آیت‌الله ایازی:

عکس، حریم شخصی افراد است/ چرا به معضلات اقتصاد، رانت‌خواری، فقر، بدبختی و ناکارآمدی اعتراض نمی‌کنید؟

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به جماران گفت: یک خواننده‌ای محکوم می‌شود و جریمه او را خواندن کتاب بسیار خوب و عالمانه استدلالی از استاد مطهری را قرار می‌دهند! این کار غلطی است. کتاب برای خواندن است و باید دو عنصر خواستن و انتخاب کردن در میان باشد نه اجبار و مجبور کردنِ شخصِ احیاناً مجرم تا چنین کاری انجام دهد.

عکس، حریم شخصی افراد است/ چرا به معضلات اقتصاد، رانت‌خواری، فقر، بدبختی و ناکارآمدی اعتراض نمی‌کنید؟

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حادثه در یکی از درمانگاههای قم گفت: نکته اساسی برای کسانی که دغدغه مسأله حجاب دارند این است که شیوه‌هایی که این‌ها انجام داده‌اند، نتیجه معکوس دارد و حتی برای کسانی که به حجاب رغبت داشته باشند این کارها ایجاد تنفر می‌کند؛ چه برسد به کسانی که اساساً با فلسفه حجاب آشنایی ندارند. لذا  این روش‌ها منجر به حجاب نمی‌شود مگر اینکه بنای کسانی که داعیه حجاب را دارند، خراب کردن دین باشد و می‌خواهند حجاب، موجب تنفر مردم در جامعه از اسلام باشد. من خبر ندارم که آن‌ها چنین انگیزه‌ای در پشت پرده کارشان دارند ولی بدون شک این روش‌ها و کارها باعث علاقه‌مندی زنان به حجاب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: قانون درباره درگیری یک زن و یک روحانی در درمانگاه قم چه می‌گوید؟/ مجرم کیست؟

مشروح گفت و گو با آیت الله سیدمحمدعلی ایازی در پی می آید:

با توجه به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در مورد کسر جریمه بی‌حجابی از حساب بانکی خانم‌ها و سخنان سردار جعفری در حمایت از امر به معروف در تئاتر شهر و ایستگاه مترو، و همچنین اتفاق ناگواری که برای یکی از خانم‌ها در یکی از درمانگاه‌ها قم توسط طلبه‌ای افتاد، از دیدگاه شما تبعات رفتارهای سلبی و واکنش‌برانگیز در مورد حجاب چیست؟ و این‌که چرا درباره این رویدادها، صدایی از حوزه علمیه درنمی‌آید؟

در ابتدا عرض کنم که روحانیت مستقل و نواندیش بارها مواضع خود را درباره این موضوعات بیان کرده است و لزومی ندارد در هر مسأله‌ای به صورت موضوعی ورود کند. اصل این الزام کردن‌ها و دخالت‌ها موجب یک نوع تنفیر و نفرت‌پراکنی نسبت به اسلام می‌شود و بارها و بارها از سوی علمای بزرگ، محققین و اساتید تبعات منفی آن بیان شده است. اینکه گفته شود که روحانیت درباره به این مسائل موضع‌گیری نکرده، درست نیست؛ موضع ما درباره این موضوعات مخالفت است؛ چه نسبت به چیزی که به عنوان لایحه حجاب در مجلس تصویب شده و کم و کیف آن خیلی روشن نیست که چه کاری می‌خواهند انجام دهند، و چه درباره این نوع برخوردهای اخیر.

نکته اساسی برای کسانی که دغدغه مسأله حجاب دارند این است که شیوه‌هایی که این‌ها انجام داده‌اند، نتیجه معکوس دارد و حتی برای کسانی که به حجاب رغبت داشته باشند این کارها ایجاد تنفر می‌کند؛ چه برسد به کسانی که اساساً با فلسفه حجاب آشنایی ندارند. لذا  این روش‌ها منجر به حجاب نمی‌شود مگر اینکه بنای کسانی که داعیه حجاب را دارند، خراب کردن دین باشد و می‌خواهند حجاب، موجب تنفر مردم در جامعه از اسلام باشد. من خبر ندارم که آن‌ها چنین انگیزه‌ای در پشت پرده کارشان دارند ولی بدون شک این روش‌ها و کارها باعث علاقه‌مندی زنان به حجاب نمی‌شود.

درباره شیوه برخوردی که در قم اتفاق افتاد، این نکته را عرض کنم که عکس، حریم شخصی افراد است. شما اگر به مشاهد مشرفه تشریف ببرید، آنجا نوشته‌اند که عکس گرفتن ممنوع است. چرا؟ به خاطر اینکه امکان دارد کسی در حال عکس گرفتن از خود، از افراد دیگر هم عکس بگیرد و این دخالت کردن در حریم خصوصی دیگران است که ممنوع است. همه می‌گویند که عکس گرفتن، دخالت کردن در حوزه خصوصی افراد است. لذا چنین کاری توسط یک فرد ناآگاه به مسائل دین، ولو اینکه لباس روحانی بر تن داشته باشد، یک امر ناپسند و محکوم است. امروز هیچ عالمی تایید نمی‌کند که ما برای مقابله با بی‌حجابی، از حوزه خصوصی افراد عکس بگیریم و این کار درستی نیست.

عکس‌العمل‌هایی که در مقابل این قضیه اتفاق می‌افتد، ناشی از همین رفتارهای اشتباه است. یعنی گاهی یک رفتار غلط باعث می‌شود که افراد دیگری واکنش نشان بدهند و همین واکنش نشان دادن‌ها، اتفاقاتی را ایجاد می‌کند که شما ملاحظه می‌کنید؛ در سطح جامعه و کشور بازتاب‌هایی رخ می‌دهد  و افرادی عکس‌العمل نشان می‌دهند. من به جامعه ایران عرض می‌کنم که عالمان اصیل ما از این نوع رفتارها و برخوردها بری هستند و این کارها را درست نمی‌دانند.

یک خواننده‌ای محکوم می‌شود و جریمه او را خواندن کتاب بسیار خوب و عالمانه استدلالی از استاد مطهری را قرار می‌دهند! این کار غلطی است. کتاب برای خواندن است و باید دو عنصر خواستن و انتخاب کردن در میان باشد نه اجبار و مجبور کردنِ شخصِ احیاناً مجرم تا چنین کاری انجام دهد.

 بنابراین، عالمان زیادی، شیوه برخوردهایی که به نام دین اتفاق می‌افتد را محکوم می‌کنند. من هم به سهم خودم این کار را یک کار ناشایست و مضر به دین و آینده دین‌داری می‌دانم. لذا این شیوه از شیوه‌های غلط است. از آن طرف اگر رفتارها و عکس‌العمل‌هایی در جامعه ایجاد شود، واکنش به رفتار کسانی است که زمینه‌های چنین فضایی را ایجاد کردند، یعنی آن‌ها مسئول‌اند چون مردم را حساس کرده‌اند.

بنابراین، اگر کسی می‌خواهد پدیدارشناسی و ریشه‌یابی کند، باید شیوه‌هایی را که در این سال‌ها استفاده شده، عکس‌العمل ‌ایجاد کرده و زمینه‌های گریز از دین را به وجود آورده است، تحلیل و بررسی کند.

به معمینی که وارد فضای امر به معروف و نهی از منکر می‌شوند، چه توصیه خاصی دارید؟

این بحث را در «قلمرو اجرای شریعت» گفتم که اساساً این‌ها ربطی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر ندارد و ادلّه آن را هم توضیح داده‌ام. کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، سوال این است که چرا امر به معروف و نهی از منکر را فقط در این مقوله‌ها انجام می‌دهید؟ چرا به معضلات اقتصاد، رانت‌خواری، فقر، بدبختی و ناکارآمدی اعتراض نمی‌کنید؟  

نکته دیگر این است که کسی که می‌خواهد این کار را انجام دهد، باید امر به معروف و نهی از منکر را بشناسد. همچنین با زبان و روشی را که می‌خواهد با منکر برخورد کند، آشنا باشد. نکته اساسی به تعبیر مرحوم شهید مطهری در کتاب امر به معروف و نهی این است که امر به معروف و نهی از منکر منطق دارد و غایت‌مند است. یعنی انسان کاری را که می‌خواهد انجام دهد فکر کند که نتیجه مثبت دارد یا نه؟ اگر نتیجه مثبت نداشته باشد، معنا ندارد که چنین کاری انجام گیرد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • 🐜
    10

    با اینکه از آخوند تبار خوشم نمیاد اما حقیقت را انکار نمی‌کنم هر شخصی حقیقت را بگوید می‌پذیرم!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      همونجور که تاریخ معاصر ثابت کرد ترو خشک با هم میسوزد. نگاه مردم به شخص نیست اشکال را در کل سیستم میبینند

    • ایرانی فوق‌تیزهوش
      1

      درود به شرفش
      درود به غیرتش
      قربون دهنش که حرف دل مردم رو میزنه
      رای ما فقط دکتر ایازی
      😂😂😂

  • حسن
    0

    ایول بابا

  • ناشناس
    0

    اونقدر شرایط برای نهی از منکر می‌گذارید که عملا هیچ کس شرایطش رو نداشته باشه و بیخیال بشه
    الان شما که بلدی بگو یکی بخواد در مورد فساد اقتصادی نهی از منکر بکنه چه باید بکنه

  • ناشناس
    1

    احسنت بر شما

  • ناشناس
    10

    اولا جامعه مکان عمومی هست نه خصوصی.
    ثانیا این همه افراد در جامعه هستن ، از هر کسی عکس میگیرن؟؟؟؟؟
    کسی که تخلف کرده با بقیه فرق نداره؟
    اونطوری خوب دوربین های نظارتی هم بردارن دیگه.

    مشکل اینجاست که رعایت نکردن حجاب آسیب میزنه ، خود فرد و جامعه رو خراب میکنه.
    ما بعد از این مشکلاتی که برای کشور بوجود آمد و اینقدر هزینه دادیم بازم عده ای بیان و هر کاری خواستن انجام بدن؟پس اون هزینه ها چی بود؟
    این همه خانم دارن رعایت میکنن ، چرا عده ای خودشون رو بالاتر از قانون میدونن؟؟؟؟
    تذکر به تنهایی کافی نیست.
    هر کاری که زشت باشه باید اعتراض کرد.

  • ناشناس
    9

    سوال من اینه که این همه ما روحانی یا افرادی در حوزه هستن داریم ، چرا نظر اونها رو نمیزارید؟
    یک نفر روحانی نظرشو گفته ، نظارت دیگران چی؟
    ضمن اینکه اگه افراد حجاب رو رعایت کنن این مشکلات پیش نمیاد

  • ناشناس
    1

    اگر تمام اخوندها ومسئولین طبق سنت رسول الله عمل می کردند وضعیت الان ایران این گونه نبود

  • ناشناس
    5

    عکس گرفتن از افراد عادی و پخش عمومی بدون رضایت با عکس از کسانی که در ملا عام دارن تخلف میکنن و ارایه به مراجع قانونی فرق داره.

  • ناشناس
    2

    واقعا یک روحانی بدرد خور و نترس پیدا شد ایول دمت گرم

  • ناشناس
    1

    واقعا روحانیت وظیفه اش که تبلیغ و توریج دین شیعی هست رو یادشون رفته

  • Slam
    0

    واقعیت همینه احسنتم من هم مدتی هست که فکر میکنم عده ای عمدآ مردم را از دین دلزده میکنند جای بسی تأسف هست

  • محمد
    1

    از صحبتهایی که کردن لذت بردم

  • ناشناس
    5

    آقای ایازی شما دیگه چرا ؟هر چیزی جای خودش این کلام مولا علی (ع) ضع کل شیا ئ به موضعه ..‌هست .حجاب وکشف حجاب وبی بندوباری یه چیزه .رانت واختلاس و وووچیز دیگه

  • ناشناس
    2

    من خوشحالم که در کشور ما اخوندهاوروحانی ها باسواد واگاه هستند روحانیها باید جاذبه داشته باشن نه دافع

  • ناشناس
    0

    یک ضرب المثل چینی هست که میگه خلایق هرچه لایق

  • ناشناس
    0

    آخه چیزهای دیگر به ضرر جیبشون نون شهرت تو این کار

  • ناشناس
    0

    فقربدبختی وبیجارگی ستون مستحکم کشورست .شما صدای دل ملتی که زندگی سخت را سپری میکنند بشنوید. بودجه ومنابع کشور را درجهت تسهیل زندگی شرافتمندانه مهیا کنید.بودجه ومنابعی صرف موضوعاتی میشود که برای عده ای بخصوص کثرت ثروت وبرای بعضی فقر وتهیدستی به ارمغان میاورد وفاصله ها را بیشتر میکند جز اینست که کسی تن به کارکردهای ناقص فرهنگی شما نمیدهد .شماها حتی به خوراک روزانه مردم هم رحم نکردید وازوادی مسائل دیگری که چندان برای مردم ملموس نبود به سفره مردم هدایت کردید که کاملا ملموس ومشهود است .تنها ازدید اقتصادی گفتید هرکه بیشتر مصرف میکند ویا ازامکانات استفاده میکند بیشتر مالیات بدهد .وامکانات وخدمات وکالا را با درامدهایی که دربودجه میاورید برای آنها هموار میکنید سپس زبان به سخن باز میکنیدوشروع به آوردن آمار وارقام میکنید این شیوه مسلما هیچگاه فقر را ریشه کن نخواهد کرد بلکه بهشت درامدها را برای کسانی فراهم کردید که همانها انقلابی تعبیر میشوند مثل اینکه تعریف انقلابی بودن که اوایل خلق حماسه ۵۷ درذهن جامعه موج میزد با تعریف امروزی که دامن زده میشود یک تفاوتهایی احساس میشود وبا کلمات قشنگ انقلابی بودن اصیل را به حاشیه رانده اید .

  • ناشناس
    2

    دست کم منطقی و قابل پذیرش هست حرفاش کو گوش شنوا

  • یه نفر
    1

    بسیار عالی ولی کجاست گوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • جانباز
    7

    حرکت این روحانی و عکس گرفتن از یک مادر مضطرب برخلاف شئونات و اخلاق اسلامی است و موجب ایجاد تنفر به روحانیون و اسلام می گردد لذا شایسته است این روحانی جوان که بدون اندیشه چنین کاری را مرتکب گردیده از همه روحانیون و مادران این سرزمین رسماً عذر خواهی نماید .زیرا لباسی که بر تن دارد لباس پیامبر گرامی اسلام است و باید رفتار پیامبر را مد نظر خود قرار دهد امید است قبل از وقوع سیاست بازی این حرکت توسط مراجع محترم مورد ارزیابی قرار گیرد و کسی که فیلم را توزیع نموده مورد قدردانی قرار گیرد نه توبیخ زیرا این کار باعث می گردد بیاد داشته باشیم رفتار ما تحت نظارت است

    نظرات شما -
    • 🐜
      1

      خاوری پشت در دفتر کارش نوشته بود بدون وضو وارد نشوید!!! الان کجاست؟؟؟

    • ناشناس
      1

      برخلاف شئونات و اخلاق انسانی است اما برخلاف شئونات و اخلاق اسلامی نیست

    • ناشناس
      4

      این که سناریو بوده

    • J
      4

      اصل مطلبت درست است ولی لباس روحانیت لباس پیامبر نیست . تمام اعراب چه مسلمان چه مشرک چه مسیحی یا یهودی چنین لباسی میپوشیدند . تا اواسط قاجار هم اکثر مردم لباسی مثل این لباس میپوشیدند.

    • ناشناس
      3

      ما کلی مادر داریم که ممکن هست اضطراب داشته باشن ، ولی حریم ها رو رعایت میکنن. و حرمت قانون و حکم خدا و اجتماع رو رعایت میکنن

    • ناشناس
      1

      عبایش را جا گذاشت و الفرار خخخ خخخخخخ

  • ناشناس
    0

    برای همین معصومین علیهم السلام می‌فرمودند: یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است
    کاری که با ندانم کاری و بی فکری انجام بشه نتیجه ای چنین خواهد داشت
    به عقلانیت رجوع کنیم

  • ناشناس
    1

    متاسفانه بعضی ازاشخاص روحانی که باید رفتارشان الگوی صداقت و پاکی و انسانیت و اخلاق باشد با چنین کارهای ناشایستی آنهم با یک مادر که فرزند بیمارش را بااضطراب برای درمان آورده انجام می‌دهند غیراز تنفرو بدآموزی چیزی دیگری نصیبشان نمی‌شود و کاری که انجام داده است آنهم بدون اجازه حرام است.

  • ناشناس
    0

    گشتم نبود ، نگرد نیست

  • ناشناس
    0

    فردا بازداشتش نکنن صلوات فرس

  • ناشناس
    3

    حجاب نه در اصول دین است و نه در فروع دین.
    اگر خیلی مهم بود و اصل بود حتما آورده می شد.

  • هموطن
    15

    کوچه و خیابان و اماکن عمومی از کی خصوصی و حريم خصوصی حساب شده؟

  • ناشناس
    9

    محیط جامعه حریم شخصی نیست.

  • ناشناس
    1

    امر به معروف ونهی از منکر به مسائل اقتصادی ورانت وفق و،،،،،،،،برای آمر تبعات شدید امنیتی وقضایی دارد ولی در مورد حجاب هیچ تبعاتی ندارد که بلکه تشویق وپاداش هم دارد

  • ناشناس
    1

    دمت گرم

  • حسن
    3

    بی حجابی تجاوز به حق الناس است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      مرسی که از حقوق زنان دفاع می‌کنید

  • محمد
    1

    عالم مجتهدومستقل.درودبه شرفت

  • ناشناس
    3

    لااکراه فی الدین

  • تیلور
    0

    لطفا قضاوت بیجا نکنید این روحانی فقط داشته به موبایل ش نگاه می کرده موبایل ش چک شده فیلمی از صحنه توش نبوده تو رو خدا ببین مملکت به کجا کشیده شده که یه زن بی حجاب میاد به یه روحانی هم تهمت فیلم‌ برداری میزنه هم بهش فحش میده هم سیلی میزنه هم با جیغ و داد آبروی این بیچاره رو برده هم جو بیمارستان متشنج کرده هم برای اینترنشنال فیلم فرستاده که ایهاالناس این اخوند بدون اجازه ازم فیلم گرفته ببین چقدر راحت همه کاراش رو شسته و رفته انجام داده هم از اینور ذهن مردم رو نسبت به قشر روحانیت بدبین میکنن هر چند انگار ذهن روحانیت هم داره منحرف میشه مثل این آقای ایازی که بدون اینکه مطمئن باشه جریان چیه داره به همکارای خودش می تازه

  • الف
    0

    چرا زود قضاوت می کنید اون خانم خاله بچه بود. اون روحانی اصلا عکس نمی گرفت این یک توطئه بود برای اسم رمز که الان در فضای مجازی پر شده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      برو گزارش کیهان رو بخون که با دوست ملا مصاحبه کرده
      گفته گوشی رو به حالت عکس می گیره که خانومه رو بترسونه

  • هنرمند
    0

    کاری با این ماجرا ندارم این خودش یه فلفسه جداس توهین به جامعه روحانیت نشه اگه کارشونو به نحو احسن انجام میدادن الان مساجد خالی نبود چرا بیست ساله پیش این شکلی نبود ثمره کار اینها همینه یه نفر کاریو انجام میده یه ملت از دینشون زده میشن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها