رسانه های جنوب شرق آسیا:

قضات دیوان بین المللی دادگستری میان ایران و آمریکا داوری می کنند

رسانه های جنوب شرق آسیا با انعکاس گسترده طرح دعوی ایران علیه آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری لاهه، اعلام کردند قضات این دیوان میان ایران و آمریکا داوری می کنند.

قضات دیوان بین المللی دادگستری میان ایران و آمریکا داوری می کنند

ویتنام نیوز با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت: ایران شکایت خود علیه آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم ها علیه این کشور را در دیوان بین المللی طرح کرد. این تارنمای ویتنامی نوشت: ایران دادخواست خود را در اواخر ماه جولای ( ماه گذشته) تسلیم دیوان بین المللی دادگستری کرد و خواستار رای این دادگاه در لغو تحریم های ضد ایرانی شد.
مالزی کینی دیگر رسانه جنوب شرق آسیا در این زمینه گزارش داد: وکلای ایرانی از دادگاه بین المللی خواستند تا علیه آمریکا رای صادر کنند.
این رسانه مالزیایی افزود: وکلای ایرانی تحریم های جاری و آتی آمریکا علیه ایران را موجب گرانی اجناس و بیکاری ایرانیان به قصد تخریب اقتصاد و ارز ایران دانستند.
فری مالزی تودی نیز دراین زمینه گزارش داد: طبق گزارش نمایندگان ایران در این دادگاه اقدام آمریکا نقض صریح عهدنامه سال 1955 مودت ایران و آمریکاست.
این رسانه منطقه ای افزود: دادخواستی که وکلای ایرانی در دادگاه مطرح کردند براساس این معاهده بوده که همچنان معتبر است.
'مالای سان' دیگر رسانه مالزیایی نیز با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: ایران از دادگاه بین المللی دادگستری خواست تا با صدور رای تحریم های آمریکا را تعلیق کند.
به گزارش این تارنما، وکلای ایران در این دیوان تاکید کردند: اقدام آمریکا علیه ایران نقض صریح پیمان مودت است و آمریکا قصد دارد به اقتصاد ایران آسیب شدید بزند.
طبق گزارش های رسانه ای پس از چهار روز بررسی شکایت ایران در دیوان دادگستری بین المللی، این نهاد قضایی سازمان ملل ظرف یک ماه رای خود را صادر می کند.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه 25 تیر اعلام کرد که ایران از آمریکابه دلیل'نقض عهدنامه مودت وروابط اقتصادی وحقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955' شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است.
'عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دول متحده آمریکا و ایران' که در تارنمای سازمان ملل نیز بارگذاری شده، در 23 مرداد 1354 هجری شمسی (15 اوت 1355 میلادی) میان نمایندگان دو کشور امضا شد و در جلسه سه ‌شنبه بیست و هشتم اسفند ماه 1335 به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
بر اساس بند 2 ماده 21، 'هر اختلافی بین طرفین معظمین متعاهدین در مورد تفسیر یا اجرای عهدنامه فعلی که از طریق دیپلماسی به نحو رضایت بخش فیصله نیابد به دیوان دادگستری بین المللی ارجاع خواهد شد مگر اینکه طرفین معظمین متعاهدین موافقت کنند که اختلاف به وسائل صلح جویانه دیگری حل شود.'
بند 2 ماده 23 تصریح می کند: این عهدنامه مدت ده سال معتبر خواهد بود و پس از آن نیز تا موقعی که به ترتیب مقرر در این عهدنامه خاتمه پذیرد به قوت خود باقی خواهد بود.
در بند 3 ماده 23 نیز آمده است: هر یک از طرفین معظمین متعاهدین میتواند با دادن اخطار کتبی به مدت یکسال به طرف معظم متعاهد دیگر در انقضاء مدت ده سال اولیه یا هر موقع پس از آن این عهدنامه را خاتمه دهد (فسخ کند).
در پی این شکایت، دیوان بین المللی دادگستری 2 مرداد طی نامه ای رسمی خطاب به مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا، به دولت واشنگتن هشدار داد از هر گونه اقدام جدید در این زمینه اجتناب کند، و 'توجه دولتمردان کاخ سفید را به این ضرورت جلب میکند که باید در زمینه مورد دعوا (بازگشت تحریمها) طوری عمل کند که آرای آینده دیوان که بعد از جلسه 27 اگوست (پنجم شهریور) صادر خواهد کرد، بلا اثر نشود.'

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها