دانمارکی‌ها در محله موادفروشان کپنهاگ سنگفرش خیابان را هم کندند

ساکنان محله معروف هیپی‌های کپنهاگ موسوم به کریستیانیا که سال‌ها پاتوق فروشندگان مواد مخدر بوده است، روز شنبه ۶ آوریل (۱۸ فروردین) شروع به کندن سنگفرش خیابان اصلی آن کردند، به این امید که منطقه را از دست گروه‌های تبهکار آزاد کنند.

دانمارکی‌ها در محله موادفروشان کپنهاگ سنگفرش خیابان را هم کندند

هیپی‌ها در دهه ۷۰ در این منطقه که سابقا محل استقرار پادگانی نظامی بود، جا خوش کرده و آن را به محلی برای خرید و فروش غیرقانونی مواد مخدر، از جمله ماری‌جوانا و حشیش بدل کردند. در این سال‌ها در چندین مورد نیز درگیری و تیراندازی مرگبار میان گروه‌های تبهکار و مأموران پلیس در این محله روی داده است.

در ماه اوت ۲۰۲۳، یک مرد ۳۰ ساله در خیابانی در کریستیانیا بر اثر برخورد گلوله کشته و چهار نفر دیگر مجروح شدند. این آخرین مورد از چندین تیراندازی مرگبار مرتبط با جنایات سازمان یافته بود. در سه سال گذشته، موارد پرشماری از تیراندازی و حمله با چاقو در این محله گزارش شده است.

با گذشت بیشتر از ۵۰ سال مقامات شهری و ساکنان کریستیانیا امسال تصمیم گرفتند تا سنگفرش خیابانی را که محلی‌ها به آن «پوشر» می‌گویند، از جا درآورند.

محله کریستیانیا، کپنهاگ

محله کریستیانیا، کپنهاگAP Photo

روز شنبه خیابان پوشر که تنها حدود ۱۰۰ متر طول دارد، بسته شده و گروه‌های مختلف مردم در حضور برخی مقامات، از جمله شهردار کپنهاگ و وزیر دادگستری دانمارک، سنگ‌ها را همچون ریشه حشیش از زمین در آورده و با دست یا با فرغون از آنجا دور می‌کردند.

محله کریستیانیا که به نوعی منطقه‌ای آزاد در پایتخت دانمارک محسوب می‌شود، با بیش از نیم میلیون بازدیدکننده در سال به یک جاذبه توریستی بزرگ برای این کشور تبدیل شده، اما افزایش خشونت‌های گروهی در پیوند با قاچاق مواد مخدر در این منطقه هم ساکنان و هم مقامات را نگران کرده است.

هیپی‌هایی که در سال ۱۹۷۱ در این مکان مستقر شدند، برای خود یک کمون مستقل با قوانین و پرچم راه‌اندازی کردند. آنها رهبری ندارند و تصمیمات با اجماع در جلسات جمعی گرفته می‌شود. دولت دانمارک تا پیش از کریستیانیا را به عنوان یک جامعه کوچک برای «آزمون اجتماعی» رادیکال پذیرفت و بعدها به آن وضعیت قانونی داد. در دهه ۷۰، این محله به بهشتی آزاد برای هیپی‌ها بدل شده بود.

هولدا مًدر، سخنگوی محله کریستیانیا گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که از ایده رایگان شدن حشیش پشتیبانی می‌کنیم، اما این امکان پذیر نیست. ما می خواهیم خیابان دوباره مال ما شود. ما از اینکه مردم می‌گویند خیابان پوشر همان محله کریستیانیا است خسته شده‌ایم. اینطور نیست.»

خرید و فروش حشیش در دانمارک غیرقانونی است، اما سال‌هاست که مواد فروشان در محله کریستیانیا آشکارا دست به تجارت این ماده مخدر می‌زنند.

پلیس در سال‌های اخیر بساط غرفه‌های فروش حشیش را هر از گاهی برچیده، اما هر بار، اندکی بعد از آن منطقه دوباره به دست مواد فروشان افتاده است. این بار، پس از اینکه پلیس غرفه‌ها را خراب کرد، روز شنبه از ساکنان محل دعوت شد تا سنگ‌ها را به عنوان سوغاتی از این خیابان معروف برای خود بردارند.

سوفی هاستورپ اندرسن، شهردار کپنهاگ به خبرگزاری رویترز گفت: «خیابان پوشر باید بمیرد تا کریستیانیا بتواند زندگی کند. صحنه جنایت‌هایی که ما در اینجا دیده‌ایم بسیار خشونت‌آمیز بوده است. ما نمی‌خواهیم کریستیانیایی داشته باشیم که در حال نابودی باشد، زیرا مردم جرات حضور در اینجا را ندارند و شاهدیم که زورگیران و دلالان حریص، اهالی محل را تهدید می‌کنند.»

محله کریستیانیا، کپنهاگ

محله کریستیانیا، کپنهاگAP Photo

سیمون هانسن معاون رئیس پلیس دانمارک گفت نیروهایش تا زمانی که لازم باشد برای جلوگیری از رواج مجدد فروش مواد مخدر غیرقانونی، در کریستیانیا و مناطق اطراف آن حضور خواهند داشت.

در حال حاضر دست کم پنج باند تبهکار اصلی در کریستیانیا فعالیت دارند. اعضای این باندها هر گاه با هم اختلاف پیدا می‌کنند، در خیابان پوشر با یکدیگر برخورد کرده و درگیر می‌شوند. پلیس بارها برای مبارزه با خلافکاران به خیابان پوشر یورش برده است، اما دلالان هر بار برمی گردند.

البته ساکنان محله سال‌ها در برابر خواست دولت برای تخریب خیابان مقاومت کرده بودند، چون محله خود را اصیل و دارای هویت می‌دانستند، اما ظاهرا با افزایش جرم و جنایت، بالاخره راضی به تخریب آن شدند.

طرح‌های گوناگونی برای بازسازی این محله از جمله طرح ساخت مجتمع‌های مسکونی و پارک پیشنهاد شده است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • مجید
    0

    یکی از آزادترین مناطق دنیا است عده ای که قبلاً می خواستند دنیا را عوض کنند .آنجا زندگی می کنند ولی برای امرار معاش حشیش می فروشند .جای جالبی است برای همین توریست ها آنجا می روند.مردمی با سواد وبی نهایت مهربان دارد .اما جدیدا درگیری های خارج از شهرک بداخل رخنه کرده .حیف

  • ناشناس
    1

    درود به شرفشون
    واقعا دنیای عجیبیه
    یکی میشه ملت دانمارک و نروژ و ..
    یکی هم میشه ملت ایران و افغان و ..

  • ناشناس
    0

    اونا کلا یه محله دارن، ما تو هر محله یه محله داریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      طبیعیه. اینا از تبعات همون تمدن ۷هزارساله ماست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها