کشتی‌های آمریکا و انگلیس در تیررس موشک‌های یمن

کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی طی هفته‌های گذشته همواره هدف موشک‌های ارتش یمن قرار گرفته‌اند و این حملات همچنان ادامه دارند.

کشتی‌های آمریکا و انگلیس در تیررس موشک‌های یمن

نیرو‌های مسلح یمن از اواسط نوامبر (آبان) بار‌ها پهپاد‌ها و موشک‌هایی را علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی شلیک کرده‌اند.

یمن می‌گوید که در همبستگی با فلسطینی‌ها و مخالفت با جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه این حملات را اجرا می‌کند.

حملات ارتش یمن تردد کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را مختل کرده و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور به تغییر مسیر به سفر‌های طولانی‌تر و گران‌تر در اطراف جنوب آفریقا کرده است. 

الجزیره در مطلبی نوشت که با وجود بیش از یک ماه‌ونیم حملات هوایی به سرکردگی آمریکا به یمن، ارتش این کشور همچنان قادر به اجرای حملات مهم است.

این حملات شامل حمله چند روز قبل به یک کشتی باری حامل کود به نام «روبیمار» است که پس از چند روز از هدف قرار گرفتن در نهایت غرق شد.

همچنین طی روز‌های گذشته یک پهپاد آمریکایی به ارزش ده‌ها میلیون دلار از سوی ارتش یمن سرنگون شد. 

حمله نیرو‌های مسلح یمن همچنین به‌تازگی ناوشکن یواس‌اس کارنی، ناوشکن کلاس آرلی بورک را هدف قرار داد. این ناوشکن یکی از کشتی‌های جنگی آمریکا به شمار می‌رود.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفته بود که حمله به کارنی با استفاده از پهپاد‌های حامل بمب و یک موشک بالستیک اجرا شده بود.

همچنین مدرن دیپلماسی، نوشت: ائتلاف آمریکایی-انگلیسی در تلاش برای بازدارندگی یمن، ده‌ها حمله هوایی علیه اهداف ارتش این کشور انجام داده است. با این حال، یمنی‌ها با هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری بیشتر و همچنین کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و انگلیس، حملات خود را افزایش داده‌اند.

مقام‌های یمنی گفته‌اند که ارتش این کشور از نوامبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۵۴ کشتی باری و تجاری را با استفاده از ۳۸۴ موشک و پهپاد هدف قرار داده است.

به نوشته مدرن دیپلماسی، نیرو‌های آمریکایی-انگلیسی از ژانویه (دی‌) با ده‌ها حمله هوایی مواضع یمنی‌ها از جمله موشک‌انداز‌های متحرک و پهپاد‌های زیر آب را هدف قرار داده ۲ اند، اما نتوانستند این کشور را از انجام حملات بیشتر بازدارند.

ادعاهای آمریکا درباره حفاظت از دریا‌ها

مجله تایم در مقاله‌ای ادعا‌های آمریکا و متحدانش درباره وظیفه حفاظت از مسیر‌های دریایی را رد کرد و نوشت: نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی ماه ژانویه (دی‌) را صرف حمله به تاسیسات یمن، به نام حفاظت از «آزادی دریانوردی» کرده‌اند. همان‌طور که یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن، گفت: آمریکا یک تعهد ویژه و تاریخی برای کمک به حفاظت و دفاع از این شریان‌های تجارت و بازرگانی جهانی را بر عهده داشته است و اقدامات (حملات ائتلاف آمریکا-انگلیس) به‌طوز مستقیم با آن سنت مطابقت دارد.

تایم می‌افزاید: چنین ادعا‌هایی آمریکا را به‌عنوان نگهبان دریا‌های آزاد و مدافع نظم بین‌المللی نشان می‌دهد اما تاریخ این روایت را را رد می‌کند.

سیاست‌گذاران آمریکایی از زمان جنگ جهانی دوم تعریفی از آزادی دریا‌ها را ارائه می‌کنند که بر تسلط نظامی آمریکا و دسترسی ناوگان آن به اقیانوس‌های جهان تاکید می‌کند. 

تایم در پایان نوشت: این تعریف پیامد‌هایی داشته است. استقرار آمریکا در خارج از کشور، به جای حفاظت از اقیانوس‌های جهان به نام آزادی دریاها، اغلب درگیری‌ها را تشدید کرده است؛ و به جای حمایت مداوم از یک اصل بی‌طرف، آمریکا اغلب به‌طور گزینشی از آن دفاع کرده است.

منبع: میزان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    همه چیز از یمن شروع می شود...

  • ناشناس
    0

    چرا آمریکا از بمب هسته ای استفاده نمی کنه؟

  • ناشناس
    0

    ترامپ باید از بمب هسته ای برای حمله به کل خاک یمن استفاده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها