جاناتان پانیکف در شورای آتلانتیک

چهار گزینه برای تلافی ایران علیه اسراییل

سوال بزرگ این است که: آیا ایران می خواهد یک تلافی واقعی انجام دهد که همپای از دست رفتن زاهدی باشد یا می خواهد کاری انجام دهد که ظاهر یک تلافی را داشته باشد؟ یعنی در این حد که ادعا کند واکنش مناسبی نشان دادیم اما از ضد- واکنش اسراییل که می تواند به جنگ منطقه ای بیانجامد، خودداری کند.

چهار گزینه برای تلافی ایران علیه اسراییل

پاسخ به این پرسش روشن می سازد که چه رخ خواهد داد. چهار سناریو، از همه واقعی ترند و بقیه- مثلا اینکه ایران این حمله اسراییل را بهانه ای برای شتافتن به سوی سلاح هسته ای کند- سناریوهایی محتمل اما بعید به شمار می روند. تصمیمی که تهران بگیرد روشن خواهد ساخت که آیا اولویت حقیقی تهران این است که یک بازدارندگی معنی دار علیه اسراییل ایجاد کند یا از تشدید منطقه ای پرهیز نماید- چرا که تهران نمی تواند این هر دو کار را با هم انجام دهد.

گزینه نخست: واکنش ایران، نامتقارن است و بیرون از منطقه. ایران پیشینه ای از سازمان دادن عملیات تروریستی علیه منافع اسراییل در سراسر جهان داشته است. 

ارزش این سناریو این است که به رهبران ایران امکان می دهد که ادعا کنند که تهران تلافی کرد و در عین حال از تشدید منازعه کنونی جلوگیری می شود. ریسک این سناریو اما این است که اطمینانی نیست که چنین اقدامی یک تاثیر بازدارنده برای جلوگیری از کشتن رهبران و کارشناسان ارشد ایران توسط اسراییل در آینده داشته باشد.

گزینه دوم: ایران از شرکا و نیابتی هایی همچون حزب الله بخواهد تا حمله ای انجام دهند یا اهدافی را در داخل اسراییل بزنند. البته حزب الله، سنجش های مستقل تصمیم گیری خودش را دارد و شاید حسن نصرالله چنین درخواستی را رد کند. اما اگر بپذیرد هم احتمالا واکنشی نشان می دهد که از نظر اسراییل، چندان تشدید کننده نباشد و تهدیدش هم از محدوده همان زدو خوردهای این چندماه بین دو طرف فراتر نرود.

این سناریو، ریسک حصول بدترین نتیجه و پیامد برای ایران را در خود دارد: شاید برای بازدارندگی اسراییل بسیار ضعیف باشد و  اسراییل از این تلافی بعنوان بهانه ای برای به راه انداختن یک جنگ بزرگتر علیه این گروه استفاده کند. این تحول می تواند مهمترین متحد ایران در منطقه را تحلیل ببرد و به سرعت به جنگی منطقه ای تبدیل شود که ایران خواهان آن نیست.

گزینه سوم: ایران نیابتی های شیعه در عراق یا سوریه را وادارد تا به اهداف آمریکا حمله کنند، کاری که آنها از اواخر ژانویه انجام نداده اند آنهم پس از عملیات تلافی جویانه آمریکا در پاسخ به کشته شدن سه سربازش در مرز اردن و سوریه. در آن زمان ایران بلافاصله خودش را در هراس از رویارویی مستقیم با آمریکا و یک جنگ گسترده تر منطقه ای کنار کشید.

ریسک این کار هم این است که دولت بایدن، شاید- و البته باید هم- یک واکنش فوری را در نظر بگیرد که بسیار فراتر از تصور ایران و گسترده تر از واکنش اوایل فوریه آمریکا به حمله اردن باشد.

گزینه چهارم: نیروهای نظامی ایران به قلمروی اسراییل حمله کنند و مقام های ارشد رسمی آن را بکشند. چنین حمله ای، با استفاده از موشک های بالستیک یا پهپاد علیه سرزمین اسراییل، بیشترین پیامد را دارد و گزینه مخاطره آمیزی برای ایران است که می خواهد از یک جنگ گسترده تر در امان بماند.

ریسک این سناریو هم این است که اسراییل تقریبا بی گمان، واکنش تمام عیاری به مرگ غیرنظامیان یا پرسنل نظامی اش در اسراییل یا ترور مقام های ارشدش نشان خواهد داد. این گزینه از ظرفیت بالایی برای کشیده شدن ماشه یک جنگ تمام عیار منطقه ای برخوردار است.

درباره نویسنده: جاناتان پاینکف Jonathan Panikoff، مدیر برنامه ابتکار امنیت خاورمیانه در شورای آتلانتیک و معاون پیشین افسر اطلاعات ملی برای خاورنزدیک در شورای اطلات ملی آمریکا می باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    24

    اخرالزمان سخت قبل ظهور مهدی فاطمه. پناه بر الله

  • ناشناس
    21

    دوران بزن در رو تمام شده. ان شالله به نظرم ایران از جایی که فکر نمیکند میزند

  • ناشناس
    5

    هر گزینه ای باشد مردم ایران متضرر می شوند به جز جیره خواران حکومتی

  • ناشناس
    23

    یدالله فوق ایدیهم دست خدا با جماعت است وچه بسیار تکنولوژی که آنها دارند اما طوفان طبس را هم در نظر بگیرید که خدا با ماست

  • ۸۰ ملیون
    4

    ایکاش بجای زدن اسرایل..واینهمه خبر با خودتان فکر کنید.اگر کل اسرایل را زدید و غزه را هم آباد کردید....مثلا...امریکاراهم در منطقه از بین بردید....آیا میخواهید غزه را هم مثل ایران فرهنگ اصیلش را ازبین ببرید ...به والله مردم ایران آواره فرهنگی شدند...مادر نماز خون کنارش دختر سگ گردان..خانه های خالی بدون محبت ...آپارتمان های نو ساز خالی ....مردم زباله گرد ...در شهرما دختران بیست ساله هم زباله گردی میکنند...آیا میخواهید در آسیا اقتصادتان که همه دنبال کارت سوخت اسنپ و یارانه و فجرانه و....امت شهید پرور به گدا پرور تبدیل شده....اخرش که چی بشه.قدس هم تبدیل کنید به آستان قدس؟و کل غزه را سرقفلی بزنید....آزاد مرد باشید..
    .جنایت انسانی هم در غزه هست وهم در ایران وهم کل دنیا و علت هوای نفس بزرگان و سیاستمداران هست...با فلسفه ومنطق حیوانی نمیشه حکومت کرد.

    نظرات شما -
    • ترسیدن و منفعل شدن ممنوع .
      2

      به جای دست گذاشتن روی نقاط ضعف کشورمان منطقی فکر کنید و کلمات آدم های ترسو وسطحی نگر را تکرار نکنید . اگر اسراییل را نزنیم قطعا آن ها نقاط قوت مان را هم از ما خواهند گرفت و تیتر وفهرست شما را زیاد خواهند کرد .

  • بابک
    2

    بهترین روش نقش ممد فراری در فیلم قیصر است که مرحوم بهمن مفید بازیگر کاراکتر او بود . لاف در غریبی و ....در بازار مسگرها . شاید قیصری هم پیدا شد و روزی تیغی کشید برای تخم ترکه های نالوطی آب منگول

  • ناشناس
    1

    چهار بلا که پس از حمله سر ملت میاد. تورم بالای صد در صد گرانی بالای 200 درصد بیکاری و فقر و فلاکت و بدبختی بیشتر. البته دزدان ککشان نخواهد گزید

  • گل آغا
    1

    بنظرم اگه چند نفر بدبخت و بیچاره رو در ایران را بجرم جاسوسی برای اسرائیل اعدام کنند. بهترین انتقام سخت خواهد بود چون تلفات و خسارات جزیی خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها