اولین موضع گیری خارجی دولت جدید استرالیا علیه چین رقم خورد

دولت جدید استرالیا در اولین موضع گیری خارجی خود از جنگ تجاری آمریکا علیه چین و ممنوعیت فعالیت شرکت های مخابراتی چینی در این کشور حمایت کرد.

اولین موضع گیری خارجی دولت جدید استرالیا علیه چین رقم خورد

از رسانه های استرالیایی' ماریس پین' وزیر امورخارجه دولت جدید استرالیا در گفت وگو با خبرنگاران گفت: دو شرکت مخابراتی زد تی ایی ZTEو هواویHUAWEI از ارائه خدمات زیرساختی پهنای باند و نسل پنجم اینترنت بی سیم/ 5G به استرالیا ممنوع شدند که این اقدام در راستای امنیت ملی این کشور انجام شده است.
استرالیا که در جنگ تجاری علیه چین موضع آمریکا را دنبال می کند و اعلام کرده است که فعالیت شرکت مخابراتی هواوی و زد تی ایی چین در زیرساخت های ارتباطی این کشور ممنوع است که این اقدام احتمالا تنش های میان کانبرا- پکن را که از یکسال پیش آغاز شده است، افزایش خواهد داد.
دولت استرالیا اعلام کرد نگران آن است که این شرکت ها با جمع آوری اطلاعات علیه این کشور اقدامات جاسوسی انجام دهند.
پارلمان استرالیا درپی هشدارهای مقام های امنیتی این کشور در اوایل سال جاری با تصویب قانون مداخله نفوذ اتباع خارجی ، زمینه اقدامات مقابله با جاسوسی در این کشور را افزایش داد.
چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا و دومین کشور ارسال کننده مهاجر به این کشور پس از هند است. تقریبا 160 هزار دانشجوی چینی در استرالیا تحصیل می کنند و ثروتمندان چینی، استرالیا را بهشت سرمایه گذاری می دانند.
مقام های استرالیا می گویند این کشور باید حتی در مورد واردات کالاهای چینی و گردشگران و دانشجویان چینی تصمیمات جدیدی اتخاذ کند تا از نفوذ بیشتر چین دراین کشور جلوگیری شود.
وزارت صنایع و معادن چین با انتشار بیانیه ای در وبگاه خود که در رسانه های استرالیایی بازتاب یافته دراین زمینه واکنش نشان داد و اعلام کرد: 'دولت استرالیا تصمیم اشتباه گرفته و این اقدام تاثیر منفی بر فعالیت های مشترک شرکت های چینی و استرالیایی دارد.
پین وزیر امورخارجه جدید استرالیا در هفته جاری به عنوان وزیر سوگند یاد می کند اما شب گذشته از تصمیم دولت خود علیه شرکت های چینی دفاع کرد و گفت که این موضوع به طور خاص Huawei و ZTE را هدف قرار نداده بلکه تمام شرکت های خارجی و سایر شرکت های چینی را شامل می شود.
دوشرکت چینی نیز با صدور بیانیه ای این تصمیم دولت استرالیا را 'سیاسی' دانسته و اظهار کردند این اقدام کانبرا نتیجه یک فرآیند تصمیم گیری مبتنی بر واقعیت، شفاف، عادلانه و به نفع مردم استرالیا نبود.

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها