گمانه زنی «امید جوان» از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری

هفته‌نامهٔ قدیمی که در عمر ۲۹ سالهٔ خود دوران ۵ رییس جمهوری ایران را روایت کرده به استقبال انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری رفته البته با این فرض که تاریخ رسمی انتشار آن فردای اتمام مراسم ۵ روزهٔ تشییع و تدفین و ترحیم مرحوم رییس جمهور است.

گمانه زنی «امید جوان» از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری

هفته‌نامهٔ قدیمی «امید جوان» که در عمر ۲۹ سالهٔ خود دوران ۵ رییس جمهوری ایران (هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی و ابراهیم رییسی) را روایت کرده به استقبال انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای گزینش نهمین رییس جمهوری ایران رفته و کسی که قرار است جانشین رییس جمهوری‌یی شود که درسانحهٔ هوایی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ درمنطقهٔ‌ ارسباران جان باخت.

این نشریه با این فرض که پیکر مرحوم رییس جمهور در بارگاه امام هشتم آرام گرفته (‌چون تاریخ شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ بر پیشانی دارد هر چند در تهران زودتر توزیع شده) گزینهٔ ریاست جمهوری بعدی را منوط به این دانسته که کدام فرمول مد نظر باشد: مدل ۱۴۰۰ یا رقابت جدی؟

  مراد از فرمول ۱۴۰۰ این است که پیشاپیش بر سر فردی توافق و اجماع شده باشد و رقبای بالقوه رأی آور را شورای نگهبان به دلایل و بهانه‌های گوناگون حذف کند. کاری که در ۱۴۰۰ با علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان شد. رقابت جدی هم تکرار تجربهٔ سال‌های ۹۲ و ۹۶ است که اضلاع مختلف سیاسی منهای طیف احمدی‌نژاد نامزد داشتند.

  در این تحلیل در حالت اول پرویز فتاح و شاید محمد باقر قالیباف بخت بیشتری دارند هر چند که این دو در فضای رقابتی واقعی و در حضور دیگران نیز کم‌اقبال نیستند. 

  در حالت دوم و در رقابت جدی اگرچه باز بخشی از رقبا را از قبل شورای نگهبان حذف می‌کند اما بستگی به این دارد که چه کسانی باقی مانده باشند. در این تحلیل آمده است:

«امید جوان» و نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری

 «دفتر عمر سید ابراهیم رییسی بسته شد با جان باختنی به تعبیر مقام رهبری: شهادت‌گونه. بال‌گردِ حامل او، وزیر امور خارجه، امام جمعۀ تبریز و استاندار آذربایجان شرقی همراه با سرتیم حفاظت و  کادر پرواز بعد از ظهر 30 اردیبهشت 1403 در ورزقان ناپدید و ساعاتی بعد مشخص شد با کوه برخورد کرده چون در فضای مه‌آلود خلبان، دیدِ کافی نداشته است.

 جواد ظریف می‌گوید: به خاطر تحریم‌هاست و سید ابراهیم رییسی هم قربانی تحریم‌های ناجوان‌مردانه شد که قرار بود صنعت هوایی را در برنگیرد. (پرسش‌ها و ابهاماتی هم البته مطرح است و باید منتظر نتیجۀ بررسی‌ها بود). با پایان عزاداری 5 روزه و تشییع و آرام گرفتن پیکر رییس جمهور فقید در بارگاه امام هشتم از فردا (‌مراد نشریه ۶ خرداد است) بحث انتخابات ریاست جمهوری درمی‌گیرد خاصه این که رهبری هم بر انجام آن در موعد مقرر (‌کمتر از 50 روز دیگر) تأکید ورزیده‌اند.

 اگر مدل 1400 مدنظر باشد پیشاپیش نامزدهای بالقوهٔ رأی‌آور حذف و راه برای یکی یا نهایتا دو نفر هموار می‌شود و آن دو می‌توانند پرویز فتاح و محمد‌باقر قالیباف باشند و حتی محمد مخبر. اگرچه این سومی فاقد جذابیت‌های کافی برای یک رییس جمهور است. اگر بنا‌بر رقابت جدی و نرخ مشارکتِ بالا باشد آن‌گاه به اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان اجازۀ ورود داده خواهد شد و این نام‌ها به صحنه می‌آیند: علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، علی اکبر صالحی، محمد باقر نوبخت، عبدالناصر همتی و مجید انصاری.

 اصول‌گرایان رادیکال هم البته ۳ نامزد جدی دارند: سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و مهرداد بذرباش و این سومی می‌توانست در زمره قربانیان سانحهٔ ارسباران باشد اگر با بال‌گردِ جداگانه راهی تبریز نمی‌شد و مثل مرحوم امیر عبداللهیان در هلی‌کوپتر رییس‌جمهور می‌نشست.

 به این جمع می‌توان محسن رضایی راهم اضافه کرد که اگر ثبت نام کند اسباب طعنه خواهد شد چرا که هر دوره کاندیدا می‌شود. این فهرست کامل نیست اگر یک نام دیگر را نیاوریم و او کسی نیست جز میهمان متفاوت افتتاحیهٔ مجلس خبرگان رهبری در روز سه‌شنبه: محمود احمدی‌نژاد که  دعوت او به این آیین معنی‌دار ارزیابی شد.

 در نظر داشته باشیم کار شورای نگهبان هم در این دوره برای قلع‌ و‌ قمع نامزدها دشوار است چون در 1400 قرار بود هر که قابلیت رقابت با مرحوم حجت‌الاسلام رییسی را دارد حذف شود و تفاوتی نمی‌کرد آن شخص علی لاریجانی باشد (با سابقهٔ 12 سال ریاست مجلس شورای اسلامی و 10 سال ریاست سازمان صدا وسیما و یک بار کاندیداتوری انتخابات در سال )1384 یا اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس جمهوری در همان زمان برگزاری انتخابات با سابقه نامزدی) یا مسعود پزشکیان و علی مطهری که برای مجلس تأیید شده بودند.

   کوتاه این که اگر قرار تکرار مدل 1400 باشد و یکی از پیش مدنظر باشد شورای نگهبان همان رفتار را در پیش می‌گیرد ولی اگر مدل 92 و 96 در دستور باشد آن گاه بهانه‌ای برای حذف امثال پزشکیان نخواهد بود. 

   چشم جهان به انتخابات زودهنگام در ایران است و نرخ مشارکت در آن و اهمیت انتخابات ۸ تیر به این سبب هم هست که این بار انتخابات ریاست جمهوری ما زودتر از آمریکا برگزار می‌شود و بازگشت احتمالی دونالد ترامپ هم درنظر گرفته می‌شود و با این نگاه تفاوت دارد که سعید جلیلی رییس جمهوری شود که ضد برجام است یا علی‌اکبر صالحی که عضو تیم برجام بوده.

   هر چند شنیده‌های تأیید نشده حاکی از آن است که قرار بر انتخابات رقابتی مانند 92 و 96 نیست و مدل 1400 مدنظر است منتها گرم‌تر و عاطفی‌تر و با این نگاه پرویز فتاح می‌تواند گزینه مطلوب حاکمیت باشد چون هم سابقهٔ ریاست کمیتهٔ امداد را دارد و هم به سلامت اقتصادی مشهور است و رییس بنیاد تعاون سپاه هم بوده.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ناشناس
    9

    ما رییس جمهور جوان نمی خواهیم وقت ازمایش و خطا و تجربه اموزی نیست کشور به یک رییس جمهور دانا و توانا و مقتدر نیارمند است

  • ناشناس
    4

    حق نامزدهای اصلح انتخابات [ریاست جمهوری] را با نظارت سلیقه ای من درآوردی استصوابی ضایع نکنید تا این نوبت این بار عظیم کج نشود و به مقصد پایانی برسد!

  • فتاحی
    12

    چقدر پر رو در آتیشان داریم میسوزیم غربگدایان

  • ناشناس
    20

    مدل ١٤٠٠ بهترين مدل انتخابات است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      جدی میفرمایی ؟

    • بی قرار
      0

      فرج الله عارفی با دهها طرح ملی و بین المللی
      یکی از بهترین مدیران اسلامی که تمام کاندیدهای حال حاضر ایشان را می شناسند و کار کرده آن

  • ناشناس
    1

    انتخابات مجلس کار را برای عده ای سخت کرد «آقای قالیباف نفراول تهران نشد» «آقای مطهری رأی نیاورد»ولی آقای پزشکیان در تبریز رأی آورد معاون اول رئیسی هم خیلی شناخته شده نیست (ازطرف مردم عادی)بقیه هم احتمال تأییدشان خیلی مبهم است مخصوصا احمدی نژاد که درصورت تأیید هم باید به خیلی از ابهامات پاسخ دهد که مرد پاسخگویی درست نیست به نظرمی رسد گزینه ای باورنکردنی نیازاست تا مشارکت بی نظیر باشد یا حداقل قابل قبول باید صبر کرد و به دهان شورای نگهبان چشم دوخت

  • ناشناس
    4

    مشارکت آبروریزی مجدد خواهد شد

  • ناشناس
    13

    سعید محمد را فراموش کردید جوان و داتشگاهی و با انرژی و زنگ خطری جدی برای چرخه سنتی کاندیداهای ریاست جمهوری

  • ناشناس
    13

    سلام.
    ریسس جمهوری شهید.
    لفظی غیر این بی انصافی هست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      شما مباشر خداوند هستید؟

  • ناشناس
    12

    سوالی دارم.
    یعنی واقعا انتظار دارید که هر فردی تایید صلاحیت شود؟؟؟
    ریاست جمهوری یعنی بهترین افراد ، سالم ترین و متعهد ترین افراد ، پاکترین افراد ، کارآمد ترین افراد و نکته مهم و اساسی که باید بهش توجه کرد رییس جمهور این کشور باید رنگ بوی اسلامی و عمل و پایبندی جدی به احکام و ارزش های اسلامی و شهدایی داشته باشه.
    این کشور سالهاست به برکت خون شهدا و ایثارگری و فداکاری ها پابرچاست

  • ناشناس
    2

    تا یار که را خواهد و میلش به که افتد ...

  • ناشناس
    3

    حسن روحانی چی؟
    باهنر چی؟
    واعظی چی؟
    اعظم طالقانی چی ؟ مرحومه شده :)

  • توسلی
    1

    در دوره های قبل کسانی که قدرت سیاسی و قدرت رسانه ای را در کشور در دست داشتند با تبلیغات هماهنگ بر ضد احمدی انژاد علیرغم خواست اکثریت جامعه که مایل بودند و هستند احمدی نژاد در انتخابات شرکت نماید مانع و سد راه ایشان با فشار و تاثیر گزاری به مرجع تایید صلاحیت نامزدان ریاست جمهوری شدند . انشالله با تغییراتی که اخیرا در این مرجع صورت گرفته اینبار به خواست اکثریت جامعه احترام گذاشته شود و احمدی نژاد تایید صلاحیت شود

  • ناشناس
    13

    ریئس جمهور دکتر محمود احمدی‌نژاد

  • ناشناس
    7

    توقع ملت از ریاست جمهور بالا رفته

    آقایون کاندیدا اگه خودتون رو به اندازه رئیسی می بینید وارد میدان بشید وگرنه خیر پیش

    در ضمن چهره های تکراری امتحان پس داده و مردود شده بدرد این ملت نمی خورند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      تو این سه سال که قیمتها چندین برابر شد به تو انگاری خوش گذشته

  • ناشناس
    9

    تفکر پوسیده لیبرالی ظریف فقط ب درد خودش می خوره مثل برجامش که فقط جیب خودش رو پر کرد با ۶۰۰ عدد سکه طلا که روحانی از جیب ملت ریخت تو جیبش

  • اصلاح طلب دوم خردادی
    15

    گزینه اول پزشکیان
    گزینه دوم عارف
    گزینه سوم همتی

  • اصولگرا انقلابی
    14

    فتاح
    قالیباف

  • مردان جهادی و متخصص
    12

    دکتر پزشکیان و مهندس فتاح
    بقیه مناسب نیستند.

  • کاندیدای طرفدار دولت
    13

    جلیلی
    بذرپاش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فقط احمدی نژاد
      شور انتخابات

  • اصولگرایان معتدل
    16

    قالیباف فتاح دهقان

  • کمال
    6

    باسلام خدمت شما در هیچ سایت وخبرگزاری ندیدم اشاره ای به نام سعید محمد که بنظرم جدی ترین گزینه انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود شده باشد

  • ناشناس
    7

    خدا کند احمدی نژاد بیاد فردی که هم سیاست مدار خوبی هست وهم خدمتگذار خوب

  • صارق
    4

    خدا شاهده که من به روحانی رای دادم ولی باز خدا شاهده که بعدا از رایی که دادم بشدت پشیمان شدم و روزی که دیدم معاون اولش رد صلاحیت شده خوشحال شدم چون هردو در روزهای سخت اقتصادی مردم بی تفاوت بودنو فقط شعار میدادن

  • ناشناس
    13

    سلام بهترین گزینه سعید جلیلی عردی انقلابی و دنبال رو شهداست

  • ناشناس
    5

    باز هم میگم فقط افرادی انقلابی و متدین و پیرو خون شهدا بیان

  • ناشناس
    3

    سعید محمد اگر تایید صلاحیت بشه میتونه جدی ترین کاندید باشه...امیدواریم این اتفاق بیوفته

  • بی قرار
    2

    فقط فرج الله عارفی

  • مهرداد
    4

    آقا محسن رضایییییییییییییییییییییییییییییی

  • ناشناس
    1

    بعد رئیسی همه نخودی و الکی هستند هیچکی رییسی نمیشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها