انتخابات ریاست جمهوری 1403 و جریان اصلاحات - اعتدالگرایی

انتخابات تیرماه و اصلاحاتی که با مرگ فاصله کمی دارد/ وقتی خاتمی و دوستان با طناب پوسیده روحانی به چاه افتادند/ همتی و عارف؛ سربازانی با شمشیرهای چوبی

روحانی و اصلاح‌طلبان معتقدند بدون حل مناقشات دیپلماتیک، مسائل اقتصادی حل نمی شود. شاید این سخن درست باشد اما تجربه تلخ سال های 97 الی 1400 باعث شده این تئوری در عمل، کمترین حامی را در بین موافقان و همدلان جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

 انتخابات تیرماه و اصلاحاتی که با مرگ فاصله کمی دارد/ وقتی خاتمی و دوستان با طناب پوسیده روحانی به چاه افتادند/ همتی و عارف؛ سربازانی با شمشیرهای چوبی

حسین آصف- بعد از وقوع حادثه شوکه کننده سقوط بالگرد رئیس جمهور، حالا بسیاری منتظر انتخابات تیرماه 1403 هستند. انتخاباتی که کسی منتظرش نبود اما شهادت ابراهیم رئیسی برگزاری آن را ضروری کرد. در حالیکه بسیاری معتقدند در این انتخابات نیز شاهد رقابت نفس‌گیر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهیم بود، برخی کارشناسان معتقدند که رقابت اصلی میان اصولگرایان خواهد بود و بعید است در این انتخابات نیز مانند انتخابات 1400 شاهد حضور یک اصلاحطلب یا اعتدالگرای قدرتمند باشیم.

بسیاری از محافل اصلاح‌طلبی از حالا نام «همتی» و «عارف» را پیش کشیده و معتقدند اصلاح‌طلبان قرار است روی این دو نام متمرکز شوند. اما خود اصلاح‌طلبان می دانند که قدرت و اعتبار این دو سیاستمدار به حدی نیست که بتوانند اصلاح‌طلبان را پیروز انتخابات 1403 کنند. اصلاح‌طلبان خوشبین معتقدند در سال 1392 نیز کسی روی روحانی حساب نمی کرد و بعد از ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی همه آماده شکست اصلاحات بودند اما اتحاد حزبی باعث پیروزی روحانی شد.

به نظر می رسد در سخن این دسته از اصلاحطلبان یک غفلت بزرگ نهفته است. آنها از تغییر شرایط سیاسی کشور باخبر نیستند و نمی دانند در سال های 80 و 90 رقابت اصلی میان دو گفتمان بود اما در حال حاضر، یکی از گفتمان ها آسیب زیادی دیده است.

تقابل گفتمان اصلاحطلبی و اصولگرایی/ شکست گفتمان مخالف در سال 1396

از سال 1376 تا سال 1396 رقابت اصلی سیاسی در کشور میان دو گروه اصلاحطلب و اصولگرا بود. اصولگرایان روی آرمان ها و ایده های انقلابی تاکید داشتند و اصلاح‌طلبان معتقد بودند در زمینه های متعددی از جمله سیاست خارجی، اقتصاد و مسائل فرهنگی و اجتماعی باید تغییراتی اساسی در کشور صورت بگیرد.

گفتمان اصلاحات در سال 1376 پیروز شد. محمد خاتمی رهبری این جریان را در دست گرفت و توانست تا سال 1384 قدرت سیاسی را در دست بگیرد. در سال 1384 گفتمان اصولگرایی با ایده بازگشت به آرمان های انقلاب، ساده زیستی، پرورش عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد اقتصادی به قدرت رسید.

محمود احمدی نژاد توانست اصولگرایان را دور خود جمع کند و سیاست های آنان را دنبال نماید. در سال 1388 اختلافات این دو گروه به اوج خود رسید. انتخابات ریاست جمهوری در این سال به کشمکش های خیابانی انجامید. در پایان این کشمکش، اصولگرایان پیروز شده و بسیاری از سیاستمداران اصلاحطلب از عرصه قدرت کنار رفتند.

بعد از پایان 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد، اصلاحطلبان از طریق ائتلاف با جبهه اعتدالگرایان به رهبری حسن روحانی توانستند تا حد زیادی به قدرت برگردند. روحانی با دو ایده مبارزه با تورم و رفع مناقشات هسته ای با آمریکا و غرب به قدرت رسید. بعد از انعقاد برجام، گفتمان روحانی و اصلاحطلبان بیش از پیش قدرت گرفت. «اعتدالگرایان – اصلاحطلبان» توانستند در انتخابات مجلس 1394 به یک پیروزی قاطع برسند و روحانی نیز توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ائتلاف اصولگرایان و شخص ابراهیم رئیسی را شکست دهد.

بعد از خروج ترامپ از برجام، بازگشت تحریم ها و تورم فزاینده در کشور، گفتمان «اعتدالگرایی – اصلاح‌طلبی» با یک سقوط تاریخی مواجه شد. اتفاقات و اعتراضات آبان 1398، بحران کرونا و عدم رسیدگی مناسب دولت به این مساله، تورم فزاینده و افزایش شدید قیمت ها و عدم حل مناقشات میان ایران و آمریکا همه و همه باعث شدند روحانی تبدیل به یکی از منفورترین سیاستمداران وقت ایران تبدیل شود.

حامیان روحانی و جریان اصلاحطلبی به مخالفان جدید بدل شدند. جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 1398 و سال 1402 شکست سختی خورد و در انتخابات 1400 نیز نامزد ارشد اصولگرایان یعنی ابراهیم رئیسی به پیروزی رسید.

از زمان آغاز به کار دولت شهید رئیسی تا لحظه سقوط هواپیما و شهادتش، همچنان، گفتمان اصلاحطلبی – اعتدالگرایی در محاق گرفتار است. حامیان دیروز روحانی و خاتمی و ... معتقدند گفتمان آنان قدرت مقابله با جریان اصولگرایی را ندارد. از آن سو، اصولگرایان، بر سیاست های اشتباه دولت روحانی از سال 96 تا 1400 تاکید شدیدی داشته و سعی می کنند میان تصویر و شمایل روحانی و جریان اصلاحطلبی پیوندی محکم بزنند. این مساله باعث پاشیدن هسته مرکزی جریان اصلاحطلبی شده است.

اصلاح‌طلبان ارشد میان شرکت در انتخابات و عدم شرکت در آن مرددند و نمی دانند دقیقا کدام سیاست را دنبال کنند (اینجا بخوانید). به همین دلیل، قدرت ائتلاف با هم را ندارند و در رقابت با اصولگرایان شکست می خورند.

وضعیت بغرنج اصلاحات – اعتدالگرایی در انتخابات 1403

اگر فردی از دل جریان اصلاحات یا اعتدال‌گرایی بیرون بیاید لاجرم باید به یک ایده اساسی تمسک جوید. اصلاح‌طلبان – اعتدال‌گرایان در سالهای اخیر بیش از هر چیز بر حل مناقشات سیاسی میان ایران و غرب و اجرای سیاست موازنه مثبت و عدم گرایش بیش از حد به شرق تاکید داشتند.

روحانی و همفکرانش معتقدند بدون حل مناقشات دیپلماتیک، مسائل اقتصادی حل نمی شود. شاید این سخن درست باشد اما تجربه تلخ سال های 97 الی 1400 باعث شده این تئوری در عمل، کمترین حامی را در بین موافقان و همدلان جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. مخالفان جریان اعتدالگرایی تاکید دارند که «برجام» به عنوان مهم ترین ثمره دولت روحانی بعد از روی کار آمدن ترامپ تبدیل به یک بحران شد.

از آنجا که قرار است انتخابات ریاست جمهوری 2024 تا چند ماه دیگر برگزار شود و احتمال به قدرت رسیدن ترامپ بسیار زیاد است، تئوری حامیان اعتدالگرایی در شرایط بسیار سختی قرار داشته و بعید است آنها بتوانند ایده مرکزی خود را در انتخابات به کار بگیرند. احتمالا نامزدهای مورد حمایت جریان اصلاحطلبی – اعتدالگرایی صرفا به انتقادات اقتصادی به دولت سیزدهم و وضعیت معیشتی اکتفاء کنند. اما مساله این است که این انتقادات به روحانی و دولت دوازدهم نیز بر می گردد و خود در مظان اتهام هستند.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند اصلاحطلبان در همان سال 98 باید راه خود را از روحانی و جریان اعتدالگرایی اش جدا می کردند تا شانسی برای آینده داشته باشند اما این اتفاق نیفتاد. البته باید توجه داشت که شرایط سیاسی و اعتراضات اجتماعی در سال 98 و 1401 چنان چشمگیر بود که حتی اگر اصلاحطلبان راه خود را از روحانی جدا می کردند، باز بعید بود بتوانند به جریان اصلی اپوزیسیون داخلی و محور سیاسی نسل جدید تبدیل شوند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • ناشناس
    14

    احمدی نژاد و حزبش با هر شعاری امدند مردم را به همان مبتلا کردند و روحانی با حزبش با شعارش که امد ، این اصولگرایان بودند که از ترس محو شدن چوب های را برای لای چرخ دولت روحانی تراشیدند، ، و اما ویرانی حزب اصلاح طلب فقط بدست خواص حاکمیت و در شورای نگهبان اتفاق افتاد نه بدست مردم ، وقتی دو چهره ی با رتبه سیاسی اصلاح‌طلبی پایین را در کنار یک اصولگرای قوی که تمام ارکان نظام پشتش هستند قرار میدهید بی شک شکست میخورند ، شما انتخابات پیش رو سید محمد خاتمی را تایید کنید و از انطرف قویترین گزینه اصولگرا با پشتیبانی تمام نظام قرار دهید می‌بینید چه کسی پیروز میشود ، انتخاباتی عظیم خواهد بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      75

      اولا شورای نگهبان نباید افراد نامحرم و نالاق تایید صلاحیت کند دوم هم خود دولت روحانی چوب لای چرخ خودش گذاشت سوم اینکه این ادبیات ها که کی تایید صلاحیت شود و نشود رای می‌آورد و نمی آورد و مشارکت کم می شود و زیاد می شود بحث انحرافی هست و اثری ندارد

    • ناشناس
      1

      حالا مثلا اصولگرایان 5 درصدی زنده هستند ؟؟؟؟ دیگه به دیگ میگه سیاه

    • ناشناس
      5

      ناشناس 11:27
      نامحرم و نالایق را باید مردم تشخیص دهند در غیر اینصورت باندی سیاسی به این بهانه که مردم نمی فهمند و ما باید جایشان تصمیم بگیریم دیکتاتوری راه خواهد انداخت.

    • ناشناس
      0

      «شورای نگهبان قانون اساسی» وبیشتر«شورای نگهبان فقه اسلامی»وایضا«شورای نگهبان نظام جمهوری اسلامی» هرکدام را که تفسیرکنید اصلاح طلبان (قدیمی،جدید)جایی در این قدرت نظام اسلامی ندارند نفسیرقانون برای حفظ نظام ،،، «اصولگرایی» است نه« اصلاح طلبی »هرکس قبول ندارد چه بخواهدوچه نخواهددرزمین نظام اسلامی بازی می کند خارج از اینکه چه چیزی به نفع ایران است ،،تاکی می خواهیدازروی احساس تفسیرکنیدبرای یکبار منطقی باشیدوقانون اساسی را دوباره مطالعه کنید

    • 🌍
      11

      آیا بهترین گزینه امتحان پس داده و با تجربه محمد رضا عارف معاون اول آقای محمد خاتمی نیست ؟

    • ناشناس
      2

      چرا واقعیت را نمی گویید باید کل واقعیت گفته بشه رئیسی هم با وعده درست کردن بورس آمد ولز آخرش چی شد بورس خرابتر از گذشته شده فقط از سال گذشته اکثریت سهام ها بیش از ۶۰ درصد منفی شده واقعیت چیزی هست که باید با شفافیت گفته بشود.

  • ناشناس
    7

    بدون حل مشکلات کشور انتخابات یک فریب است انان که میگویند حل مشکلات کشور در گرو انتخابات است هیچ کاری برای رفع مشکلات کشور نمیکنند اگر راست میگویند برجام و اف ای تی اف را قبول کنند

  • بازنشسته
    10

    با این وضعیت کثیف اقتصاد،که هیچ کارمندوکارگرحقوق ثابت بگیرنمیتونن هیچی بخرن وشرمنده خانواده هستیم انتظار دارید درانتخابات هم شرکت کنن؟فقط گروهای خاص مثل کارکنان بانکها،قوه قضائیه،وخلاضه هرگروهی که زورش به کانونهای قدرت میرسه تاحدودی در رفاه نسبی زندگی میکنن!خدا لعنت کنه باعث وبانی این تفاوتها رو٪٪

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      عزیزم انتخابات برای چی هست؟!!!

    • ناشناس
      1

      ناشناس مکرر 11:28
      انتخابات برای این هست که کشوری که متعلق به ملت است با ارای ملت اداره شود نه با ارای یک جمع چند نفره.

    • عادل
      0

      چرا هر چی میشه به کارمند بانک گیر میدین شماها

  • ناشناس
    8

    رئیسی فقط با شاخص سازی بورس را بالا برد ولی در واقع تمام سهم ها زیر قیمت سال 98 معامله می شوند این یک کلاه برداری آشکار برای دادن آمار غلط بود از اردیبهشت ماه سال گذشته سهامداران بیش از 60 درصد در زیان هستند ولی شاخص از پارسال فقط 35 درصد ریخته فقط دارن با شاخص سازها شاخص کل را بالا میبرند واقعا دیگه جون___مون به لب رسیده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      31

      اشتباه گفتی

  • عین اله خداکرمی
    75

    سلام ،بنده به گفتمان شهید آیت الله رئیسی وجبهه انقلاب رای میدهم نه به گفتمان روحانی ،عارف ولاریجانی اعتبارکالابرگی اینا تمام شده ،انشاالله احمدی نژاد ثبت نام میکنه وشورای نگهبان هم تایید میکنه وایشان رئیس جمهور خواهدشد

    نظرات شما -
    • م.
      3

      اخوی گفتمان رییسی و موافقت با احمدی نژاد ؟؟
      دو گفتمان متضاد را با هم جمع زدن حاصلش صفره

  • رمضانی
    4

    آنچه مانع اصلاح طلبی وحضورمردم در ارکان نظام وانتخابات است قدرت نامشروع جریان مقابل که متاسفانه ازپشتوانه مردمی اندکی برخورداند ومتاسفانه چینش هرم قدرت بطور فزاینده ایی انحصارطلب گردیده که با رانت وتهدیدو تطمیع همان اندک طرفدار درمقابل مردم قدعلم کرده وشوربختانه با سوء مدیریت وبا ایجاد ناامیدی ارکان نظام مقدسمان رامتزلزل کرده این جریان مانند موریانه از داخل نظام به مردم ضربه میزنند وحتی مقام معظم رهبری علیرغم تذکرهای دلسوزانه از اینان دل خوشی ندارد و

  • مهدی پور
    49

    این بازنشسته ها که هیچ فقط سیر بشو نیستند حتی اگر نعوذ بالله خدا هم بیاید رئیس جمهور بشود دایم نق می زنند ملت ایران داغدار است ودشمنان چشم به امید انحراف هستند پس بیاید با یک حماسه دیگر جای خالی ،رجایی ها، باهنرها، رئیسی ها را پر کنیم این حزب وجناج را کنار بزنیم ویک فرد اصلح لایق این ملت شهید پرور را به دنیا معرفی کنیم والله رای به اصلاح طلبها خیانت به خون شهدا اینها نژاد انگلیسی دارند وخیانت به ملت می کنند

    نظرات شما -
    • رضا
      5

      بازنشسته از پس انداز خودش در صندوق می خوره کمی ادب داشته باش نق زدن کار امثال تو ساندیس خوره

    • ناشناس
      5

      بابای من به اداره سرش گرم شد الان امثال تو از دلاکی در ماه میلیارد درآمد دارین

    • ف
      4

      اینام میان فقط آسفالت آباد و هتل های کنار شهر ها و تبدیل باغات خارج شهر به هتل همین

    • ناشناس
      6

      این حکومت مفتخور است که سرمایه بازنشستگان را به یغما برده است،خودت هم یک روزی بازنشسته میشی،باز نشسته حداقل باید ۲۰۰۰ یورو در ماه حقوق بگیره یعنی حداقل کشورهای درجه سه اروپا،این کجاش،غلط است؟؟؟در ضمن دولت یک کارگزاری بیش نیست،و الکی هی رجایی رجایی نکنید؟اگه رجایی عزیز هم بود،الان مثل بقیه بود،چون فوری شهید شده،نمیشه راجع به عملکرد آن دولت قضاوت کرد،تازه مردم هم گرم انقلاب و جنگ بودن،آن هم مردم احساسی و عاطفی ایران

    • ناشناس
      15

      مطمئن باش وهستی ،شورای نگهبان باقدرت ایستاده بچه های اصلاح طلبان راهم تأییدنخواهدکرد رئیس جمهور بعدی از اصولگرایان دوآتشه خواهد بود

    • ناشناس
      0

      مگرپدرشما مفتخورتشریف دارند که نقش نمی زنند «خدایا این جوان را بازنشسته محتاج دولت قرار بده »

    • ناشناس
      4

      این چه قدر باحال هست و رفته کشورهای دیگر را با ایران مقایسه کرده عزیزم 70الی 80 درصد مخارج زندگی در ایران ریالی هست و اگر دلاری بود که حتی توان آمدن به اینترنت نداشتی

  • مهدی پور
    26

    چهره های فرصت طلب بیدار ودرحال تطهیر خود هستند
    مبادا تاریخ تکرار شود وعلی خانه نشین شود .
    با توجه به انتخابات پیشرو حواسمان به جریان‌های فرصت طلب باشد .
    شهید جمهور ما ثابت کردند که هر کسی لیاقت خادمی ندارد.
    راه رئیسی ادامه دارد.🌹

  • ناشناس
    32

    شاخصه های نماینده اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری ***
    ۱ - قوی و کارآمد برای مدیریت اجرایی کشور
    نخستین ویژگی که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نماینده مجلس است و باید در انتخابات جزو رئوس کار قرار گیرد، قوی و کارآمد بودن برای مدیریت اجرایی کشور است. با دقت و تفکر در این شاخص مشاهده می‌کنیم هرگاه فردی به عنوان نماینده به مجلس راه یافته و فاقد این شاخصه بوده است، در بزنگاه‌های حساس که کشور برای ادامه راه خود به فردی نیاز دارد که باید با قدرت تصمیمات خاص خود را اتخاذ کند.
    ۲- دارای تفکر معقول و شجاعت در عمل
    این ویژگی یکی دیگر از خصوصیاتی است که باید در نمایندگان وجود داشته باشد تا با تفکرات معقول و سنجیده طرح‌های مربوط را ارائه کرده و سپس قوانین لازم را به تصویب برسانند. این ویژگی هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که به دلیل اشتباه‌های نمایندگان مجلس در تصویب قوانین نیمی از دوران چهار ساله نمایندگی مجلس به اصلاح قوانین اشتباه می‌گذاشت. از سویی دیگر باید نمایندگان مجلس در عملکرد‌های خود شجاعت داشته باشند تا در برابر عوامل زور و زر و تزویر ایستادگی کرده و حقوق مردم را استیفا کند.

    ۳ - خستگی ناپذیر و دارای همت بسیار
    نماینده مجلس در مواجه با مشکلات مردم باید خستگی ناپذیر بوده و برای حل این مشکلات همت زیادی داشته باشد. نماینده‌هایی که در مواجه با مشکلات، همت حل آن‌ها را نداشته باشند نباید در مجلس حضور داشته باشند، چراکه صندلی و مکان یک فرد دغدغه‌مند را اشغال کرده و هزینه بیت المال را هدر می‌دهند.

    ۴ - حاضر در بین مردم و دانای نیاز‌های جامعه
    یک نماینده خوب و طراز انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب فردی است که همواره در میان مردم حاضر شده و با شناسایی نیاز‌های آن‌ها در صدد رفع این نیاز‌ها برآید.
    ۵ - بصیر، هوشمند، با تدبیر و با برنامه‌
    نماینده‌ای یک نماینده خوب و قوی است که امور و مشکلات مردم را با بصیرت و هوشمندی برای حل مشکلات و مسائل مردم تدبیر کرده و آن‌ها را با برنامه ریزی مناسب و از راه‌های قانونی حل و فصل کند تا علاوه بر خداوند مردم هم از او راضی باشند.
    ۶ - اهل اجرای عدالت و مبارزه با بی عدالتی

    نماینده ملت باید همواره به عنوان نماینده واقعی مردم برای اجرای عدالت تلاش کرده و با بی عدالتی‌ها مبارزه کند. این صفت زمانی اهمیت پیدا می‌کند که برخی نماینده‌های مجلس به جای ایجاد عدالت با بی عدالتی، اهداف و مطامع سیاسی و اقتصادی را به پیش می‌برند.
    ۷ - حرکت در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور
    فردی که به عنوان نماینده وارد خانه ملت می‌شود باید علاوه بر تلاش برای استیفای حقوق مردم در جهت تحقق آرمان‌ها و اهداف عالی کشور تلاش کند تا کشور را به سوی پیشرفت هدایت کند.
    ۸ - دوری از منفعت‌های شخصی و حزبی
    افراد در دوران پیش از انتخابات و فعالیت‌های تبلیغاتی خود ممکن است از سوی برخی افراد حمایت شوند، این حمایت‌ها از طریق مالی و سایر راه‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین چنین فردی نمی‌تواند نماینده واقعی مردم باشد، چون همواره به فلان حزب و یا فلان شخص وابستگی دارد و باید برای جبران هزینه‌های انتخابات در جهت تحقق اهداف او تلاش کند.
    پس نماینده مردم باید از هرگونه منفعت حزبی و یا شخصی استقلال داشته باشد تا بتواند بی طرفانه و مستقل برای سعادت مردم تصمیم گیری کند.
    ۹ - پایبند به اقتصاد مقاومتی و عدم نگاه به بیرون مرز‌ها
    اقتصاد مقاومتی یکی از نکات مهمی است که رهبر انقلاب طی سال‌های اخیر بر آن تاکید کردند. در واقع این راهبردی بود که با دقت و تیزبینی رهبر انقلاب پس از این اتخاذ شد که آمریکا می‌خواست تا با فشار حاصل از تحریم‌ها، اقتصاد ایران را به طور کامل فلج کرده و ایران را شکست دهد.
    این راهبرد باید با توجه به اقتصاد درون زا و تولید داخل اجرایی و نهایی شود که برنامه ریزی و طراحی برای اجرای موفقیت آمیز آن نیازمند همراهی همه ارگان‌های کشور مانند دولت و مجلس است. نماینده مجلس هم باید در جایگاه قانون گذاری با تصویب قوانین مناسب در این راه تلاش کند.
    ۱۰ - استفاده از شیوه تبلیغاتی صحیح (خودداری از اسراف و پرداخت رشوه‌های تبلیغاتی)
    فردی که می‌خواهد به عنوان یک نماینده وارد مجلس شود باید از شیوه‌های تبلیغاتی صحیح استفاده کرده و از اسراف خودداری کند. بسیاری از کارشناسان بر این نکته توافق دارند که نماینده‌ای که در انتخابات هزینه‌های بسیاری انجام می‌دهد، نمی‌تواند وظایف نمایندگی خود را به خوبی انجام دهد. پس نماینده اصلح باید در انجام تبلیغات از اسراف و پرداخت رشوه‌های تبلیغاتی خودداری کند.
    ۱۱ - پرهیز از بد اخلاقی‌های انتخاباتی
    بد اخلاقی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی یکی دیگر از صفات مذمومی است که نامزد‌ها و داوطلبان نمایندگی مجلس باید از آن عاری باشند. نامزد‌های نمایندگی مجلس باید در طول مدت مجاز تبلیغات از تخریب رقبا پرهیز کرده و توانمندی‌های خود را بیان کنند.
    ۱۲ - پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت
    نامزد‌های نمایندگی مجلس باید علاوه بر توانمند بودن، به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت پایبند باشند و همواره در این راه تلاش کنند.
    ۱۳ - صمیمی بودن با مردم و خود را خدمتگذار مردم دانستن
    داوطلبان نمایندگی مجلس باید متواضع و خاضع بوده و علاوه بر داشتن روحیه خدمت‌گذاری با مردم صمیمی باشند و همواره خود را خادم آنان بدانند.
    ۱۴ - استکبار ستیز، شجاع و مقاوم در برابر فشار‌های دشمن
    نماینده ملت باید همچون امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب استکبار ستیز باشد، یعنی همان آرمان‌هایی که بنیانگذار و رهبر انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند. داشتن شجاعت و مقاوم بودن در برابر فشار‌های دشمن در شرایط کشورمان و منطقه که دشمنان همواره در پی ضربه زدن به انقلاب و ایران هستند بسیار ضرورت دارد.
    ۱۵ - مومن، با تقوا و متوکل به خدا و راستگو
    یک داوطلب نمایندگی مجلس باید مومن، باتقوا و متوکل به خداوند باشد، چرا که برخورداری از چنین ویژگی‌های اخلاقی عامل موفقیت در همه میدان هاست.
    نماینده راستین مردم باید همواره با آن‌ها صادق و رو راست باشد. چراکه در صورت وجود انحراف همچون عدم صداقت و رو راست نبودن، مردم را از رای دادن به او مایوس می‌کند و باعث می‌شود تا مردم در طول زمان با صندوق رای قهر کنند.
    ۱۶ - ساده زیست و دوری از اشرافی‌گری
    نماینده واقعی ملت باید مانند پیشوایان دین و امام خمینی و رهبر انقلاب ساده زیست باشد و از اشرافی گری دوری کند. دارابودن چنین ویژگی‌هایی باعث می‌شود تا نماینده به جای پرداختن به اسراف و تبذیر به فکر رتق و فتق امور مردم باشد.
    ۱۷ - امانت‌دار، پاکدامن و به دور از فساد
    هنگامی که مردم به فردی اعتماد می‌کنند و به او رای می‌دهند انتظار دارند تا او رای مردم را همچون امانت بداند و با پاکدامنی و به دور از فساد برای حل کردن مشکلات مردم تلاش کند.
    ۱۸ - ایمان به نظرات و توانایی‌های مردم

    فردی را می‌توان نماینده واقعی مردم دانست که به نظرات و حرف‌های مردم احترام گذاشته و آن‌ها را با گوش جان بشنود و به توانایی‌های مردم احترام بگذارد.
    انتخاب نمایندگان اصلح برای حضور در مجلس می‌تواند موفقیت‌های زیادی برای کشور به ارمغان بیاورد و مجلس را به راس امور کشور بازگرداند؛ اما انتخاب نمایندگان اصلح بدون استفاده از رهنمود‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ممکن نیست و رهنمود‌های ایشان همیشه چراغ راه مردم برای انتخاب‌های بزرگ بوده است
    خدمت ادامه دارد
    ما نسلی نبودیم که رجایی را درک کنیم
    ممنونیم که آمدی و نشان‌مان دادی
    ریاست‌جمهور یعنی فدا شدن برای جمهور
    سفرت به خیر سید

    نظرات شما -
    • به ناشناس محترم
      3

      این خصوصیات در آقای محمد رضا عارف معاون اول آقای خاتمی آیا وجود نداشته و ندارد ؟

    • ناشناس
      0

      انشا می نویسی ؟
      این همه نوشتی فقط منفی خوردی پس دقیقا ...زدی

  • مهدی پور
    20

    این ملت اولین بار نیست که از چنین موانعی عبور می کند. ملت بزرگ ایران با نعمت وجود ولایت از این حادثه هم عبور خواهد کرد و یکبار دیگر خورشید درخشان انقلاب اسلامی در جهان پرتو نورانی خود را نمایان خواهد کرد.
    ملت ایران از دل آتش ها همیشه سربلند بیرون آمده است؛ در روزهایی که پیش رو داریم انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو خواهیم داشت و یکبار دیگر ملت ایران نشان می دهد که در مقابل دشمنان خواهد ایستاد و این به برکت صبوری و ایستادگی خانواده شهدا و خون شهدایی است که جان خود را نثار این کشور کردند.

  • *****
    35

    با رای خود ایران همه آباد کنیم
    ارواح شهیدان وطن شاد کنیم
    یک بار دگر با صلوات و تکبیر
    ایران ز قیود دشمن آزاد کنیم
    هر رای تو هموطن چو مشتی محکم
    بر دشمن میهن شده تا حد عدم
    یادی تو ز گفتار رئیسی وسلیمانی کن
    جمهوری اسلامی ما هست حرم

  • ناشناس
    8

    مردم انتخابات را بایکوت کنند که صلاح ایران در این است

  • alip
    2

    از رفسنجانی به اینطرف ازخدمات بسیار مهم وسریع این رئیس جمهورهای منتخب ملت گران کردن دلار در اولین زمان ممکن میباشد در قدر شناسی از ملت وظیفه شناس تا کمر مردم رابشکند

    نظرات شما -
    • احمد
      1

      رفسنجانی را انشالله خدا مورد رحمت قرار دهد، اما گرانی و تورم کم نداشتیم زمان آن خدا بیامرز

  • ف
    34

    سوگند یاد میکنم به احمدینژاد وفادارم و به ایشون رای میدهم و به حجاب اعتقاد راسخ دارم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      شما همسرشی؟

  • ناشناس
    11

    در طول تاريخ 3 دهه پرمخاطره انقلاب اسلامي اگر حكومت ديني و رهبري نبود كشور تجزيه مي شد و اينكه امام خميني (ره) فرمودند پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت آسيبي نرسد مصداق اين مسأله است.در زمان جنگ تحميلي 50 نفر از روحانيون كردستان در مقابل دشمنان ايستاده و به شهادت رسيدند كه عامل باقي ماندن كردستان در كشور وجود حكومت ديني مبتني بر ولايت فقيه است. در دوران پس از انتخابات حوادثي به وجود آمد كه هنوز هم ادامه دارد و در حال حاضر متأسفانه برخي رقباي انتخاباتي از حالت اپوزيسيون قانوني در نظام تبديل به اپوزيسيون غير قانوني شده و ميان موضع گيري هاي اينها و دشمنان انطباق وجود دارد. برخي رقباي انتخاباتي بر روي كمك هاي دشمان حساب كرده و درحال حاضر به دنبال ایجاداختلاف ميان قواي سه گانه ، اختلاف علما با يكديگر شكاف ميان نخبگان ، بيان تهديدات و فشارهاي آمريكا و نگران كردن مردم و ايجاد درگيري ميان نيروهاي وفادار به انقلاب هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بشین بینیم بابا حال نداریم

  • بابک
    2

    به استناد تحلیل ها و بررسی های انجام شده ، در بین کاندید های فعلی ریاست جمهوری و در صورت تایید صلاحیت ، شورای نگهبان و ارکان دیگر...بالاترین رای مردمی برای احمدی نژاد و سید محمد خاتمی است.
    محبوبیت احمدی نژاد ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر سید محمد خاتمی است....هیچ رقیبی از لحاظ تعداد رای به این دونفر حتی نزدیک هم نیست...لاریجانی ، فتاح ، پزشکیان در رده های بعدی هستند اما اختلاف زیادی دارند...
    احتمال زیاد ، فتاح و پزشکیان و نیکزاد و مخبر و لاریجانی تایید صلاحیت شده و رقابت بین این ۵ نفر خواهد بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کی تحلیل کرده کجا بررسی شده؟
      همش حرف مفت

    • ناشناس
      1

      شب بلند است و قلندر بیدار....
      صبر کنید ببینید ...بین فتاح و جلیلی و قالیباف و پزشکیان ، یکنفر رئیس جمهور می شود...
      اگر مشارکت کم باشد ، جلیلی یا قالیباف یا فتاح رئیس جمهور می شود ، و اگر مشارکت بالا باشد ، پزشکیان ....

  • چای دبش باغ ازگل
    1

    بجای شمشیر چوبی بگو اسلحه آب پاش پلاستیکی خنده‌دارتره

  • احمد
    15

    با سلام، دوستانی که به شورای نگهبان ایراد می گیرند، اگر در یک واحد یا شرکت تولیدی مواد ورودی توسط واحدکنترل کیفیت کنترل نشود و هر جنسی وارد چرخه تولید شود جز تولید محصول بی کیفیت و در نهایت ورشکستگی آن واحد تولیدی و در خوشبینانه ترین حالت زیان های غیر قابل جبران به وجود می آید، این موضوع در تمام دنیا اتفاق می افتد و هر فردی قادر به حضور در انتخابات نیست

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      حالا شما بفرمایید که اگر همان کنترل کیفیت مشکل داشته باشد تکلیف چیست ؟؟؟؟؟

  • هیتلر
    4

    رفراندوم

  • ناشناس
    3

    شیر مادر نان پدر حلالت عزیز
    گل گفتی
    حقا یک قلم بدست باسوادی
    اینطوری کامنت سیاسی بذارید

  • سوزنچی
    1

    خدا رحمت کند از وقتی رئیس جمهور نیست قیمت دلار کاهشی شده...می شه دیگه بی خیال رئیس جمهور شد ؟
    بذاریم همین جوری پیش بره بلکه تورم بیاد پایین و نرخ مسکن و اجاره و مواد غذایی و خدمات درمانی هم راست و ریس بشه....

  • ناشناس
    15

    مامردم تا شورای نگهبان راداریم غمی نداریم چون بهترین ها معرفی می کنه

  • ناشناس
    1

    نوینده در باره همتی وعارف نوشته رقبای خیلی ضعیف در مقابل ریسی ،از اول هم مشخص بود چه کسی ریس جمهور میشود اگه به عقب برگریم می بینیم هر وقتی کسی از اصلاح طلبان سرکار آمده این اصول گرایان بودن که در جامعه شلوغ کاری کردن از کوی دانشگاه تا سفارت عربستان ووووودرکل اصولگران آدمهای حاشیه ای ودیدشان به قول یکی از بزرگان نوک بینی شان است با آنها به جای نمی رسیم

  • ناشناس
    0

    خوش به حال کاظم صدیقی با این اتفاقات همه یادشون رفت

  • ناشناس
    0

    فقط دکتر محمد رضا عارف اصلاح طلب واقعی است بقیه هیچ صل الی محمد عارف یزدی امد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها