارنجک‌ها کاملا احساسی است و اصلا به تسهیل قوانین صادرات تسلیحات دولت سوئیس ارتباطی ندارد. این قوانین جدید به کشورهایی که درگیر جنگ‌های داخلی هستند اجازه می‌دهد تا به سامانه‌های دفاع موشکی ساخت سوئیس برای حفاظت از شهروندانشان دسترسی یابند.

روزنامه زونتاگزبلیک یکشنبه گزارش داد شبه‌نظامیان داعشی نارنجک‌های دستی ساخت RUAG در سوریه دارند و تصاویر تسلیحاتی که از شبه‌نظامیان توقیف شده است، آن را اثبات می‌کند. این شرکت در واکنش به این خبر اعلام کرد، گمان می‌رود این نارنجک‌های دستی جزو ۲۵۰ هزار نارنجکی باشد که ۱۵ سال پیش به امارات فروخته شد و ظاهرا بعدا به سوریه راه یافته است.

این اولین بار نیست که مهمات ساخت این شرکت سوئیسی از امارات به دست شورشیان سوری می‌رسد. این گونه مهمات در سال ۲۰۱۲ هم در انبارهای ارتش آزاد سوریه که با دولت بشار اسد می‌جنگند، کشف شد. مخالفان این طرح تاکید دارند که مشکلاتی در رهگیری تسلیحاتی که از سوئیس منتقل شده است، وجود دارد. مارتین لندولت، رئیس حزب دموکراتیک محافظه‌کار سوئیس به این روزنامه گفت: این یکی از نمونه‌هایی است که دشواری رهگیری و کنترل تسلیحات ارسال شده را نشان می‌دهد.

این شرکت سوئیسی می‌گوید از سال ۲۰۰۳ - ۲۰۰۴ نارنجک و سایر مهمات به کشورهای عربی تحویل نداده است. سخنگوی دولت سوئیس هنوز در این رابطه اظهارنظری نکرده است. این شرکت جزو اصلی‌ترین صادرکنندگان تسلیحات در سوئیس است.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها