روزنامه نگار انگلیسی: داعش مجددا در حال قدرت گرفتن است/ آیا امپراطوری سیاه تکفیری‌ها باز می‌گردد؟

گزارشها نشان می‌دهد که البغدادی در حال حاضر در عراق است و به رهبران و اعضاء داعش دستور داده است که در مناطق مختلف عراق و سوریه پخش شوند.

روزنامه نگار انگلیسی: داعش مجددا در حال قدرت گرفتن است/ آیا امپراطوری سیاه تکفیری‌ها باز می‌گردد؟

کیم سنگوپتا، روزنامه نگار و نویسنده انگلیسی مقاله جدیدی را درباره اوضاع گروههای تروریستی در سوریه و عراق با عنوان "داعش در سایه در حال مبارزه با دشمنان خود است" نگاشته است. سنگوپتا معتقد است که حملات و انتحاری های اخیر در مناطق مختلف سوریه از جمله رقه و اطراف دمشق و نیز کشته شدن برخی سربازان روس و سوریه ای و همچنین قتل برخی شبه نظامیان سازمان های دیگر، همه و همه نشانه های ظهور مجدد داعش در سوریه و عراق هستند.

سنگوپتا اضافه می‌کند که با بازگشت داعش به سوریه، تحرکات و موقعیت های استراتژیک گروههای معارض مختلف کاملا تغییر خواهد کرد. این تغییر در مناطق درگیر سوریه منجر به تغییر اتحادهای مختلف و استعمال خشونت های گوناگون توسط گروه های خشن تروریستی خواهد شد.

نویسنده معتقد است که بین هشت هزار الی ده هزار تن از تکفیری های داعشی هنوز در سوریه و عراق حضور دارند، که این امر نشان دهنده این است که این تعداد ده برابر افراد مسلحی است که این سازمان و گروههای قبلی آن پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 به جای گذاشتند.

نباید فراموش کنیم که با اینکه تعداد تکفیری های سلفی در سال 2011 و پس از آن کمتر از نیروهای تکفیری در حال حاضر هستند، اما تکفیری ها در آن زمان در نهایت توانستند طی سه سال ، کنترل مناطق بزرگی از سوریه و عراق را به دست بگیرند و تقریبا به حومه بغداد برسند.

نویسنده مقاله معتقد است که ابو بکر البغدادی، رهبر گروهک تروریستی داعش، علی رغم تلاش های نیروهای آمریکایی و روس برای دستگیری و یا قتلش، همچنان زنده و آزاد است. گزارشها نشان می‌دهد که البغدادی در حال حاضر در عراق است و به رهبران و اعضاء داعش دستور داده است که به مناطقی که در حملات هوایی نیروهای ائتلاف عراقی مورد حمله قرار گرفته بود، بازگردند.

عوامل بسیاری در قدرت گیری مجدد داعش نقش دارد. قوای نظامی روس و آمریکا در حال توافق هستند. علاوه بر این، نیروهای کرد که یکی از مهم ترین موانع نفوذ داعش هستند، اکنون با نیروهای ترکیه مبارزه می‌کنند. علاوه بر این، طبق مشاهدات خبرنگاران، نارضایتی مردم محلی به خاطر جمع آوری مالیات در مناطق مختلف عراق بیشتر و بیشتر شده است.

سنگوپتا در پایان مقاله خود نتیجه می‌گیرد که با تداوم این شرایط و در صورت عدم توجه دولت عراق و سوریه ، احتمال قدرت گیری مجدد داعش از طریق اتحاد با سایر گروهها و اشغال مناطقی از سوریه و عراق وجود دارد.

منبع: رای الیوم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها