این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است/ ابوالفضل اقبالی کیست؟

خیلی‌ها دوست دارند بدانند لایحۀ حجاب و عفاف را چه کسی نوشته که این قدر شورای نگهبان به آن ایراد شرعی و قانونی می‌گیرد؟ روشن است که یک روحانی و فقیه آشنا با شرع آن را ننوشته و گرنه این همه مشکل شرعی نداشت و آقای حسین شریعتمداریِ کیهان را هم به این نتیجه نمی‌رساند که قانون (لایحه نهایی نشده) را بگذارید کنار و با همین طرح نور (گشت ارشاد - ۲ نیروی انتظامی) جلو بروید.

این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است/ ابوالفضل اقبالی کیست؟

عصر ایران در گزارشی نوشت: لایحه عفاف و حجاب را کی نوشته؟ یک فقیه؟ نه! یک خانم؟ نه! چهرۀ اصلی این لایحه آقایی است به نام ابوالفضل اقبالی که سال ۸۸ و در گرماگرم التهابات انتخابات لیسانس علوم اجتماعی خود را از دانشگاه علامۀ طباطبایی گرفت و ۸ سال بعد موفق شد در رشتۀ مطالعات زنان فوق لیسانس خود را از دانشگاه غیر دولتی خوارزمی دریافت کند.

او وقت و همت خود را صرف مطالعات زنان کرده و حاصل آن چند مقاله و کتاب است که در نگاه اول این تصور را ایجاد می کند که نوشتۀ یک خانم باشد اما به قلم اوست که امسال ۴۰ ساله شد:

از گشت ارشاد تا چادر المیرا، زنان در دنیای وارونه، ساخت اجتماعی طلاق توافقی...

نگاهی به مشاغل او بعد از دریافت مدرک و حتی حین دانشجویی نیز نشان می‌دهد در جامعه به مفهوم عام آن کار و زندگی نکرده بلکه در نهادهای مختلف حکومتی و نه حتی دستگاه های اجرایی دولتی (دست‌کم تا پیش از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی) مشغول بوده است: معاون رصد و پایش موسسه بینا وابسته به سازمان تبلیغات، مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، کارشناس کودک و نوجوان سازمان رسانه ای اوج، دبیر کارگروه زنان در مؤسسۀ اشراق وابسته به بنیاد خاتم‌الاوصیا و سرانجام در دولت آقای رییسی وارد دولت می‌شود (ستاد حجاب و عفاف وزارت کشور).

چون در برخی گفت‌وگوها از او به عنوان «آقای دکتر» یاد می‌شود بررسی‌ها حاکی از آن است در دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد وارد تحصیل در مقطع دکتری جامعه شناسی شده اما ادامه نداده و گویا به تازگی در دانشگاه تهران از سر گرفته است.

ویژگی آقای اقبالی این است که مانند امامان جمعه به شرع استناد نمی‌کند (هر چند آقای علم‌الهدی مشهد هم به تازگی از شاهنامه گفت و این شعر را خواند: "منیژه منم، دُختِ افراسیاب/ برهنه ندیده تنم آفتاب" و تفاخر دختر افراسیاب به بیژن درباره جایگاه طبقاتی خود را بی‌توجه به ابیات قبل درباره شادنوشی این دو را به حساب الگوی حجاب و پوشش گذاشت!) یا به قانون. چون قانون را خودش نوشته و در گیر و دار رفع اشکالات شرعی است. از این رو تعابیر خاص خود را به کار می‌برد کما این که به تازگی در برنامه تلویزیونی «بدون گارد» گفت:

«تحمل مخالف، رفتار اخلاقی است اما بی‌حجابی مزاحمت برای ماست و تحمل مزاحم رفتاری انفعالی است». تعابیری که ما به ازای شرعی و قانونی ندارد.

پیش‌تر در مناظره با دکتر احمد بخارایی - جامعه شناس- هم وقتی مجری پرسید: "با توجه به این که برای سلبریتی ها جریمه های بیشتر تعیین کرده اید آیا نباید نگران بود این رفتار ها به مهاجرت بینجامد؟" او پاسخ داد: جریمه های آنان را بیشتر تعیین کردیم چون رفتارشان تبعیت اجتماعی دارد ولی اگر هم به مهاجرت بینجامد، خوب بینجامد!

منتها بلافاصله اضافه کرد: البته قدم هنرمندان روی چشم ما! انگار او میزبان و مالک است و دیگران قرار است وارد قلمرو او شوند. در فضای مجازی هم در واکنش گفته شد: قدم‌تان روی چشم برای فردی بیرونی به کار می‌رود. یک ایرانی متولد ۱۳۶۲ که نماینده اقلیت جامعه است ( به گواه انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲) نمی‌تواند به ایرانیان دیگر بگوید قدم‌تان روی چشم! چون این خاک که متعلق به اوی تنها نیست! بحث انگیزترین سخن او اما باز در همان مناظره با دکتر احمد بخارایی بود که در آن گفت:

بی حجابی جلوی حرص و ولع را می گیرد در حالی که هر چه افراد حریص تر و گرم تر و پرقدرت تر و ولع بیشتری داشته باشند برای تشکیل خانواده مصمم تر می شوند و اگر در غرب خانواده ها واقعی نیست به خاطر این است که ولع ندارند و بعد از آن آماری ارایه داد.

هنگامی که مجری گفت چون این آمارها را مراکز رسمی و حکومتی منتشر می کنند برخی در آنها تشکیک می کنند او این گونه پاسخ داد: آمارگیران پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات ظاهری کاملا مردمی دارند. با یک من ریش و انگشتر و یقه آخوندی که آمار نمی گیرند.

این که یک آقا و همکاران غالبا مرد او و نه خانم ها متولی طراحی و دفاع از لایحه حجاب هستند و تحصیلات فرد هم نه در فقه و حقوق که در زمینه علوم اجتماعی است ولی ماحصل صبغه مجازات دارد و ادبیاتی که به کار می گیرد مطلقا شبیه فقیهان و حتی واعظان یا حقوق‌دانان نیست در حالی که به شرع و قانون استناد می‌شود مورد توجه ناظران قرار گرفته و روشن شده بنای او بر دو اصل است: یکی این که حجاب کم یا بی‌حجابی حرص و ولع تشکیل خانواده و ارتباط مشروع را از بین می‌برد و دوم این که «مزاحم ما هستند». [این «ما»‌را هم توضیح نداده مشخصا شامل چه کسانی می‌شود؟ همه مردم ایران که بار تامین نصف بودجه دولت را با پرداخت انواع مالیات بر عهده دارند یا تنها همفکران ایشان؟]

با این اوصاف این سوال هم قابل طرح است که چرا آقای رییسی، ابوالفضل اقبالی را برای معاونت زنان و خانواده انتخاب نکرده با توجه به این که خانم خزعلی معاون کنونی بارها گفته اولویت خانم ها باید خانه و خانواده باشد و طبعا این قاعده شامل خود خانم انسیه خزعلی هم می‌شود.

در تاریخ معاصر ایران یک ابوالفضل اقبالی دیگر هم البته داریم که ربطی به حجاب و زنان نداشت و ۱۶ سال قبل از تولد این ابوالفضل اقبالی درگذشته و او نماینده آستارا در دوره ۲۱ مجلس شورای ملی بود و مدتی قائم مقام دکتر حسین خطیبی در جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران.

آقای اقبالیِ مورد نظر این نوشته اما جایی قائم مقام نبوده او مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری بصیرت است.

 

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 58
  • ناشناس
    9

    خوشبحالت میری بهشت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      بهشت کجابره اونوقت

    • حسن ستار
      3

      خوب است آشکارا اعلام میکنیدازمردم ونظرشان درموردآنچه برایران وخودشان میگذرد اّبر هرااااس داریدویکی ازعلتهایش بستن راه نظردهی

  • ناشناس
    1

    هر چه که سبب کیسه شدن ماست ها شود مغایر اخلاق و کرامت انسانی و دینی بوده و به صلاح نیست....

  • ناشناس
    2

    به عبارتی این بزرگوار ، هیچکاره و همه کاره است ، انگاری رجال دینی نداریم که ایشان طراح قوانین شرعی شده اند ، عجب روزگاری شده ، یک زمانی در سنگر که نان را با دود باروت میخوردیم ، به همه چیز فکر میکردیم ، الی اینکه زمانه ای را ببینیم که خیلی ها در جایگاه واقعی خود نیستند و حکم صادر می کنند. و در انتها « رب جعلنی مقیم الصلواه و من ذریتی ربنا و تقبل دعا» امید که همه عاقبت به خیر شویم.

  • حسن . بیسواد.
    2

    این خودش باید حجابش را رعایت کند.

  • ناشناس
    2

    .....روحت

  • مصطفی
    3

    چرا بررسی نمی‌کنید چرا با ایشان مصاحبه نمی‌کنید که چه دینی دارد ؟ جهت آگاهی مردم ایران عرض شود ایشان یهودی الاصل است

  • ناشناس
    3

    ما هم تحمل اینها را نداریم ، اینقدر سر به سر مردم نگذارید، تحمل جامعه دارد سرریز میشود مردم از اقتصاد ویران ، تورم ، گرانی ، فلاکت و بخور بخور ۵ درصدی ها کلافه اند ، به اندازه ۵ درصد تان حرف بزنید

  • ناشناس
    42

    حجاب برای زنان واجب عینی است و ریش هم برای مردان واجب عینی اگرواجب عینی را بی دین ها یا شل مذهبی ها انجام ندن یه بحثه واگر همینو دینداران دوآتشه انجام ندن به مثل داستان پیامبرمیرسیم
    «رطب خورده منع رطب کی کند»

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      چرا شماها نشستید برای زنان لباس تعیین میکنید اونهم خیلی از زنانی که به دین شما اعتقاد ندارن ولی خودتون طبق میل خودتون و لباس روز به تن میکنید؟؟؟
      یا زنان باید برای شما لباس تعیین کنند یا شما هم حق پوشیدن بلوز و شلوار و کت و ...که هم از غرب اومده رو ندارید شما هم باید لباسهای عربی بپوشید
      اگه تهاجم فرهنگیه برای همه هست نه فقط زنان

  • ناشناس
    5

    خیلی دوست دارم تحقیقات محلی بابت خانواده پدری و مادری ایشان خاله عمه دختر خاله دختر عمو ایا همه چادری هستند یا فقط در کل خانواده زنش چادری

    نظرات شما -
    • سیاوش
      0

      ایشان احتمالا خودش ضربهخورده این مساله است و دلسوز مردم و می خواد ضربه ای که بی حجابی بهش زده به کسی دیگه نزنه آخه ادعا می کنه مملکت مال ایشون فرمایشاتشونو بخونین

    • من
      0

      چقدر تفاوت یکی می شه این اقبالی با این همه نفرت یکی می شه داریوش اقبالی با اون صدای مخملی و ناز

  • ناشناس
    2

    کاش تنها مشکل ایران حجاب بود! آن‌وقت با یک روسری سر کردن حل می‌شد.

  • ناشناس
    0

    ۰

  • ناشناس
    5

    ما زنان ایران چه گناهی در عالم کردیم ک اسیر یک مشت آدم ناحسابی افتادیم. اما شک نکنید قدرت زنان ایران از تفکر منحوس این افراد قوی تر همونجور ک در جامعه میبینیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      21

      بعید میدونم تو یک زن باشی...
      من یک زنم و تا پای جان از حجاب و حیا و پاکدامنی دفاع میکنم
      چون به نفع من است و همچنین خواست خداوند سبحان است...

  • همرزم هادی
    3

    این آدم .......نوشته شما چرا اجرا میکنید این مسئله یک بحث تخصصی اجتماعی ودینی است که بایدتوسط استایدخبره صورت پذیرد

  • ناشناس
    3

    طراح موسیقی رپ بیشتر بهش میاد خخخخخخ

  • ناشناس
    1

    چقدراین آقایان جوانان را رنج میدهند بخدا قسم جوانان از سختیهایی که کلیت مدیران تصمیم گیر برآنان تحمیل میکنند رنج مضاعف میبرند .عصر پیچیده جوامع امروزی ما با گذشته چند صدهزاری تفاوت دارد .ترا بخدا به این آقایان بگویید هرچند شنوا نیستند وسم وبکم هستند که مشکل جوانان همان بی ارزش کردن پول ملی است آنچنان کمر جوانان را هدف گرفته اید که چشم وگوش خود را بر روی خودکشیها،تک زیستی ها ی ناشی از ناتوانی درضروریات زندگی بسته و درباطلاقی زندگی میکنند که اگر بخودشان تکانی دهند بیشتر فرو میروند وازقبل فرو رفتگیهای مصنوعی را شماها فراهم کردید والا جوان چرا باید به سنت ها وعادات ورسومات توجه نکند .یک جوان دختری بودکه رعایت حجاب را نمیکرد اما دریک سنجش استخدامی مسیر هفت خوان رستم را باید طی مینمود اززمانیکه پی برد باید درهسته گزینش از سد آن بگذرد خودش را طوری تنظیم کرد که مبادا او را مردود کنند .حالا اگر به نیازهای طبیعی جوانان پاسخی میدادید که دقیقا درقانون اساسی آورده شده است اینقدر هزینه اجتماعی نمی ساختید مشکل اینست که اصرارورزان این مقوله نیاز به ندا دهندگانی دارند که درک درستی از حقیقت جامعه به آنان ارائه کنند .

  • ناشناس
    0

    میگن پادشاهی میخواست پول زور بگیره.
    مالیات و خراج و ....
    گفت میترسم مردم شورش کنن.
    وزیر گفت نه قربانت گردم . من راهی بلدم که راحت بتوانیم اینکارها را انجام بدیم.
    شاه گفت چگونه .
    وزیر گفت به جارچیان بگوئید در شهر حار بزنند.
    مالیات ده برابر .
    گ و ز ی د ن هم ممنوع.
    شاه گفت مسخره میکنی . وزیر گفت نه قربانت گردم . اینکار به نتیجه دلخواه شما می‌انجامد.
    چند روز گذشت داروغه آمد خدمت وزیر و شاه.
    گفت قربان در شهر مردم پر رو شدن و میان جلوی سربازها . قارت و قارت م ی گ و ز ن
    وزیر گفت بگو ببینم مالیات‌ها را میدهند یا نه.
    داروغه گفت بله قربان.
    وزیر گفت این کیسه زر را بگیر و برو با سربازانت خوش باش.
    داروغه گفت مردم را چکار کنم .
    وزیر گفت ما کار خودمان را کردیم.
    مردم آنقدر ب گ و ز ن د تا ماتحتشان پاره شود
    حالا حکایت حجاب و ...... و گرانی
    شده همون حکایت مالبات و گ و ز ی د ن

  • مهرداد سربندی
    0

    چه فرقی بین اقلیت های دینی و مذهبی با اقلیت های سیاسی وجود دارد. در کشور ما اقلیتی از جامعه طرفدار داشتن حیوان خانگی هستند چه فرقی بین این اقلیت و اقلیت سیاسی وجود دارد؟ از این دست اقلیت ها در جامعه فراوان هستند و همه هم به دلیل در اقلیت بودن وجه غالب بر جامعه و قوانین ندارند. چرا اقلیت سیاسی می تواند حاکم جامعه باشد؟ این شیوه نه با شعار دمکراسی نه با مردم سالاری دینی و نه با عدالت و انصاف مطابقت دارد.

  • ناشناس
    0

    تحقیق شود این آقا چه دینی دارد ،چون یک مسلمان چنین چیزی نمی نویسند ،یک روحانی انقدر دانا است که مردم را در تنگنا نگذارد

  • ناشناس
    0

    ایشان پیشران هستند پس بقیه کجاهستند طراحی در حد ملی با تفکرات یک نفر می شود بوق ممتد و آزار دهنده ۳۲ دستگاه متولی حجاب و عفاف بودجه بر کجا هستند اگر گزارش صحیح باشد طرح صد در صد ایراد در تهیه و اجرا خواهد داشت بازتاب ملی و فرا ملی و بین المللی را باید لحاظ کرد که فقط کلام خدا در خصوص آن نافذ خواهد بود و بندگان و مفسران در حد من و ایشان و شما هیچ هستیم

  • ناشناس
    0

    قحط الرجاله.هر کس از جاش بلند میشه،فتوا میده

  • ناشناس
    1

    ببخشید چرا یک مرد تمام همت خود را باید صرف مطالعه سر تا پای زنان کند این برای یک مرد شهوت بار تر نیست تا بی حجابی اگر من کتابی در مورد اینکه زنها کجای بدن خود را باید بپوشانند دست پسرم ببینم آن کتاب را توی سرش خورد می کنم آقای اقبالی کاش عمرت را صرف شناخت و معرفت خداوند متعال واخلاق می کردی مانند سعدی و مولانا نه صرف شناخت زنان و اندامهای آنها

  • ناشناس
    2

    سه میلیون جریمه بابت تیغ زدن صورت ومدل ریش و سبیل من هم به عنوان یک خانم طراح حجاب آقایان هستم

  • ناشناس
    1

    این که طلبانی هست پس ریشش کوه این که سه تیقه کرد یا هنوز ریش در نیاورد

  • ناشناس
    0

    ازچی بگم

  • ناشناس
    1

    این بابا نون به نرخ روز می خوره دنبال متافع شخصی خودشه

  • ناشناس
    0

    نوشتن این لایحه می‌تونه توسط خیلی‌ها انجام بشه مهم درست نوشتن ودرست اجراکردن اونه که به حریم افراد خدشه ای واردنشه ووضع حجاب ازاین که هست بدتر نشه وانزجارازحجاب پیش نیاد

  • ناشناس
    0

    امیدواریم ایشان یا خانواده محترم بعد از مدتی از کانادا سر در نیاورند

  • خلیل
    0

    نمی دونم مردم ما چقدر ساده اند بابا این اقا فقط پوشششی هست پشت پرده خبرهای دیگراست

  • ناشناس
    1

    یک نفر که اینقدر به حجاب مردم زوم کرده آیا این فکر را نکرده که این همان ملت ۸ سال دفاع هستن چرا اینجوری شدن #علتش فقط اقتصاد مردم است که به فنا رفته کاش یک نفر هم پیدا می‌شد میگفت که در آمد کشور را ۱ماه بدهید به خود مردم تا خودشان برا خودشان کار جور کنن وتصمیم بگیرن نه این که پول ملت را برا عرب وموشک وغیره خرج کننما مردم خودمان می‌توانیم صف بکشیم در مرزها که هیچ کشوری نتواند به کشورمان دست درازی کند البته با اقتصاد وسفره خوب

  • زک
    3

    درود به درفش

  • ناشناس
    0

    عنوان کار از دستتون در رفته به هر کس وناکس کار میدید این هم نتیجه

  • علیرضا
    0

    حدود ۴ دهه هست که رای و نظر نوابغ علوم دینی به سمت دیگری معطوف شده (. از علوم دینی به علوم سیاسی و اقتصادی ) لذا در این رشته نیرو پیدا نمیشه این شده که از ایشان استمداد طلبیدن .

  • فرزانه
    8

    چ دلیر مردی .آفرین دمش گرم .والله تو این بازار بی غیرتی .بالاخره ی مرد دیدیم ک کلاهش پشم داشته باشه . من خودم زنما

  • علی
    2

    مشکل مامردم حجاب نیست که شماول کنش نیستین..زیربارگرونی له شدیم..دغدغه شما بیسوادان که عرضه حل کردن هیچ کدوم روندارید شده حجاب

  • داود
    5

    قیامتی هم هست .وای به حال کسانی که دانسته یا ندانسته حکم خدا رو زیر پا گذاشتند

  • ناشناس
    0

    این افراد معلومه که دشمن آرامش کشور اند. و احتمالاً جاسوس جایی باشه، برای درگیر کردن حاکمیت با مردم.

  • ناشناس
    0

    عجب !!!!!!!
    هر دم از این باغ بری می رسد. خدا آخر و عاقبت ملت را با این تفکرات بیمارگونه به خیر بگرداند، آن شاءالله

  • ناشناس
    0

    راستی این آقا اهل نماز هست؟از خانم ها دل پُری داره احساس می کنم عشق شکست خورده ای داشته

  • محمد
    0

    از حجاب و عفاف خواهر و مادرش در رسانه ملی رونمایی بکنه مردم هم یاد بگیرند

  • حامد
    4

    اگر وضع حجاب با همین دست فرمون به پیش بره واقعاً به جایی می‌رسیم که دیگه نمیشه تحمل کرد

  • ناشناس
    1

    از قیافه اش مشخصه خیلی عقده ایی

  • ناشناس
    1

    بهتر نبود طرح مبارزه با اختلاس زمین خواری چای دبش کلاهبرداری مینوشتی

  • عباس
    1

    چهره کثیفی داره ازنگاهش معلومه و چرا همچین ادمایی کتاب درباره راندخواری و دزدی مسولان و ووو
    وچطور مبارزه کردن با اینها ننوشته اصلا چه معنی داره یک مرد اینقدر درباره زن بنویسه مگه زنه یا خصلت زنانه داره که کاربرد شکافی کرده

  • ناشناس
    0

    چقد دعا پشت خودشو خانوادش‌ه!!!
    ممنون ک معرفی کردید ک بدونیم مدیون کی هستیم اگ روزی افتخار شرفیابی داشتیم جبران زحمات کنیم!

  • ح
    0

    مطلب جالب و کاملی بود ولی گویا نویسنده عزیز از اوضاع دولت بی خبرهستند؟ اینکه چرا وی در دولت 13پست گرفته جای تعجب ندارد،تعجب آنجاست که از افراد متخصص در دولت و بویژه پستهای حساس استفاده شود که به برکت این دولت و تحت الحمایه بودن توسط افراد تندرو ،فرد متخصصی بین آنها یافت نمیشود.

  • ناشناس
    0

    از قديم گفتن کور خودشونن
    بینای مردم
    هر چی بی حجاب هست از خود مسئولین هست
    وگرنه این مدها از کجا آمد ما ک پول خارج رفتن نداریم
    عاقبت دزدی پول مردم این میشه
    یه کم ب قرآن خودتون عمل کنید
    کشور غیر اسلام طبق قرآن عمل‌ می‌کند
    شماها سود و ربا را الگو قرار دادید وای بر شما

  • ناشناس
    0

    دست‌های پشت پرده باعث شده افرادی با تفکرات داعشی پسند در رسانه‌ها ظاهر شوند، این شروعی بر پایان رویای انقلاب مستضعفان است.

  • ناشناس
    0

    این آقا که طراح مصوبه حجاب و عفاف است ایکاش توان این را داشت که به دختران و خواهران خودش امر و نهی کند.آن صبو بشکست و آن پیمانه بریخت. تموم شد.
    امام خمینی:پدران ما چه حقی داشتند برای ما حکومت تعیین کنند؟ مراجعه شود به آثار امام خمینی.

  • ناشناس
    0

    این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است ?!!!!
    یعنی همش تقصیره اینه !!!!
    پس انقدر بی در و پیکره مملکت که یه تنه میشه شهر رو به هم ریخت

  • ناشناس
    0

    با تفکر و‌ نظرات این مرد مشخص شد که زیاد در اینترنت از زنان بخصوص در زمینه بی حجابی. آنها سرچ میکند که میگوید بی حجابی مزاحم ماست. چون مدام وسوسه می‌شود برود دنبال مقوله زن و همین امر مانع از رسیدن به مابقی تحقیقات و فعالیت‌هایش میشود به عبارتی. سرک کشیدن در موجودی به نام زن و بی حجابی و عریانی زنان ایشان را میخکوب میکند و مانع از تحقیق و توجه به مسایل و فهم و درک مسایل اصلی اجتماع می‌شود ایشان حق دارد بی حجابی را مزاحم خودش و امثال خودش ببیند

  • ایرج
    0

    ایشون فکر کنم زیاد چشمانشان حساس هستند اخه ادم بد حجاب چیکارش به این مردک هست که گفته بی حجابی مزاحم ماست

  • ناشناس
    0

    این اقبالی مخالف ح۹اب درآینده نه چندان دور اختلاس عجیبی خواهد کرد که نظیرش ره کسی ندیده باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها