حفاظت هسته ای به دغدغه ژاپن در المپیک 2020تبدیل شده است

حدود دو سال تا المپیک تابستانی 2020 توکیو باقی مانده انباشت مقدار زیادی پلوتونیم در ژاپن، این کشور را بر آن داشته است تا به فکر تقویت حفاظت از تاسیسات هسته ای در برابر حملات تروریستی و هسته ای باشند.

حفاظت هسته ای به دغدغه ژاپن در المپیک 2020تبدیل شده است

دولت ژاپن در همین راستا تصمیم گرفته است با اتخاذ تدابیری، خطر آسیب پذیری نیروگاه های هسته ای در برابر هر حمله تروریستی را کاهش دهد کارشناسان ژاپنی چند روز قبل به دولت هشدار داده بودند داشتن مقادیر زیادی پلوتونیم، ممکن است این کشور را در المپیک 2020 طعمه تروریست ها و حملات تروریستی کند.
گارد ساحلی ژاپن در پی این تهدیدها اعلام کرد که برای جلوگیری از حمله به این تاسیسات از گشتی های ویژه استفاده خواهد کرد و قرار است دو فروند کشتی بزرگ هزار و 500 تنی خود را در دریای ژاپن مستقر کند تا با هر حمله تروریستی احتمالی به نیروگاه های هسته ای، مقابله کند.
این کشور در چارچوب برنامه تامین سوخت نیروگاه های اتمی خود، مقدار زیادی پلوتونیم تولید کرده است که با آن می تواند دستکم 6 هزار بمب اتمی بسازد داشتن چنین انبار بزرگی از پلوتونیم حالا این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است این کشور را در مقابل حملات تروریستی آسیب پذیر کرده و یا در مقابل بلایای طبیعی به مخاطره بیاندازد.
ژاپن اگرچه کشوری عاری ازتسلیحات اتمی محسوب می شود اما این اجازه راداشته تا باسوخت اتمی که از نیروگاه هایش بدست می آورد و با فرآوری روی آن، این تولیدات را به پلوتونیم تبدیل کند.
سوخت اتمی برای کارکرد نیروگاه های هسته ای یک لازمه است اما وجود انبار بزرگی از پلوتونیم باعث شده است تا به این کشور در خصوص حملات تروریستی با این انباشت پلوتونیم، هشدار داده شود.
کارشناسان می گویند داشتن این حجم از پلوتونیم ژاپن را آسیب پذیر می کند و ممکن است به مسابقه ای برای انباشت پلوتونیم در آسیا بیانجامد و بخصوص چین را به این اندیشه بیاندازدکه فراوری سوخت هسته ای برای داشتن پلوتونیم بیشتر را به انجام برساند.
آنان خاطرنشان می کنند حتی ممکن است این وضعیت باعث شودتا کره شمالی به بهانه وجودچنین انباربزرگی از پلوتونیم، برنامه خلع سلاح هسته ای را به تاخیر بیاندازد و یا تروریستها را به این اندیشه بیندازد که ژاپن را هدف قرار دهند.
دولت ژاپن برای اولین باراعلام کردکه میزان پلوتونیم راکاهش می دهد اماحاضر به ارایه نقشه راه و یازمان و محدودیت ویژه زمانی برای این منظور نشده است.
آمریکا بر این باور است که ژاپن دستکم دارای 47 تن المنت های اورانیومی است که به این کشور امکان می دهد تا 6 هزار کلاهک هسته ای تولید کند.
ژاپن نزدیک به دوسال و اندی قبل اعلام کرد که بر اساس توافق صورت گرفته با آمریکا، 331 کیلوگرم پلوتونیم غنی شده خود را که به یک موضوع جنجال برانگیز در این کشور تبدیل شده است، به آمریکا ارسال می کند.
این حجم از پلوتونیم ارسالی می تواند به ژاپن امکان ساخت دستکم 50 بمب اتمی را بدهد و این مساله مدتها است که به یک معضل برای این کشور ومتحدش آمریکا که ادعای محدود سازی تولید پلوتونیوم در سطح جهان را دارد، تبدیل شده است.
المپیک تابستانی2020 ژاپن از(24جولای تا8 اگوست)سال۲۰۲۰برابربا(3تا18مرداد) 1399 هجری شمسی برگزار می شود.

منبع: ایرنا

61

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها