کلید حل بحران اردن در سوریه است

معاون سابق نخست وزیر اردن گفت: باز شدن مرزهای همجوار با سوریه از ضرورت ها و کلید حل بحران اقتصادی کنونی این کشور است.

کلید حل بحران اردن در سوریه است

'ممدوح العبادی' دوشنبه شب در گفت و گو با شبکه روسیا الیوم افزود: منافع اقتصادی اردن در بازشدن مرزها با سوریه است و اردن باید برای برقراری آرامش در جنوب سوریه و بازگشت آوارگان مشارکت کند.
وی اضافه کرد: اردن زیر فشارهای بین المللی برای عملی شدن 'معامله قرن' درباره فلسطین قراردارد و بخشی از بحران کنونی کشور مربوط به این فشارهاست.
العبادی اظهارداشت: در گذشته درباره فشارها بر اردن به خاطر کمک به عملی کردن این طرح تردیدهایی وجود داشت ولی اکنون این موضوع به طور واقعی مشاهده می شود.
معاون سابق نخست وزیر اردن گفت:اردن نیازمند یک دولت اقتصاددان است و نه یک دولت مالیاتی و تغییر نخست وزیر به تنهایی مشکلی را حل نمی کند بلکه نیاز به تغییر راهبرد تیم اقتصادی کشور است.
هانی الملقی نخست وزیر اردن به همراه وزرایش استعفای خود را دوشنبه اعلام کردند و «عبدالله دوم» شاه اردن استعفای الملقی را پذیرفت و 'عمر الرزاز' وزیر آموزش‌ وپرورش را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد.
این اقدام با هدف پایان دادن به اعتراضات مردمی در این کشور صورت گرفت.
به دنبال تصمیم دولت اردن برای تصویب پیش نویس قانون مالیات بردرآمد و افزایش بهای سوخت، شهرهای مختلف اردن از روز چهارشنبه گذشته صحنه تظاهرات و اعتراضات مردمی است.
افزایش مالیات ها یکی از خواسته های صندوق بین المللی پول از اردن برای کاستن از بدهی عمومی این کشور است.
اعتراضات جاری در اردن بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در پنج سال گذشته در کشوری است که یکی از باثبات ترین کشورهای منطقه غرب آسیا به شمار می رود.
برکناری الملقی یکی از خواسته‌های تظاهرات کنندگان اردنی علیه افزایش مالیات‌ها بود.
در جریان افزایش تظاهرات مردمی، پلیس اردن 60 معترض را بازداشت کرد که هشت تن از آنها از اتباع غیر اردنی هستند.
اقتصاد اردن در چند سال گذشته بر پاشنه کمک های خارجی می چرخید و در طول بحران سوریه به بهای همراهی با سیاست های برخی کشورهای بحران آفرین منطقه در سوریه، کمک هایی را از آن ها دریافت می کرد.
این کمک ها هم اکنون رو به کاهش گذاشته است و اردن در مقابله با مشکلات اقتصادی خود تنها مانده است.
گذرگاه مرزی نصیب که در طرف اردن جابر نامیده می شود در مرزهای سوریه با اردن میان شهرک نصیب در استان درعا و شهرک جابر در استان مفرق اردن قرار دارد.
گذرگاه نصیب به دلیل عبور کالاها و محصولات اردن، سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از فعال ترین گذرگاه های مرزی سوریه بود.
پیش از آغاز بحران سوریه روزانه حدود 6 هزار و 300 کامیون از هر طرف این گذرگاه عبور می کرد.
پیش ازاین خبرگزاری 'ریانووستی' روسیه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود که مسئولان اردنی با فشار بر گروه مسلح در جنوب سوریه خواستار بازگشایی گذرگاه نصیب و از سرگیری روابط تجاری دو کشور شده اند.
این منبع آگاه اضافه کرد: اردن سالانه افزون بر 800 میلیون دلار به خاطر قطع مسیر تجاری با سوریه زیان می بیند.

منبع:ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها