شکست لیست شانا-پایداری مقابل امنا در تهران/ تعیین تکلیف صاحبان «۴۵ کرسیِ بلاتکلیف» پارلمان دوازدهم

پرونده انتخابات مجلس دوازدهم با برگزاری دور دوم بسته شد و تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان آینده مشخص شد.

شکست لیست شانا-پایداری مقابل امنا در تهران/ تعیین تکلیف صاحبان «۴۵ کرسیِ بلاتکلیف» پارلمان دوازدهم

پرونده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با برگزاری مرحله دوم این انتخابات در ۲۱ اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۳ به طور کامل بسته شد.

در دور اول این انتخابات که در ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۲ برگزار شده بود، تکلیف ۲۴۵ کرسی پارلمان مشخص شده بود. در مرحله دوم نیز ۹۰ کاندیدا به رقابت پرداختند تا سرنوشت ۴۵ کرسی خالی از سکنه بهارستان روشن شود.

آمار شعب اخذ رأی و میزان مشارکت

رقابت ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات رأس ساعت ۸ صبح جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه، در ۱۵ استان کشور آغاز شد و بعد از چندبار تمدید ساعت رأی گیری از سوی ستاد انتخابات تا ساعت ۲۲ ادامه یافت. حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای بودند که ‌که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شد. ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه نیز برای مرحله دوم انتخابات در سراسر کشور دایر بودند.

از سوی دیگر، این دوره از انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد و به گفته محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور، تعداد صندوق های الکترونیکی در این ۸ حوزه، ۲۵ هزار و ۷۰۰ صندوق بوده است.

بنابر اعلام وزیر کشور، میزان مشارکت در اولین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم ۴۱ درصد بوده است که همانطور که پیش بینی شده بود پایین تر از انتخابات مجلس یازدهم (۴۲.۵۷) بود. در مرحله اول آنگونه که وزارت کشور اعلام کرده بود، ۲۵ میلیون نفر پای صندوق ها حضور یافته بودند و تعداد آرای سفید در کل کشور ۵ درصد بود.

بازگشت به پارلمان

در نتیجه برگزاری دو دور انتخابات مجلس دوازدهم، برخی نمایندگان ادوار چون علاءالدین بروجردی، غلامرضا تاجگردون، محمدقسیم عثمانی، موسی الرضا ثروتی، مجید نصیرپور، فرید موسوی و مهرداد لاهوتی به مجلس بازگشتند و برخی نمایندگان فعلی مجلس نیز ابقا شدند.

نمایندگان ابقا شده در پارلمان /چه کسانی حذف شدند؟

در دور اول از انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، ۱۰۳ نماینده مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم ماندگار شدند.

در این مرحله نیز از میان ۲۴ نماینده فعلی مجلس، ۱۲ نفر از آنها بر کرسی های خود در پارلمان ابقا شدند که عبارتند از؛ علیرضا منادی سفیدان از تبریز، مهدی اسماعیلی از میانه، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، سمیه رفیعی، زهره سادات لاجوردی، عبدالحسین روح الامینی، بیژن نوباوه وطن از حوزه انتخابیه تهران، سیدمحمد مولوی از آبادان، ابراهیم عزیزی از شیراز و عبدالرضا مصری از حوزه انتخابیه کرمانشاه. علیرضا سلیمی نیز که در مجلس یازدهم از محلات در پارلمان حضور داشت در این دوره از حوزه انتخابیه تهران راهی پارلمان شد.

در دومین مرحله از انتخابات اکثر لیست ها اسامی مشترک داشتند با این وجود نگاهی به مشی سیاسی منتخبان مجلس دوازدهم حکایت از آن دارد که کاندیداهای لیست شانا - پایداری و امنا بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص داده اند.

در دور دوم انتخابات همچنین برخی چهره های شاخص چون میرتاج الدینی و محمدحسین فرهنگی از تبریز، سیدنظام الدین موسوی و حسین نجابت از تهران و ...رأی مردم برای حضور در پارلمان را کسب نکردند.

 جزئیات آرا و گرایش سیاسی ۴۵ منتخب مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم را اینجا مشاهده کنید.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    میزان رای ملت است

  • جعفری
    0

    اینها کی هستند ؟؟

  • ناشناس
    0

    نماینده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها