گلوبال تایمز:‌ آمریکا از هیچ فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و ایران نمی‌گذرد

نشریه چینی گلوبال تایمز در رابطه با گزارش شبکه صدای آمریکا مبنی بر اینکه شهادت رئیس‌جمهور ایران ممکن است بر روابط تهران و پکن تاثیر منفی بگذارد، نوشت: واشنگتن از هیچ فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و ایران نمی‌گذرد.

گلوبال تایمز:‌ آمریکا از هیچ فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و ایران نمی‌گذرد

شبکه صدای آمریکا در گزارشی مغرضانه با اشاره به شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران ممکن است، در تصمیم‌گیری‌های دولت شی جین پینگ بر توسعه روابط با تهران تاثیر بگذارد.

نشریه گلوبال تایمز به این گزارش واکنش نشان داد و تاکید کرد که واشنگتن از هیچ فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و ایران نمی‌گذرد.

لی ویجیان کارشناس مسائل خاورمیانه در همین رابطه، اظهار داشت: صدای آمریکا فقط بر مهار پکن تمرکز کرده و به این معنا نیست که ایران یا چین با یکدیگر مشکلی دارند.

وی با اشاره به اینکه خاورمیانه در چنین شرایط حساسی به روابط مستحکم و تقویت روابط ۲جانبه بین چین و ایران نیاز دارد، گفت: شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور و وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین با ابراز همدری با تهران، بر گسترش مشارکت راهبردی جامع بین ۲ کشور تاکید کرده‌اند و سفارت ایران در پکن نیز در همان روز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی چینی «ویبو» از ابراز همدری دولت و مردم چین قدردانی کرد.

لی ویجیان با بیان اینکه روابط تهران و پکن بر اساس منافع مشترک شکل گرفته است، تاکید کرد هیچ اتفاقی نمی‌تواند بر روابط ایران و چین تاثیر بگذارد.

لو شیانگ یکی دیگر از کارشناسان مسائل آمریکا در آکادمی علوم اجتماعی چین با بیان اینکه روابط با تهران جایگاه مهمی در روابط خارجی چین دارد، افزود:‌ هدف ما توسعه روابط با ایران در یک محیط‌ خارجی بسیار پیچیده است.

وی افزود:‌ همکاری‌های تهران و پکن ویژگی‌های ضدهژمونیک دارد و ثبات در روابط بین ۲ کشور بر گسترش جهان چندقطبی و حفظ امنیت و صلح در خاورمیانه مفید است.

این کارشناس چینی با بیان اینکه ایران ممکن است در آینده نزدیک با دشواری‌هایی روبه‌رو شود، تصریح کرد: فضا و پتانسیل بزرگی برای همکاری‌های ۲جانبه خارج از بلوک آمریکا و غرب وجود دارد و غربی‌ها نمی‌توانند مانع توسعه روابط تهران و پکن شوند.

نشریه گلوبال تایمز با بیان اینکه هدف راهبردی آمریکا، مهار چین است، افزود: برخی از رسانه‌های آمریکایی سعی‌می‌کنند در راستای اهداف واشنگتن، بین ۲ دشمن این کشور ( ایران و چین) اختلاف بیاندازند.

گلوبال‌تایمز:‌ آمریکا از هیچ فرصتی برای ایجاد اختلاف بین چین و ایران نمی‌گذرد

این نشریه چینی افزود: رسانه‌های آمریکایی در زمانی که آیت‌الله رئیسی در اسفند سال‌گذشته برای تقویت همکاری‌های ۲ جانبه به پکن سفر کرده بود، مدعی شده‌ بودند، ایران از تردیدهای چین در گسترش روابط اقتصادی خود با تهران، مایوس است.

همین رسانه‌های آمریکایی، مذاکرات بین تهران و پکن در رابطه با بحران دریای‌سرخ را فشار چین بر ایران تفسیر می‌کردند یا همکاری عادی بین ۲ کشور را خطرناک جلوه می‌دادند تا نفوذ پکن در خاورمیانه را کاهش دهند.

گلوبال‌تایمز با بیان اینکه چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کالاهای صنعتی و ایران هم یکی از تولیدکنندگان مهم انرژی است، تصریح کرد: ۲ کشور از نظر اقتصادی بسیار مکمل یکدیگر هستند و از زمانی تشکیل دولت‌ رئیسی شاهد توسعه در روابط بین ۲ کشور بودیم.

این رسانه چینی اظهار داشت: هرچه شرایط خاورمیانه حساس‌تر باشد، تلاش‌های بیشتری برای ثبات این منطقه نیاز است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    شما فعلا فرصت های سوخته اسرابیل را دریاب که یه وقت سه نشه!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها